• vitaminer

AMH

Hej! Jag och min sambo har precis genomgått en fertilitetsutredning som visade att jag har lågt AMH. Är det någon som vet vad man bör ligga på om man är 40+?

Vi ska nu ta ställning till om vi vill gå vidare med IVF. Har försökt få barn i över ett år.

Är det någon som kan berätta om positiva erfarenheter av försöka bli gravid med eller utan IVF vid 40+? Tack på förhand!

• Svar på tråden AMH
  • emhu

Hej!

Jag vet inte exakt vad som är ett bra amh-värde när man är 40+. Jag själv är 31 och har ett knappt mätbart amh men jag lyckades bli gravid på naturlig väg precis innan vi skulle börja vår ivf-behandling. Det slutade tyvärr i ett MF men jag ser det ändå som positivt att vi lyckades på egen hand. Vad jag har förstått efter allt jag läst (och tro mig, jag har lagt säkert 200 timmar på att läsa om amh och fertilitet) är att amh bara är en liten del av hela bilden. Man behöver även titta på hur äggstockarna ser ut, ålder, osv.

Jag har läst mycket om akupunktur och kinesisk medicin och tror stenhårt på det. Det kanske är något att testa för att förbättra chanserna?

• vitaminer

Hej och tack för svar! Tråkigt att höra om MF. Har ni påbörjat IVF? Jag hade 3,7 i AMH och fick som sagt reda på att det är lågt. Men de värden som jag hittat på nätet som beskrivits som låga har legat på 0, något. Äggstockarna är ok enligt utredningen.Tack för tips med akupunktur, får kanske testa det. ????Lycka till!

• Nykär15
    vitaminer skrev 2017-04-26 22:30:58 följande:

Hej och tack för svar! Tråkigt att höra om MF. Har ni påbörjat IVF? Jag hade 3,7 i AMH och fick som sagt reda på att det är lågt. Men de värden som jag hittat på nätet som beskrivits som låga har legat på 0, något. Äggstockarna är ok enligt utredningen.Tack för tips med akupunktur, får kanske testa det. ????Lycka till!

Det är jättehögt för att vara i din ålder, hur kunde de säga att det var lågt?

Jag hade 2,1 och det imponerade min läkare mycket (är 40 år), hon sa att det är en normalnivå för en kvinna runt 30-32. Så jag tycker verkligen inte ditt är oroande någonstans!

• Nykär15

Vi skulle ändå göra IVF för jag hade ett MA i juli och sen inte blivit gravid sen dess, så vi ville gå vidare med IVF för att få ut fler ägg och på så vis öka chansen till en graviditet..men blev spontant gravid sista cykeln innan IVF, är i v 9 idag och har första VUL i morgon...så hoppas innerligt att det är en frisk graviditet....

Svar på tråden AMH