• Anonym (Medarbetare)

Problem på arbetsplats

Jag har försökt att prata med min kollega om vad jag anser om hur vårt samarbete fungerar och hurvida det fungerar med annat på arbetsplatsen men denna kollega vill/kan inte lyssna på mina åsikter och konflikter uppstått. Jag valde därför att prata med min chef om svårigheterna. Nu visar det sig att kollegan ska få sparken då det är fler som gett klagomål vilket jag inte visste. Denna kollega ska i dagarna få reda på att hen ska få arbeta till den 1/6 och att denne fått sparken p.g.a de som klagat och namnge oss. Vad jag vet så har denne kollega inte fått reda på dessa klagomål innan och heller inte kunnat förbättra sig. Jag kan bara tala för mig själv och jag gick inte till min chef för att hen skulle sparka min kollega. Jag gick till min chef för att ta denne skulle komma med en lösning då jag själv inte kunnat komma med en.

I dagarna ska min chef då ta in personen på ett möte, säga upp denne och berätta vilka som klagat och sen ska vi på arbetsplatsen försöka lösa ytterligare konflikter. Det känns som att min kollega blir mobbad och det var absolut inte det jag var ute efter. Jag känner att även om jag hade klagomål så ska min kollega få samtala och att vi skulle försökt att lösa konflikten/problemet tillsammans med chefen men nu blir det istället att kollegan får sparken p.g.a att jag pratade med min chef och sökte hjälp till att lösa problemet. Jag vet inte hur jag skulle gjort då det inte gick att lösa problemet mellan 4 ögon. Blandade känslor med att jag inte gjort fel, att ha gjort fel och orsakat att en person fått sparken. Att namnge oss är inte fel men situationen blev helt skev för mig då jag har så blandade känslor och jag kan förstå om det blir mer konflikter då kollegan känner sig väldigt utpekad och samtidigt att personen skulle ha lyssnat från första början så hade jag sluppit känna att jag skulle gå till min chef för att be om en lösning med problemet.

• Svar på tråden Problem på arbetsplats
  • Anonym (Ah men....)

Om personen är tillsvidareanställd så krävs MYCKET mer än så för att bli av med jobbet. Hen bör i så fall kontakta facket omedelbart hon fått reda på detta. Att dessutom ge människan en månad är inte klokt. Arbetsplatsen har skyldighet att komma åt samarbetsproblem. Man kan hyra in en personalkonsult ex.vis. Men först måste personen få en chans att själv ta tag i de problem hen har och kanske diskutera med ER.

Den här chefen har verkligen inte gjort sitt jobb. Och borde själv sparkas.

• Narlee

Du säger att du försökt nå fram utan framgång. Och de andra som klagat har säkert gjort det också.

Sedan är det troligt att chefen talat med personen och försökt på olika sätt att få beterndet att fungera. Sådant basunerar man inte ut på arbetsplatsen.

Så om personen inte får vara kvar är det inte ditt ansvar utan dennes och er chef.

Om nu chefen förmedlat vem som klagat så känns det tveksamt men det beror på hur det gjorts och sammanhanget, man kan tycka att det kan vara värre att få ett antal anonyma klagomål....

Svar på tråden Problem på arbetsplats