• Bubs7

Fertilitetsbehandling under YH-utbildning

Hej!

Jag och min sambo har försökt att bli gravida i cirka 1,5 år nu, och i juni fööra året fick jag veta att jag har PCOS och håller nu på med långdragna behandlingar som innebär många läkarbesök för kontroller.

Samtidigt började jag i höstas en 2-årig YH -utbildning till Medicinsk sekreterare med 25 % av utbildningen som praktik. Många får jobb efteråt på sina praktikplatser, vilket jag också hoppas på. Jag har nu fått sommarjobb som sekreterare på ett annat ställe som jag hoppas att jag senare kommer att få vara kvar på och även ha nästa praktikperiod på. Mitt under detta fortsätter alltså behandlinhen med täta kontroller.

Min fråga till er är nu, hur berättar jag/inte berättar för min chef att jag försöker att bli gravid och måste gå på kontroller, hur tror ni det kan påverka framtida möjlighet till fast jobb där jag ska vara i sommar? Jag tänker att är man väl gravid så är det ku inte mycket att göra åt, men då vet också arbetsgivaren ungefär när man pmanerar att komma tillbaka. Om man bara planerar och försöker bli gravid så är det ju ingen som vet när det händer ovh då blir det ju väldigr osäkert för arbetsgivaren, om det är värt att ge fast anställning efter utbildning? Har 1 år kvar på utbildnkngen...

Tacksam för råd!

• Svar på tråden Fertilitetsbehandling under YH-utbildning
  • Dixie

Kan du inte bara säga att du behöver gå på behandling som innefattar flera läkarbesök - du behöver ju inte ange orsak till läkarbesöken!

• Bubs7
    Dixie skrev 2017-04-26 12:56:12 följande:

Kan du inte bara säga att du behöver gå på behandling som innefattar flera läkarbesök - du behöver ju inte ange orsak till läkarbesöken!

Jo det är klart det borde jag ju kunna, har oroat mig så mycket för det att jag inte ens tänkt så långt. Men de kan inte börja undra, kräva typ intyg från läkare eller något att man varit där? Skolan är inte obligarorisk närvaro men gar förklarat situationen för några utav lärarna..
  • Ellencassandra

Som ovan säger så behöver du inte berätta varför du ska på läkarbesök. Jag själv blev klar med utredning för några månader sedan och har varit borta lite titt som tätt från jobbet (är dock fast anställd) har bara sagt att jag måste ta ut komp tid för läkarbesök å det har gått bra.
    Det är svårt å planera när man inte vet hur lång tid det ska ta innan man blir gravid. Jag har faktiskt sökt in nu till medicinsk sekreterare till hösten ( vet inte än om jag kommer in) å har skjutit upp så länge för att jag velat bli gravid de senaste tre åren.. Men man kan inte skjuta upp allt utan man får helt enkelt ta det som det kommer! Du kanske blir gravid nu och inte hinner plugga klart eller så sker det senare. Det blir som det blir :) lycka till!

• Bubs7
    Ellencassandra skrev 2017-04-26 15:01:46 följande:

Som ovan säger så behöver du inte berätta varför du ska på läkarbesök. Jag själv blev klar med utredning för några månader sedan och har varit borta lite titt som tätt från jobbet (är dock fast anställd) har bara sagt att jag måste ta ut komp tid för läkarbesök å det har gått bra.

Det är svårt å planera när man inte vet hur lång tid det ska ta innan man blir gravid. Jag har faktiskt sökt in nu till medicinsk sekreterare till hösten ( vet inte än om jag kommer in) å har skjutit upp så länge för att jag velat bli gravid de senaste tre åren.. Men man kan inte skjuta upp allt utan man får helt enkelt ta det som det kommer! Du kanske blir gravid nu och inte hinner plugga klart eller så sker det senare. Det blir som det blir :) lycka till!

Ja det är exakt så jag tänkte nu under min utbildning. visste när vi började försöka att det kunde ta tid att bli gravid, samtidigt som jag inte visste om jag ens skulle komma in på utbildningen. Nu har jag nästan gått första året och fortfarande inte gravid, men som sagt kan ju hända när som och nu börjar man ju fundera på hur det blir i så fall direkt efter utbildningen. Vart har du sökt? ? jag går i Nybro!
  • Ellencassandra
    Bubs7 skrev 2017-04-26 15:57:47 följande:
    Ja det är exakt så jag tänkte nu under min utbildning. visste när vi började försöka att det kunde ta tid att bli gravid, samtidigt som jag inte visste om jag ens skulle komma in på utbildningen. Nu har jag nästan gått första året och fortfarande inte gravid, men som sagt kan ju hända när som och nu börjar man ju fundera på hur det blir i så fall direkt efter utbildningen. Vart har du sökt? ? jag går i Nybro!
    Förstår att du funderar å så! Hoppas det löser sig! Får du en bra chef så visar hen förståelse å ger dig jobb ändå!
    Jag har sökt i Huddinge :) hoppas verkligen på att jag kommer in! Men måste göra sånt där prov innan också! Är utbildningen bra?
    Jag vill ju gärna bli gravid snart så får isåfall ta studieuppehåll!
  • Anonym (E)

Jag går också yh medicinsk sekreterare. Vi får inte välja vår praktikplats själva. Får ni det?

Svar på tråden Fertilitetsbehandling under YH-utbildning