Fertilitetsbehandling under YH-utbildning
Hej!
Jag och min sambo har försökt att bli gravida i cirka 1,5 år nu, och i juni fööra året fick jag veta att jag har PCOS och håller nu på med långdragna behandlingar som innebär många läkarbesök för kontroller.
Samtidigt började jag i höstas en 2-årig YH -utbildning till Medicinsk sekreterare med 25 % av utbildningen som praktik. Många får jobb efteråt på sina praktikplatser, vilket jag också hoppas på. Jag har nu fått sommarjobb som sekreterare på ett annat ställe som jag hoppas att jag senare kommer att få vara kvar på och även ha nästa praktikperiod på. Mitt under detta fortsätter alltså behandlinhen med täta kontroller.
Min fråga till er är nu, hur berättar jag/inte berättar för min chef att jag försöker att bli gravid och måste gå på kontroller, hur tror ni det kan påverka framtida möjlighet till fast jobb där jag ska vara i sommar? Jag tänker att är man väl gravid så är det ku inte mycket att göra åt, men då vet också arbetsgivaren ungefär när man pmanerar att komma tillbaka. Om man bara planerar och försöker bli gravid så är det ju ingen som vet när det händer ovh då blir det ju väldigr osäkert för arbetsgivaren, om det är värt att ge fast anställning efter utbildning? Har 1 år kvar på utbildnkngen...
Tacksam för råd!