• Izza79

Tips på alergivänliga/vegan efterätterns till brunch bjudning.

Hej jo det är så att jag har fått uppgiften att fixa 4 st små efterätter till ett bufebord. Samt en god nötfri müsli.

Och då ska man udvika nötter/lactos/gluten oh tänka på vegan vännerna...och jag har typ bara nötter ägg mm när jag bakar eftersom jag är en ricktigt nött älskare. (Godis råtta????) eh och det ska vara budget också. Finns det några guldsjälar där ute som har lite tips och idéer. Något favorit resept el nåt.

Verkligen taksam för svar.

• Svar på tråden Tips på alergivänliga/vegan efterätterns till brunch bjudning.
  • Lena

Fyra olika? Kan de isåfall vara två som passar varje avvikelse?

• nnnnnnnn

Ahlgrens bilar - panna cotta! Koka 2 del kokosgrädde och lägg ner 30 bilar i en färg. Häll i skålar eller glas och låt stelna i kylskåp. Upprepa med nästa färg och även tredje färgen. Nice cream - Frys bananskivor och annan frukt/bär du gillar tex banan/hallon eller banan/mango. Lägg ner i matberedare tillsammans med någon "mjölk" tex lite kokosmjölk, sojamjölk eller liknande. Mixa och servera genast. Blir som mjukglass. Baka något tex mockarutor. Tag ditt vanliga recept och ersätt smöret med mjölkfritt smör, mjölk med vatten eller iMat, uteslut äggen utan att ersätta dem med något. Chiapudding, googla recept, risenta har ett enkelt och gott. Alla smulpajer är enkla att göra med mjölkfritt smör och servera Oatleys vaniljsås till. Brownies! Gott! Vi gör dessa utan valnötterna. Brownies med blåbär Ingredienser: 1 dl valnötter 1 dl strösocker 1 tsk vaniljsocker l 1½ dl vetemjöl 3/4 dl kakao 1 tsk bakpulver ½ tsk salt dl äppelmos 1½ dl färska eller frysta blåbär Brownies med blåbär Gör så här: Smörj en ugnsform (ca 20x25 cm) noggrant. Hacka därefter valnötterna grovt och blanda de torra ingredienserna i en bunke. Rör ner äppelmoset och blåbären och späd eventuellt med lite vatten till en jämn men tjock smet. Häll smeten i formen och grädda drygt 15 minuter i 175°C. Låt svalna och skär upp i bitar. Dekorera eventuellt med florsocker.

• Lena

Chokladbollar på mjölkfritt margarin och glutenfria havregryn
    Panna cotta
    Äppelpaj
    Mandelbiscotti

• nnnnnnnn
    nnnnnnnn skrev 2017-04-26 14:51:41 följande:
    Ahlgrens bilar - panna cotta! Koka 2 del kokosgrädde och lägg ner 30 bilar i en färg. Häll i skålar eller glas och låt stelna i kylskåp. Upprepa med nästa färg och även tredje färgen. Nice cream - Frys bananskivor och annan frukt/bär du gillar tex banan/hallon eller banan/mango. Lägg ner i matberedare tillsammans med någon "mjölk" tex lite kokosmjölk, sojamjölk eller liknande. Mixa och servera genast. Blir som mjukglass. Baka något tex mockarutor. Tag ditt vanliga recept och ersätt smöret med mjölkfritt smör, mjölk med vatten eller iMat, uteslut äggen utan att ersätta dem med något. Chiapudding, googla recept, risenta har ett enkelt och gott. Alla smulpajer är enkla att göra med mjölkfritt smör och servera Oatleys vaniljsås till. Brownies! Gott! Vi gör dessa utan valnötterna. Brownies med blåbär Ingredienser: 1 dl valnötter 1 dl strösocker 1 tsk vaniljsocker l 1½ dl vetemjöl 3/4 dl kakao 1 tsk bakpulver ½ tsk salt dl äppelmos 1½ dl färska eller frysta blåbär Brownies med blåbär Gör så här: Smörj en ugnsform (ca 20x25 cm) noggrant. Hacka därefter valnötterna grovt och blanda de torra ingredienserna i en bunke. Rör ner äppelmoset och blåbären och späd eventuellt med lite vatten till en jämn men tjock smet. Häll smeten i formen och grädda drygt 15 minuter i 175°C. Låt svalna och skär upp i bitar. Dekorera eventuellt med florsocker.

2 dl i första receptet Vet ej var styckeindelningen tog vägen...
  • coffeeandcats

Om allt ska vara vegan så undvik Alhgrens bilar då de innehåller gelatin.

Pannacotta fast med gelesocker och kokosmjölk och någon smaksättning. Gör gärna kvällen innan så det hinner stelna ordentligt.

Gör fruktsallad och servera med havrebaserad vaniljvisp eller liknande. Kolla utbudet i kyldiskarna.

Gör havreflarn av glutenfria friagryn. Olja istället för smör. Smula över frukten.

• nnnnnnnn
    coffeeandcats skrev 2017-04-26 15:38:03 följande:
    Om allt ska vara vegan så undvik Alhgrens bilar då de innehåller gelatin.

Pannacotta fast med gelesocker och kokosmjölk och någon smaksättning. Gör gärna kvällen innan så det hinner stelna ordentligt.

Gör fruktsallad och servera med havrebaserad vaniljvisp eller liknande. Kolla utbudet i kyldiskarna.
    Gör havreflarn av glutenfria friagryn. Olja istället för smör. Smula över frukten.
    Tack för info! Missade att det är gelatin, vet att det är ägg och mjölkfritt så jag drog fel slutsats.

Fler förslag till TS:

Chokladmousse 4 mogna avokador 2 - 3 msk kakao 1/2 tsk vaniljpulver 3/4 dl agavesirap 1 krm flingsalt hyvlad mörk choklad till garnering Mixa ihop! Servera.

Citronkladdkaka, 6- 8 bitar 150 g mjölkfritt margarin 3 dl socker 2,5 dl vetemjöl 1 dl kikärtsspad En nypa salt Zest från i ekocitron

Gör så här:

Smält margarinet Rör ner resten av ingredienserna i kastrullen till en jämn smet Smöra å bröda en 22-24 cm form. Grädda ca 20-25 min på 200 grader. Låt svalna.

• Izza79

Tack för alla förslag. Det blir nog choklad och panakota. Och jag kommer verkligen våga mig på något nytt. ????

Svar på tråden Tips på alergivänliga/vegan efterätterns till brunch bjudning.