• charliec01

    Alkohol på klassresan?

    Tjena! Jag ska nu på klassresa med min klass (gymnasiet) i maj och tänkte ta med mig lite alkohol därifrån i bagaget eftersom de e så billigt. Men man får endast ha 5 L per person vet jag och tänkte lägga några väskor i min kompis bagage (jag har frågat och de va ok) men han är minderårig så är inte säker på om det går? Vi flyger från arlanda till barcelona. Är det större chans att väskan blir kollad eftersom vi är en klass på 15 pers med 4 vuxna?

  • Svar på tråden Alkohol på klassresan?
  • Anonym (Tull)

    Risken finns alltid. 


    Men du får ta med dig ganska så mycket. Bara du bär i din egna väska (och är över 20) 


    När det gäller att ta hem alkohol från ett annat EU-land är bestämmelserna mycket frikostiga.


    Du får ta med dig så mycket som 110 liter öl och 90 liter vin. Plus 10 liter sprit och 20 liter starkvin.

  • Lena

    Det är bara i incheckat bagage du får packa ner vätskor. Inte i handbagage

  • Griseknoen35
    charliec01 skrev 2017-04-28 21:38:26 följande:

    nej jag är 18 och min kompis är 17 :)


    Då lär du bli av med alkoholen. Du måste vara 20 år för att få föra in alkohol i Sverige.
  • Anonym (.)

    De ser ju innehållet i alla väskor när man lägger dem på bandet och de åker igenom en scanner.... Så ja, du kommer bli av med alkoholen garanterat.

  • Anonym (Tull)
    charliec01 skrev 2017-04-28 21:38:26 följande:

    nej jag är 18 och min kompis är 17 :)


    då får varesig du eller din kompis ta med er alkohol. det är 20 som gäller även där.
Svar på tråden Alkohol på klassresan?