Förlänga min provanställning?!
Hej!
Jag har en fråga om provanställning etc. (Jag vet vad som står i LAS men vill snarare fråga om egna erfarenheter/lösningar)
Jo, det är så att i september 2016 började jag på ett nytt jobb där det som ingick i avtalet var en timanställning där det sades att jag fick jobba precis hur mycket jag ville pga att de var underbemannade, samt en 6 månaders provanställning.
Månaderna gick och när jag hade jobbar där under min provanställning i ungefär 5 månader så kommer chefen och säger att jag om 3 dagar kommer att gå ner i tid från de 100% jag jobbat till 20%, dock får jag ingen bra anledning. Det som däremot fick mig att reagera var att i det nya avtalet valde de att förlänga min provanställning med två månader, vilket de enligt LAS (Lagen om anställningsskydd) inte får göra då en provanställning endast får pågå i 6 månader.. Detta visste jag inte om när jag skrev på det nya avtalet, men det måste väl ändå vara arbetsgivarens ansvar att kunna lagarna och inte spela på min ovisshet?
Nu är det 2 veckor ungefär tills de här 2 månadernas extra provanställning är slut och jag har inte hört något om hur vi ska fortgå. Kan jag se mig själv som fast anställd och isåfall, vilket avtal gäller? Jag hörde att det senaste avtalet jag skrev på gäller i detta fall, men är inte helt säker på detta. Jag måste väl ha någon rätt då det faktiskt är de som har gjort fel här?
Dessutom, i samband med att de sänkte min sysselsättningsgrad så anställde de även 2 nya personer samt höjde min kollegas tjänst från 20% till 100%, så arbetsbrist var det verkligen inte (dels eftersom jag känner till hur mycket de låg efter med jobbet då när de sänkte min tid också) men jag fick ingen annan saklig anledning.
Nu funderar jag på att prata med min chef om detta imorgon, men vet inte vad jag ska säga. Är dålig på denna sortens samtal där jag måste bevisa att jag vet bättre än VD:n på företaget, men det gör jag ju uppenbarligen..
Har ni några tips på hur jag ska gå till väga i detta samtal? Vad ska jag påpeka och hur ska jag lägga fram det? Vad har jag rätt till?
Är väldigt tacksam om jag får några bra svar här, kanske har ni egna erfarenheter av liknande fall?
Tack på förhand!