• Anonym (vad hände ?)

fågeln vaknade till liv

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd då det handlar om vilda djur och inte husdjur.

Det går bra att flytta den om admin önskar det.

Var ute idag och såg hur en fågel höll på med något konstigt på gräsmattan.

Jag gick närmare och såg då att den hade en lika dan fågel under sig helt utslagen på rygg med vingarna liggandes mot marken. Detta var mitt på en stor gräsmatta.

Den levande fågel visslade, pickade och "hoppade" på fågelns bröst..typ. Den stod vid huvudet över vänstra vingen så dom hade inte sex eller något liknande. Fågeln märkte att jag kom närmare men gav inte upp sin kompis.

Helt plötsligt vakna den till och båda flög iväg 20meter bort.

Jag är nyfiken på hur detta gick till, om det är någon som vet? För man har sett det på video och man vet ju att sådant här förekommer.

Vad är det som händer? Har fågeln bara "svimmat" eller återupplevs den på något sätt som vi människor normalt inte känner till kanske? Isåfall kommer ju ingen kunna ge mig något svar kom jag på :p

• Svar på tråden fågeln vaknade till liv
  • Anonym (Man)

Den ena fågeln kan ju ha svimmat. T.ex. efter att ha flugit in i ett fönster.

Vissa fåglar, t.ex. skator och korpar, är ju lite smartare än andra fåglar. Det kan ju ha varit så att den försökte väcka den andra fågeln eller liknande.

Vad var det för fåglar?

• Deceree1

Men gud, jag upplevde samma sak i eftermiddags. Jag såg en fågel på gräsmattan som verkade hoppa upp och ner och jag såg att det va något på marken. Jag gick närmare. Smög. Då flög fågeln iväg och nu ser jag att det är en fågel som ligger kvar. Jag gick fram och trodde den va död. Den låg så konstigt att jag inte såg huvudet. När jag böjde mig över den så fladdrade den till och flög vingligt iväg. Jag undrar om inte fåglar kan vara ganska brutala i sin parning. Jag vill minnas att jag har sett det på nån dokumentär. Så de kanske va parning som både du och jag fick se idag. Var redo med holken nu så ska du se att de blir tillökning :))

• Deceree1

Lr så är det två rivaliserande hanar som slåss om en vacker fågelhona

• Anonym (vad hände ?)
    Anonym (Man) skrev 2017-04-26 22:42:50 följande:

Den ena fågeln kan ju ha svimmat. T.ex. efter att ha flugit in i ett fönster.

Vissa fåglar, t.ex. skator och korpar, är ju lite smartare än andra fåglar. Det kan ju ha varit så att den försökte väcka den andra fågeln eller liknande.

Vad var det för fåglar?

Jag kan tyvärr inte fåglar så bra. Men dom var små. En hade fått plats i min handflata med ihopfällda vingar. Det fanns inget fönster i närheten, inget träd heller utan det var på öppen yta
  • Anonym (vad hände ?)
    Deceree1 skrev 2017-04-26 22:53:19 följande:

Men gud, jag upplevde samma sak i eftermiddags. Jag såg en fågel på gräsmattan som verkade hoppa upp och ner och jag såg att det va något på marken. Jag gick närmare. Smög. Då flög fågeln iväg och nu ser jag att det är en fågel som ligger kvar. Jag gick fram och trodde den va död. Den låg så konstigt att jag inte såg huvudet. När jag böjde mig över den så fladdrade den till och flög vingligt iväg. Jag undrar om inte fåglar kan vara ganska brutala i sin parning. Jag vill minnas att jag har sett det på nån dokumentär. Så de kanske va parning som både du och jag fick se idag. Var redo med holken nu så ska du se att de blir tillökning :))

Wow va coolt! Kanske din hade crashat in i något? O din o min hade någon "kropps-själslig" kontakt? :p

Det såg ut som dom verkligen älskade varandra som den ena försökte återuppväcka den. Jag smög inte men visslade som en fågel (kan göra det mellan en mm glugg jag har.. O sa att det var okej när den tittade på mig ^^ haha så kanske därför min stannade kvar hos sin partner.

Ja kan ju vara som du säger.. Men den hör fågeln såg helt förtvivlad ut.. Skönt att din också klarade sig ^^ :D
  • Anonym (vad hände ?)
    Deceree1 skrev 2017-04-26 22:54:49 följande:

Lr så är det två rivaliserande hanar som slåss om en vacker fågelhona

Bts jag brukade bli kallad för Dericee för länge sen ..tänkte på ditt Nick d va likt ;p
  • Deceree1
    Anonym (vad hände ?) skrev 2017-04-26 23:28:04 följande:

Bts jag brukade bli kallad för Dericee för länge sen ..tänkte på ditt Nick d va likt ;p

Du ser :) då har vi det gemensamt med :)
Svar på tråden fågeln vaknade till liv