• fazlijevic

Oskyddat samlag 4 dagar innan mens! Kan man bli gravid?

Hej är det någon som har blivit gravid 4 dagar innan sin mens? Fick ni mens den månaden?

Hade osyddad samlag nu den 24 april skulle igentligen få min mens idag men har ftf inte kommit, får väl vänta lite till. Men om de så att ja skulle vara gravid kommer jag ändå få min mens? Har läst så mkt att man kan vara gravid dagar innan mens. Min syster blev också gravid 2 dagar innan sin mens. Någon??

Och när ska ja då ta första graviditetstest?

• Svar på tråden Oskyddat samlag 4 dagar innan mens! Kan man bli gravid?
  • vasg

Du kan bli gravid när du har ägglossning. Den sker mellan 12-16 dagar innan beräknad mens. Man kan få en blödning som liknar mens även om man är gravid, så det är troligtvis det din syster upplevde i så fall. Du är inte gravid om du inte haft sex när du hade ägglossning

• fazlijevic

Nathal­ie009

#4 2009-01-25

ja nu var det länge sen lilltjejjen är 1½ :)

Ja fast det var ju jobbigt eftersom jag utgick från mensen och trodde jag var i vecka 14, sen på VUL visade det sig att jag var i vecka 10.

Men då klarnade det ju varför jag testade svaagt svagt + på BIM+12

Men hon behagade inte kika ut förrens BF+9 endå hahaha

Så visst kan man bli gravid innan mens jag är ett bevis ;)

Här har ju en skrivit om att hon blev gravid innan sin mens. Så de stämmer nog inte med ägglossningen el så kan man ha 2 st ägglosningar . Förvirrad

• vasg

Du kan inte bli gravid om du inte har ägglossning. Du kan däremot ha två ägglossningar.

• vasg

Är mensen sen två veckor, ta ett test. Men att du tänker på det kan också göra att mensen skjuts upp

• Orangebeans

Jag blev gravid 3 dagar innan jag trodde jag skulle få min mens och nej, jag fick ingen mens.

• fazlijevic

Men vaaa omg jag börjar bli nervös nu

Så du fick inte din mens efter samlaget. Ooo my goood

• vasg
    fazlijevic skrev 2017-04-27 16:35:35 följande:

Men vaaa omg jag börjar bli nervös nu

Så du fick inte din mens efter samlaget. Ooo my goood

För att man ska kunna bli gravid några dagar innan mensen har man antingen ägglossning två gånger eller så är ägglossningen sen. Brukar du vara regelbunden? Du kunde tagit ett dagen-efter-piller om du inte vill bli gravid. Det funkar dock bara om ägglossningen inte skett.
  • fazlijevic

Ja brukar alltid ha min 27 el 28 cykel dagen.

Idag är den 27.

Nu är det försent med piller. Måste vänta och va inte berädd på detta . Jag som hade köpt bantningspiller för att gå ner i vikt fick mina tabltter idag?å nu måste jag vänta

• vasg
    fazlijevic skrev 2017-04-27 16:55:09 följande:

Ja brukar alltid ha min 27 el 28 cykel dagen.

Idag är den 27.

Nu är det försent med piller. Måste vänta och va inte berädd på detta . Jag som hade köpt bantningspiller för att gå ner i vikt fick mina tabltter idag?å nu måste jag vänta

Brukar den komma på 27/28e dagen så är den ju inte sen ännu.
  • fazlijevic

Om en kvinna har sex utan att använda preventivmedel under tiden hon har mens, kan hon bli gravid. Till och med tiden efter att hon har haft mens. Det finns ingen tid under månaden som det är helt säkert att ha sex utan preventivmedel, säger Dr Virginia Beckett, som är talesperson för Royal College of Obstettricians, till Metro UK.

Även om du inte har ägglossningen finns det alltså fortfarande en risk för att bli gravid dagarna efter ett samlag.

• vasg
    fazlijevic skrev 2017-04-27 18:09:21 följande:

Om en kvinna har sex utan att använda preventivmedel under tiden hon har mens, kan hon bli gravid. Till och med tiden efter att hon har haft mens. Det finns ingen tid under månaden som det är helt säkert att ha sex utan preventivmedel, säger Dr Virginia Beckett, som är talesperson för Royal College of Obstettricians, till Metro UK.

Även om du inte har ägglossningen finns det alltså fortfarande en risk för att bli gravid dagarna efter ett samlag.

Ja, för vissa får ägglossning under mensen och spermier lever i livmodern i upp till 7 dagar. Men du kan INTE blir gravid om ett ägg inte möter en spermie. Du kan bara vänta nu. Ta ett test om 2 veckor
  • vasg
    vasg skrev 2017-04-27 18:25:58 följande:

Ja, för vissa får ägglossning under mensen och spermier lever i livmodern i upp till 7 dagar. Men du kan INTE blir gravid om ett ägg inte möter en spermie. Du kan bara vänta nu. Ta ett test om 2 veckor

Mensen kan dessutomutebli av fler anledningar än graviditet, exempelvis stress eller utebliven ägglossning.
  • menhallå

Om du blivit gravid dagar innan då du antar att du ska få mens är det för att ägglossningen hänt senare den månaden. Den leutalafasen, dvs tiden efter ägglossning är mellan 12-16 dagar, vissa har kortare eller längre fas vilket kan leda till svårigheter att bli gravid.

Även om du har en regelbunden cykel kan det hända att den blir både kortare och längre beroende på externa faktorer som stress, träning, resor, eller t.om vila! Så även om du blivit gravid "4 dagar innan mens" så skulle du ändå inte fått din mens 4 dagar efteråt, utan den är då ändå försenad. 

Om du inte kartlägger din cykel med t.ex basal temperatur, eller genom att mäta LH hormon, kan du inte veta när din ägglossning faktiskt är, utan kommer snarare visa sig när mensen väl kommer, eller när förlossningsdatum räknas ut (och då med ett spann på 4 dagar).

Så nej, du kan inte bli gravid 4 dagar innan mens, MEN din ägglossning/cykel kan ha blivit "försenad"/"uppskjuten" så du kan ha blivit gravid ändå. Ägglossning är omöjligt att veta när det sker om du inte följer din cykel med temperatur eller ägglossningsstickor :)

• vasg
    menhallå skrev 2017-04-27 19:44:06 följande:

Om du blivit gravid dagar innan då du antar att du ska få mens är det för att ägglossningen hänt senare den månaden. Den leutalafasen, dvs tiden efter ägglossning är mellan 12-16 dagar, vissa har kortare eller längre fas vilket kan leda till svårigheter att bli gravid.

Även om du har en regelbunden cykel kan det hända att den blir både kortare och längre beroende på externa faktorer som stress, träning, resor, eller t.om vila! Så även om du blivit gravid "4 dagar innan mens" så skulle du ändå inte fått din mens 4 dagar efteråt, utan den är då ändå försenad. 

Om du inte kartlägger din cykel med t.ex basal temperatur, eller genom att mäta LH hormon, kan du inte veta när din ägglossning faktiskt är, utan kommer snarare visa sig när mensen väl kommer, eller när förlossningsdatum räknas ut (och då med ett spann på 4 dagar).

Så nej, du kan inte bli gravid 4 dagar innan mens, MEN din ägglossning/cykel kan ha blivit "försenad"/"uppskjuten" så du kan ha blivit gravid ändå. Ägglossning är omöjligt att veta när det sker om du inte följer din cykel med temperatur eller ägglossningsstickor :)

Tack, typ allt jag försökt säga men du satte huvudet på spiken!
  • fazlijevic

Haha ja vet är lite trög fattad alla säger så olika. Men ja får väl vänta på mensen och om den inte kommer så tar jag test om 2 veckor. Men tack för era svar

????

Svar på tråden Oskyddat samlag 4 dagar innan mens! Kan man bli gravid?