• Anonym (Ts)

Vad tycker ni om namnet Lina?

Vi vill ha ett namn som funkar både i Sverige och i vårt hemland/vår religion.

Med funkar menar jag att namnet helst ska ha en koppling till vår bakgrund men samtidigt inte vara ovanligt i Sverige.

Med flicknamnen är det mycket svårare, men upptäckte att Lina passar jättebra med våra krav. Så min fråga är vad ni tycker om namnet? Vad får ni för associationer? Passar det en bebis som en vuxen kvinna?

Vår dotter (framtida storasyster) heter Sara.

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Lina?
  • Anonym (Glad)

Fult, menlöst. Tafatt.

• Anonym ('')

Jag, som varit lite lätt förälskad i tre olika "Linor", tycker att det är ett mycket fint namn...

• Anonym (Fia)

Tycker att det är fint.

• Anonym (Kajsa)

Jag tänker alltid på en lina (alltså ett rep, snöre) när jag hör det namnet. Inget fint men har hört värre namn än så.

• Anonym (s)

Gillar nog Lima och Lena bättre, Lina låter som en jobbig person av någon anledning.

• Halla1987

Lina, då kör vi första tankarna hur en lina är då det är på det sättet som samhället uppfostrar en lina.

För mig är lina en sportig söt tjej, har sin peak i högstadiet, sedan frisörska, eller kanske eget inom städ.

Hittar en kille, Hampus som är snickare.

Hur är en lina för er? Fördomar om namn är viktiga då det är så dom kommer uppfostras i samhället

• CStoner
    Halla1987 skrev 2017-04-27 23:15:23 följande:

Lina, då kör vi första tankarna hur en lina är då det är på det sättet som samhället uppfostrar en lina.

För mig är lina en sportig söt tjej, har sin peak i högstadiet, sedan frisörska, eller kanske eget inom städ.

Hittar en kille, Hampus som är snickare.

Hur är en lina för er? Fördomar om namn är viktiga då det är så dom kommer uppfostras i samhället

Snacka om att överanalysera ett namn.

Namnet är skitsamma. Det är personen som bär det som spelar roll för hur vi tyder det. Lina kan vara världens finaste namn om det är en söt, trevlig och omtänksam tjej som bär det. Lina kan också vara ett asfult namn om det är en elak ragata som bär det.

Personen gör namnet, inte tvärtom.
  • Anonym (Helt ok)

Lina är ok men Lisa är mycket finare. Det brukar väl kunna funka i samma kulturer som Sara.

• Anonym (Emil)

Tänker på Lina i Emil i Lönneberga. Därför känns det lite "pigaktigt" och bonnigt. Men egentligen tycker jag att namnet i sig är väldigt fint.

• Anonym (Vyssa lull)

Helt ok. Det passerar mig obemärkt. Varken jättefint eller fult. Ett vardagligt vanligt namn som funkar.

• sondika

Lina är fint!

Skulle inte Miriam, Noomi, Mona, Ester funka? (Beror förstås vart ni kommer ifrån?) Vackra, internationella, ganska populära men samtidigt speciella namn som funkar med Sara.
    Men Lina tycker jag absolut ni ska köra på, om ni gillar det!

• Anonym (Ts)

Tack för alla svar, jätteintressant att läsa era åsikter.

Av era andra förslag passar endast Mona, men gillar det inte.

Möjligtvis Miriam också om man stavar det Mariam istället, men det gillar tyvärr inte mannen.

Annars passar inte de andra med våra krav, men tack för förslagen ändå!

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Lina?