• Jagvillintesagamittnamn

Vågar inte använda tampong!

Hej, har ett litet dilemma här.

Sitter och nojjar över att jag om ett par veckor ska på semester. Jag har då problemet att mensen vill dyka upp mitt under semestern och vara där under hela resan.

Och jag vet att det finns piller för att skjuta upp den, men de verkar aldrig riktigt fungera på mig.

Så jag behöver lite tips och råd, för jag vågar verkligen inte använda tampong! Tack på förhand!

• Svar på tråden Vågar inte använda tampong!
  • EpicNurse

Kör menskopp!

Varför vågar du inte använda tampong?

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Villintesagamittnamn

Jag vill gärna bli bekväm med tampong innan jag kör menskopp om jag sla vara ärlig.

Men vet inte riktigt. Har aldrig testat det och är därför nervös inför första gången.

• Anonym (Linn)

Var inte rädd för tampong! Håll bara rätt på hur länge den suttit i och ha rena händer när du sätter in/tar ut, så borde det inte vara några problem! :)

• Anonym (Annan)

Har du testat Primolut också? Provera funkade inte på mig, då fick jag mens ändå, men Primolut funkade.

• Anonym (Kajsa)

Bindor då? Jag använder alltid bindor och det är aldrig några problem. Varför vill du inte har mens under semestern? Är det en sol- och badresa du ska på? I sådana fall kan jag förstå.

• Anonym (Anna)

Jag var också nervös för att använda tampong, det blev nästan ett antiklimax när jag väl provade - det var ju verkligen inget att vara nervös för! Det kändes inte alls när den satt på plats och var hur smidigt som helst. Prova hemma innan resan! :)

• elyse

Testa Tampax. De har en hylsa som gör att det inte kan bli fel vid insättning. Jag använde sådana under min andra mens (Vi var på Mallorca då) och jag fyllde tretton den sommaren. Nu har jag menskopp, men tycker att vanliga tamponger är rätt krångliga.

• deliz

När jag semestrar o mensen råkar infalla har jag i alla år tagit följande :

Ha en läkare skriva ut Primolut. De tabletterna tar man 3-5 dagar innan väntad mens, morgon och kväll, max två veckor. När du slutar med dem, kommer mensen inom två dagar. Superbt!!
    Ha en underbar resa!

• Tampongen

Våga testa tampong, du klarar det! :)

Eller skjut upp mensen om det går. Hade också helst sluppit den under solsemester.

• Anonym (dsfasdfr)

Var också nervös för det och har faktiskt aldrig fått det att funka särskilt bra. Menskopp fungerar bra. 

• Anonym (M)

Våga prova - det är väldigt smidigt när man lärt sig! Om du ska åka om ca en månad borde du ha en mens nu/snart att öva på!
    Ta mini-tamponger första gången, och ta lite vaselin eller Lypsyl på toppen, så går det lättare. Det är för att man spänner sig som det är svårt, och om man övar flera gånger och lär sig hur man gör blir det så kan man slappna av, och då går det mycket lättare. Jag blev överraskad över hur långt in jag faktiskt behöver ha den för att den inte ska kännas - nästan hela fingret måste in.
    Jag använde binda i mååånga år, men har nu bytt till tampong och fattar inte varför jag inte bytte tidigare - det är så mycket smidigare, enklare och fräschare! Dottern fick mens när hon var 13 och började med tampong med en gång, varav på solresa andra månaden, så då klarar du också det!

Svar på tråden Vågar inte använda tampong!