• Anonymklant

Gett medicin utan förnyad delegering

Hej nu har jag fuckat upp ordentligt.

Jobbar som vikarie inom lss och insåg idag att min delegering gått ut för någon vecka sedan, jag har alltså jobbat tre pass och gett brukare mediciner utan giltig delegring. Jag håller nu på att skriva en avvikelse och maila ssk, men vad kommer att hända sedan? Kommer jag att bli avskedad?

• Svar på tråden Gett medicin utan förnyad delegering
  • Anonym (@)

Det är ju ditt ansvar att ha koll på när dom går ut .
    Sparken , nä kanske inte men det är ju ett tjänstefel du begått

• Anonym (Ssks ansvar?)

På vårat jobb blir vi alltid kontaktade av ssk när det börjar bli dags att förnya delegering. Jag tror faktiskt att det är deras ansvar. Jag skulle tro att ni kommer skriva nya papper med ett äldre datum.. så ska man ju så klart inte göra, men så blir det säkert. Du kanske ska prata med ssk innan du skriver avvikelse?

• Anonym (V)

På mitt jobb är det även där ssk som håller koll på när det är dags att förnya. Om jag hade gett medicin trots att delegationen hade gått ut så hade det inte hänt någonting, förutom att vi skulle förnya delegationen förstås.

• Anonym (D)

Det händer ingenting troligvis. Jag gav mediciner och insulin på mitt jobb några månader efter att delegeringen gått ut. Jag kom att tänka på det av en slump, men det var inga problem. Förnyade den en vecka senare. Ingen avvikelse. Det är ju inte så att kunskaperna plötsligt försvinner bara för att delegeringen går ut.

• Anonym (@)

Om inget händer brukar det inte vara nån fara men om något skulle inträffa pga felmedicinering tex så skulle det garanterat hända nått .
    Här är det vi själva som har ansvaret att gå in o göra webbtestet med godkänt resultat innan deligering ges .
    Ssk kan omöjligt ha koll på alla som ska förnyas .

• Snuttis2

Nej du kommer inte få sparken i detta skede! men det är ditt ansvar att ha en giltig delegering! Ibland finns en dispens på en månad för förnyelse av delegering men det kan nog skilja mellan kommuner!

Bra att du tar ansvar, uppmärksammar o tar en kontakt med ssk direkt för att få den förnyad. skulle du gå längre tid utan och/eller inte ta ansvar för att lösa det skulle du dock kunna bli avslutad. MAS reglerar och kontrollerar hsl uppgifter och regelverket är tydligt och strikt!

• Anonym (DSK)
    Anonym (V) skrev 2017-04-27 22:35:36 följande:

På mitt jobb är det även där ssk som håller koll på när det är dags att förnya. Om jag hade gett medicin trots att delegationen hade gått ut så hade det inte hänt någonting, förutom att vi skulle förnya delegationen förstås.

Det kanske är lite olika beroende på var man jobbar då, hos oss (hemsjukvården) är det min hemtjänstpersonal som själva har koll på när deras delegeringar går ut och ska då i god tid ha gjort webbtestet och kunna visa upp ett giltigt diplom innan deras delegering går ut.
  • Anonym (@)
    Anonym (DSK) skrev 2017-04-28 23:09:30 följande:
    Det kanske är lite olika beroende på var man jobbar då, hos oss (hemsjukvården) är det min hemtjänstpersonal som själva har koll på när deras delegeringar går ut och ska då i god tid ha gjort webbtestet och kunna visa upp ett giltigt diplom innan deras delegering går ut.
    En ssk kan omöjligt lägga den tiden på att kolla när alla deligeringar går ut
  • Anonym (haha)
    Anonym (DSK) skrev 2017-04-28 23:09:30 följande:

"Din" hemtjänstpersonal?? Moahahaaa :D
  • Anonym (DSK)
    Anonym (haha) skrev 2017-04-29 16:06:46 följande:
    "Din" hemtjänstpersonal?? Moahahaaa :D
    Vad menar du med det? De är min hemtjänstpersonal och jag är deras DSK, vi har ett jättebra och nära samarbete. Med "min" menar jag inte att de är underställda mig, vi är ett team tillsammans.
  • Anonym (DSK)
    Anonym (@) skrev 2017-04-29 15:57:45 följande:
    Nej, precis. Jag har i mina hemtjänstgrupper ca 25 ordinarie och 10-15 vikarier som jag delegerar varje år, det är jätteskönt att de själva håller reda på när de ska förnya :)
  • Litet My

Händer inte så mycket mer än att du kanske får en tillsägelse att hålla koll i fortsättningen.

• Anonym (Ssks ansvar?)

Men det kan väl inte du veta?! Beror kanske på vart man jobbar! Jag jobbar tex på mindre ort på ett privat företag. Blir verkligen irriterad ibland på alla "jag vet bäst" inlägg..
  • TigerLilySwe

Jag vill tydliggöra att det ALLTID är den delegerade personalens skyldighet och utpekade ansvar att uppmärksamma när delegationen behöver förnyas. Sen om man nån gång "servas" av att chefen eller ssk talar om att det är uppföljning på gång är en annan sak men ansvaret ligger hos den enskilde medarbetaren i grund och botten. Den frågan brukar fö alltid komma upp på testet

• Anonym (Livia ssk)
    Beror helt på var man jobbar. Jag är oas fören avdelning med 20 personal ca inkl vikarier. Har inga som helst problem att hålla koll på dem och påminna, dela ut material osv.
  • elmadumle

Här är det vi själva som ska hålla koll på våra delegeringar, vi gör heller inget test innan vi får den förnyad, det görs bara ett medicinprov inför första delegeringen.

• Anonym (@)
    Anonym (Ssks ansvar?) skrev 2017-04-29 22:50:29 följande:
    Men det kan väl inte du veta?! Beror kanske på vart man jobbar! Jag jobbar tex på mindre ort på ett privat företag. Blir verkligen irriterad ibland på alla "jag vet bäst" inlägg..
    Om en ssk har så lite o göra så denne kan sitta o gå igenom dessa så kanske en ssk inte behövs på det ställer i samma omfattning .
  • Anonym (Ssks ansvar?)
    Anonym (@) skrev 2017-04-30 06:26:32 följande:

Om en ssk har så lite o göra så denne kan sitta o gå igenom dessa så kanske en ssk inte behövs på det ställer i samma omfattning .

Det spelar eg mindre roll, saken var att du skriver "att det kan inte en ssk göra" osv fast jag och en person till skrivit att våra ssk meddelar när del håller på att gå ut. Vad är det med folk som vägrar förstå att det kan se olika ut?!
  • Anonym (Livia ssk)
    Anonym (@) skrev 2017-04-30 06:26:32 följande:
    Du menar att det är superavancerat och tidskrävande att gå igenom en pärm med delegationerna ca 1 gång i månaden och skriva påminnelse i kalendern? Tar ca 5 minuter i månaden...
  • Anonym (Ssks ansvar?)
    Anonym (Livia ssk) skrev 2017-04-30 08:12:50 följande:

Du menar att det är superavancerat och tidskrävande att gå igenom en pärm med delegationerna ca 1 gång i månaden och skriva påminnelse i kalendern? Tar ca 5 minuter i månaden...

Tack! Många allvetare på den här sidan har jag märkt..
Svar på tråden Gett medicin utan förnyad delegering