Daggert83 skrev 2017-04-28 09:04:42 följande:
Väldigt svårt att veta om du har B12-brist när du inte tagit det provet...
Däremot ligger du lågt, men inom referensintervallet, på Ferritin. Ditt HB, blodvärde ligger däremot mycket bra.
Antar att du själv läst av provsvaren på mina vårdkontakter.
Ser läkaren något avvikande kommer denne ta kontakt med dig för vidare planering.
Kobalamin är B-12 (eller indikation på B-12 om jag förstår det rätt). Vet med säkerhet att jag ligger lågt på ferritin (bl.a en vän som jag nu hört blivit diagnostiserad med anemi med ferritin på 10, utan andra värden testade). Minavårdkontakter anger dock 7 som inom referensintervallet.
Ja, jag gick in där för att se om läkaren hade testat skölkörteln (vilket jag förstår är TSH och var därmed helt normalt), och blev lite nyfiken på ferritin och kobalamin värden som låg under referensintervallet. Googlade lite och fick spridda svar på det.
Vet att det är svårt för någon på familjeliv att säga, men undrade om någon hade en indikation på hur det kunde stå till. Jag väntar såklart på läkarens svar innan jag antar eller tror på något, men blev lite nyfiken under en sömnlös natt vad ferritin och kobalamin resultatet egentligen betydde i förhållande till resterande svar.