• menhallå

Anemi? B-12 brist? Vad betyder det här?

Vad betyder dessa blodsvar egentligen? Har jag anemi, B12 brist?

P-Ferritin 6

P-Järn: 9

P-Tyreotropin (TSH) 2.5

B-Leukocyter 9.2

B-Erytrocyter: 4.9

B-Hb 136

B-EVF 0.42

Erc(B)-MCH 28

Erc(B)-MCV 85

Erc(B)-MCHC 325

B-Trombocyter 223

S-Kobalamin 144

Ej varit förkyld nyligen, är inte gravid såvitt jag vet,

• Svar på tråden Anemi? B-12 brist? Vad betyder det här?
  • Daggert83

Väldigt svårt att veta om du har B12-brist när du inte tagit det provet...

Däremot ligger du lågt, men inom referensintervallet, på Ferritin. Ditt HB, blodvärde ligger däremot mycket bra.

Antar att du själv läst av provsvaren på mina vårdkontakter.

Ser läkaren något avvikande kommer denne ta kontakt med dig för vidare planering.

• menhallå
    Daggert83 skrev 2017-04-28 09:04:42 följande:

Väldigt svårt att veta om du har B12-brist när du inte tagit det provet...

Däremot ligger du lågt, men inom referensintervallet, på Ferritin. Ditt HB, blodvärde ligger däremot mycket bra.

Antar att du själv läst av provsvaren på mina vårdkontakter.

Ser läkaren något avvikande kommer denne ta kontakt med dig för vidare planering.

Kobalamin är B-12 (eller indikation på B-12 om jag förstår det rätt). Vet med säkerhet att jag ligger lågt på ferritin (bl.a en vän som jag nu hört blivit diagnostiserad med anemi med ferritin på 10, utan andra värden testade). Minavårdkontakter anger dock 7 som inom referensintervallet.

Ja, jag gick in där för att se om läkaren hade testat skölkörteln (vilket jag förstår är TSH och var därmed helt normalt), och blev lite nyfiken på ferritin och kobalamin värden som låg under referensintervallet. Googlade lite och fick spridda svar på det.

Vet att det är svårt för någon på familjeliv att säga, men undrade om någon hade en indikation på hur det kunde stå till. Jag väntar såklart på läkarens svar innan jag antar eller tror på något, men blev lite nyfiken under en sömnlös natt vad ferritin och kobalamin resultatet egentligen betydde i förhållande till resterande svar. 
  • guinevere

Du ligger i lite av en gråzon på b12 (kobalamin), räknas inte som brist men du ligger lågt.

Be om uppföljning på provsvaren. Är du frisk i övrigt, dvs finns ingen bakomliggande orsak till provsvaren, så kan du äta b12-tillskott. Men gör en uppföljning med läkaren först.

• Annelie 76

För att riktigt kolla sköldkörteln och b12 så fattas det prover.
    För sköldkörteln behövs det tas fritt T4 och gärna fritt T3 också. Endast TSH säger ingenting.
    När det gäller b12 så behöver man ta homocystein också. Om det är högt och b12 är inom lägre referens så har du brist även fast du är inom referens.

• Mascaraklumpar

lätt sänkt järnvärde, möjligen lågt b12, ingen anemi

• frokenkorrekt

Du har järnbrist, lågt B12 (behöver komplettera med homecystin, men vill inte dr behandla kan du köpa Behepan själv om du har symtpom). Men du har även ett högt TSH, som om läkaren kompletterar med T4 och T3, båda fritt, samt Trak och TPO kan visa om du har hypotyreos. 

Vad är dina symptom?

• gamlapappan
    Dina leukocyter (vita blodkroppar) ligger lätt förhöjt vilket är ganska ospecifikt och värdet kan vara förhöjt vid en mängd olika milda infektioner. Finns inte en småbarnsförälder som inte har mer eller mindre förhöjda värden under vinterhalvåret.

Dina järndepåer som mäts med S-Ferritin ligger en aning lågt. Jag skulle ta en Duroferon om dan eller en Niferex i några månader, särskilt om du är gravid eller hoppas bli gravid.

I övrigt är du kärnfrisk. Alla dina värden ligger inom referensintervallet!
  • gamlapappan

Någon skrev ovan att du har järnbrist (anemi) så är det inte eftersom ditt B-Hb är 136 som är mycket bra. Däremot är dina järndepåer i kroppen något låga. Järndepåerna mäts med S-Ferritin. De kan bli låga t.ex. efter en graviditet, eller om man haft ett lågt Hb under en längre tid. Inför en eventuell ny graviditet kan det vara bra att fylla på järndepåerna med Duroferon eller Niferex som är receptfria läkemedel.

Dina järndepåer kommer troligen att fylla på sig själva men utan behandling kan det ta längre tid, kanske fler år.

• frokenkorrekt

Gå gärna in o läs på praktisk medicin. De värden du uppger ligger verkligen på gränsen och du har järnbrist. Har man ingen blödning kan hb ligga bra länge och sjunker först när depåerna verkligen är tömda.

Som sagt, ditt TSH lutar verkligen åt misstanke på hypotyreos men måste kompletteras o dina symptom är viktiga att veta. Hypo ger ofta både B12 o järnbrist. Varför ligga i underkant och vad är optimalt värde för dig?

• gamlapappan

Det här med referensintervall och måttenheter är inte helt lätt. När man pratar om TSH kan man t.ex. prata om P-Tyreotropin men man kan också tala om t.ex. S-TSH (DxI). Olika laboratorier har olika metoder för att mäta värdet. Det kan göra att olika lab har olika referensintervall.

Jag läser om det TSH du mätt (P-Tyreotropin) här:

www.anvisningar.se/Anvisningar/Klinisk-Kemi/T/P--Tyrotropin-Tyreoideastimulerandehormon-TSH/

Unilabs referensintervall är 
    0,4 - 4,0 mIE/L.

Du hade 2,5 och i så fall ligger du nästan exakt i mitten av refernsintervallet (=det som är normalt).

Du ser kärnfrisk ut. Det enda värde som ser ut att ligga lite lågt är ditt värde för järndepåer (Ferritin). Det kan bli så av en massa naturliga anledningar, graviditet, riklig mens, ätit "dåligt" för att du velat gå ner i vikt osv. Ditt Hb ligger bra och troligen kommer därför dina järndepåer att fylla på sig själva på lite sikt, men för säkerhetsskull skulle jag äta något järntillskott som t.ex. Duroferon.

Är du orolig och vill få säkra svar om dina värden bör du prata med din läkare. Här på familjeliv kan nog kvaliteten i svaren variera.

• frokenkorrekt
    gamlapappan skrev 2017-05-01 15:04:30 följande:

Det här med referensintervall och måttenheter är inte helt lätt. När man pratar om TSH kan man t.ex. prata om P-Tyreotropin men man kan också tala om t.ex. S-TSH (DxI). Olika laboratorier har olika metoder för att mäta värdet. Det kan göra att olika lab har olika referensintervall.

Jag läser om det TSH du mätt (P-Tyreotropin) här:

www.anvisningar.se/Anvisningar/Klinisk-Kemi/T/P--Tyrotropin-Tyreoideastimulerandehormon-TSH/

Unilabs referensintervall är 0,4 - 4,0 mIE/L.

Du hade 2,5 och i så fall ligger du nästan exakt i mitten av refernsintervallet (=det som är normalt).

Du ser kärnfrisk ut. Det enda värde som ser ut att ligga lite lågt är ditt värde för järndepåer (Ferritin). Det kan bli så av en massa naturliga anledningar, graviditet, riklig mens, ätit "dåligt" för att du velat gå ner i vikt osv. Ditt Hb ligger bra och troligen kommer därför dina järndepåer att fylla på sig själva på lite sikt, men för säkerhetsskull skulle jag äta något järntillskott som t.ex. Duroferon.

Är du orolig och vill få säkra svar om dina värden bör du prata med din läkare. Här på familjeliv kan nog kvaliteten i svaren variera.

NY (eller nygammal) forskning talar för att TSH på 2,5 med samtidiga symptom skall behandlas. Häng med lite innan du uttalar dig! Att påstå att nån ser kärnfrisk ut utan att ha fler kompletterande värden är ju helt oseriöst. Läkare besitter tyvärr väldigt varierad kunskap och har svårt att se hela bilden. Kan vara mkt vettigt att fråga runt för att ha ork att stå på sig i kampen när man inte mår ok. (Utgår från att det är så m TS men kan ju inte veta).
  • menhallå
    frokenkorrekt skrev 2017-04-29 00:03:40 följande:

Du har järnbrist, lågt B12 (behöver komplettera med homecystin, men vill inte dr behandla kan du köpa Behepan själv om du har symtpom). Men du har även ett högt TSH, som om läkaren kompletterar med T4 och T3, båda fritt, samt Trak och TPO kan visa om du har hypotyreos. 

Vad är dina symptom?

Jag sökte primärt för domningar/stickningar i fötter (har inte känselbortfall vid undersökning), men har problem med trötthet/ork, får ofta huvudvärk, allmän värk i ben, har sedan ca 2 år tillbaka gått på anti-depressiva och/eller medicin mot ångest. Blev ordenerad sjukgymnastik + dessa prover (och glukos som låg på 5.0).

Okej, men då vet jag lite vad som kanske kan hända beroende på läkarens bedömning, och annars vad jag kan göra själv för att hjälpa b-12 värderna.

Tack!
  • menhallå

Kom på mig själv idag att järnbrist inte är anemi. Vilken blunder! 

Tack för alla svar. Jag tänker ingenting om dessa resultat utan väntar på läkares bedömning av dem, ville mer ha en allmän överblick kring vad det kanske kan betyda för de som har någon kunskap kring det, och därmed mentalt förbereda mig själv ifall att läkaren vill göra ytterligare tester 

• Famous

Ditt ferritinvärde är väldigt lågt och kollar man referensvärde är det olika på olika ställen. Men jättelågt. Detta är så typiskt läkarna att bara för att själva Hb är normalt så bryr de sig inte alltid om själva depåerna. Det behöver definitivt upp. I USA tex anser de att man bör ligga över 50 för att må bra. Ditt B 12 ligger oxå lågt även om det är inom referens. Själv fick jag injektioner med B 12 under tre intensiva veckor och då låg jag på ungefär samma som du. Även om läkaren anser allt är normalt så tycker jag du kan be om B 12 tabletter och Ferritin.

Hade varit intressant att veta hur ditt folat värde är.

Är nästan hundra på att även det ligger lågt då det hör ihop.

Som exempel har jag dottern som haft besvärliga munblåsor i flera år. Alltså varje dag! Hon tog ferritinvärde som låg på 13, B 12 på 189 och Folsyran låg på 7. Allt var ok enl läkaren men jag krävde folsyra och B 12 tabletter. Nu ett par månader senare är hon otroligt mkt bättre.

Så stå på dig!

• menhallå

Tänkte uppdatera. Läkaren hörde av sig och meddelade att jag har B-12 brist och järnbrist. Har fått tabletter utskrivet för B-12, och ska testa mina värden igen om ett par månader. Järntabletter har jag redan införskaffat själv.

Tack för hjälpen, i alla fall! :) 

Svar på tråden Anemi? B-12 brist? Vad betyder det här?