• sairda

Vattna monstera?

Hej, jag har idag efter många års " jag ska köpa en snart " köpt 2 st monstera plantor. Har dem ca tre och en halv meter från fönstret där solen lyser tills lite senare på eftermiddagen. Men hur mycket ska man vattna en monstera?. Har läst att man ska vattna en gång i veckan och på sommaren 2 om det behövs. Men hur mycket åt gången ca? Det är ju såklart svårt att svara på men sådär i stora drag? Handlar det om flera dl ? Står ju en gång i veckan då jorden börjar bli torr, man tycker det ska vara väldigt mycket vatten om det ska ta en vecka innan jorden torkar? Vet också man gärna kan duscha bladen flera gngr om dagen.

Har än inte planterat om dem då jag inte har krukor men ska göra det så fort som möjligt, dom överlever vell nog några dagar då dom står så i blombutiken också? Allra senast på måndag men kanske imårgon.

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Vattna monstera?
  • legomum

Vattnar du dem för mycket så "gråter de". Det kommer droppar i kanterna på bladen.
    Så vattna "en skvätt" se hur växten reagerar och anpassa skvätten därefter.

• sairda
    legomum skrev 2017-04-28 21:50:53 följande:

Vattnar du dem för mycket så "gråter de". Det kommer droppar i kanterna på bladen.

Så vattna "en skvätt" se hur växten reagerar och anpassa skvätten därefter.

Tack, men hur mycket ska man vattna jorden? En gång i veckan och vattna igen då den är nästan torr står de överallt och de låter som man ska ha väldigt mkt vatten ?
Svar på tråden Vattna monstera?