• Nij06

Kluven över amningen

Min son blir 3 månader i helgen och min amning har egentligen fungerar felfritt utan komplikationer sedan dag 1. Men jag trivs inte jätte bra med det. Får amningdepression varje gång som ger mig ångestkänslor och rastlöshet de första minuterna vid varje amning. Jag är väldigt obekväm att amma honom utanför hemmet eller i sällskap. Vantrivs i mina stora bröst och måste dessutom äta helt mjölkfritt då han är känslig för det. Har ju många anledningar till att egentligen sluta men ändå är det en del av mig som inte vill sluta. Hemma så är det ju väldigt mysigt ibland och jag är rädd för att tappa den väldigt nära och mysiga känslan .

Sambon är på.mig om att han tycker att jag ska fortsätta och likaså alla i familjen. Det gör att jag får lite dåligt samvete över att jag funderar på att sluta. Vi har fått recept på mjölkfri ersättning så jag kan sluta när jag vill då bvc är medveten också om hur jag känner.... Men ändå lyckas jag inte ta ett beslut.

Hur ska jag göra ?? ????

• Svar på tråden Kluven över amningen
  • Dvsbdnd

Varför inte köra kombinerad variant? Byt ut bara ett eller två mål om dagen mot ersättning och fortsätt för övrigt med amningen, så kanske det känns bättre och som om du hittar din balansgång i dina tankar.

Vem har sagt att man måste köra på endera eller? När du ska någon stans eller hittar på något eller har besök, lägg då in "ersättningstillfället" så kanske det känns bättre för dig i längden. Du får prova dig fram, då kan FU fortsätta med närheten och "mysamningen", men slippa "tvång och oros amningen". Vi är olika och gör olika, men det som funkar bäst för dig och din bäbis är såklart det bästa i längden för er.

• BuoBä

Du ska givetvis göra precis som DU känner att du vill göra, oavsett vad andra säger och tycker. Du har ammat i 3 månader, superbra!! Orkar du inte mer så lägg ner. Ersättning är jättebra mat det med.

Meeeen om du någonstans känner att du faktiskt vill fortsätta så skulle jag rekommendera dig att ge det ett par veckor till. Det händer en hel del där mellan 3-4 månader som gör det enklare. Barnet blir stabilare, suger effektivare, börjar äta med lite längre mellanrum mm mm. Brösten brukar även sluta bli så spända och läcker inte lika mycket.

Jag håller även med Dvsbdn­d om att en blandvariant kan vara värt att testa. Visst, vissa barn tröttnar på bröstet när man även ger flaska, men det behöver inte bli så och hur det funkar för er vet du bara om du testar.

Jag tyckte verkligen inte det var kul att amma de första 8-10 veckorna. Dottern åt jätteofta så det kändes som jag vuxit fast i amningsfåtöljen. Hela grejen med att inte längre kunna styra över min egen tid var skitjobbig. Jag läckte och svettades floder och kände mig allmänt obekväm. Att jag inte la av berodde enbart på att jag tyckte det verkade ännu jobbigare med ersättning; se till att det fanns diskade flaskor och pulver hemma, värma lagom mycket etc etc. Men runt 3 månader blev det sakta bättre. När vi började med smaksensationer vid 4 månader kunde jag se början till slutet, vilket gjorde att jag orkade fortsätta ett tag till. Jag tyckte aldrig det var jättekul att amma och ville slå något hårt i huvudet på de som yrade om hur myyyysigt det är, men det funkade och var praktiskt. Jag ammade fullt tills dottern började äta mer vanlig mat vid 6 månader, och förvånade mig själv genom att delamma tills hon fyllde 10 månader.

• Nij06

Åh tack för era svar!

Jag låg och grubblade i natt och kom fram till att jag ska amma så länge jag bara kan och orkar. Men som ni också säger att ge flaska vid vissa tillfällen. Man älskar ju dom små och vill ju inget mer än det allra bästa för dom och det är ju då amningen. Jag kan nog härda ut ett par månader till för min sons skull.

Just den där delen med flaskor är en stor orsak till varför jag inte "orkat" gå över till ersättning. Tycker det är nog omständligt de få ggr vi ska fixa en flaska åt honom.

• BuoBä

Kör på! Och ändrar du dig om en vecka så är inte det hela världen.

Min kompis flaskmataren ger följande tips:

* Skaffa tillräckligt med flaskor så ni bara behöver diska en gång per dag, och en "vällingdoserare"

* En bra termos är guld värd på utflykter och på natten

* Lite överkurs, men en vattenkokare med termostat är väldigt bra, även till gröt senare

• Fru Ve

Jag helammar min snart 8-veckors men brukar pumpa ur så mannen kan ge i flaska 1-2 gånger per vecka. Då får jag ju några timmars fri tid att kunna åka iväg och göra någonting. Det kan ju också vara en lösning om man känner sig alltför fast. Jag får lite panik om jag aldrig kan åka någonstans själv så det känns som en bra lösning för mig. Det finns ju en risk för "tuttförvirring" om man ger flaska men för mig är det en risk jag kan ta. Jag har inte bestämt hur länge jag tänker amma heller. Tror jag ska försöka helamma under sommaren p.g.a. att det är enkelt om vi ska på semester och så. Men sen när han är 5-6 månader gå över mer till antingen mat/gröt (får se hur fort han börjar äta hela portioner) eller alternativt delamma/ge ersättning också. Pappan ska börja dela föräldraledigheten med mig då bebisen är ca 6 månader så någon annan lösning på matningen måste vi ha då.

• nevermind

Det är du som bestämmer. Vad har omgivningen med det här att göra?!?!
    Din sambo borde vara mer förstående.

• Frankie Bean

Har du hört talas om D-mer? Kika lite på det, kanske är det orsaken till hur du känner? Sedan så är fördelarna med amning kraftigt överskattade i vissa läger, om du Vill amma så gör det. Om du Inte vill så är det helt ok också, ditt barn kommer växa och frodas ändå!

Svar på tråden Kluven över amningen