Gödsla med urin
Var hos en släkting som odlar massa o det kom fram att de gödslar till viss del med sin egen urin blandat med vatten . Köpt o fåren del av dem o tycker detta låter sjukt. Är detta vanligt o ok?
Var hos en släkting som odlar massa o det kom fram att de gödslar till viss del med sin egen urin blandat med vatten . Köpt o fåren del av dem o tycker detta låter sjukt. Är detta vanligt o ok?
Ja
Gödsel är kiss, bajs eller döda djur. Vanligast är att använda djurbajs (ko eller höns) men människokiss är precis lika bra och gratis.
Man blandar ut sitt urin med vatten förstås annars blir det för starkt. Jag vattnar aldrig med sånt på växter vi äter, sallad, tomater, gurka osv. Men alla blommor och buskar får sig en skvätt. Speciellt buskarna. Tujjor, syrenhäcken jasminerna osv :)
Hur är det med urin med massa restprodukter efter droger och mediciner? Jag har länge misstänkt att cropcircles beror på att vissa sädesfält helt enkelt är höga ibland.
Kände jag med just på det man äter:0( låter äckligt?
Hur är det med urin med massa restprodukter efter droger och mediciner? Jag har länge misstänkt att cropcircles beror på att vissa sädesfält helt enkelt är höga ibland.
Om man inte äter medicin då är det ok då?
Jag har för mig att urin o avföring måste stå i 6 månader minst innan man vattnar med det om man samlat in det i urinseparerande toalett. Det är för att evetuella bakterier ska dö.
Om man t.ex. själv pinkar i hink eller liknande kan det vara svårt att spara det i flera månader. Alternativet är att man undviker att gödsla minst en månad innan man skördar, alternativt ser till att koka skörden, för att hantera risken för bakterier.
Läkemedel följer i regel med urinen delvis och vissa sorter kan vara svåra att bryta ner. Men det blir ju extremt utspädda mängder det rör sig om, och om man inte äter väldigt mycket läkemedel och under lång tid gödslar med urin på samma ställe, har jag svårt att se att det skulle kunna vara en allvarlig risk.
Äckligt? Nej, jag tycker inte det. Det är en del av kretsloppet. Precis som slakt kan vara rätt äckligt, så är ju det en del av livet.