• scrapparlotta

    Sover hamstrar HELA dagarna?

    I förrgår köpte min dotter en guldhamster, och vi har googlat massa om hamstrar och är väl medvetna om att dom sover dagtid och lever rövare nattetid. Men betyder detta att dom sover exakt hela dagarna. Dessa två dagar har den gått och lagt sig 9 tiden på morgonen och vaknat vid 20-21 tiden på kvällen...sen då vaken hela natten för att sen sova gott vid 9 tiden på morgonen igen. Trodde ju att den kanske åtminstone vaknade vid 16 - 17 tiden på em eller nåt sånt.

    Eller beror det på att det är nytt och för honom och att han är tröttare då, eller att han inte är så gammal än. Han var runt 4 månader.

    Svårt att få den van vid oss/vid min dotter om den sover när hon är vaken. Hur gör era hamstrar och hur fick ni dom tama på detta sätt?

  • Svar på tråden Sover hamstrar HELA dagarna?
  • Höstaster

    Våra hamstrar har gått ut och hämtat mat några ggr under dagen ibland, men inte varit igång. Vi har vant våra vid att bli väckta en stund lite tidigare på kvällen, någon gång mellan säg 18 och 19. Då har barnen hanterat dem och de har blivit handtama. När de varit vana vid det har det funkat att ta ut dem en stund även på eftermiddagen om barnen velat aktivera dem eller leka lite. Sen har de (hamstrarna, inte barnen...) gått och lagt sig igen om de velat. De hamstrar vi har haft har det funkat bra med, jag tänker att det hade märkts på dem om de blivit irriterande av att bli väckta. Det enda vi har märkt av om vi väckt dem är att de ibland har kissat på golvet efter en stund om barnen tagit upp dem utan att de varit vakna av sig själva, annars tror jag de går och kissar på lådan när de vaknar.

    Om vi har gjort rätt eller fel vet jag inte men våra hamstrar har varit pigga, glada, friska och blivit ganska gamla så de verkar inte ha tagit skada.

  • scrapparlotta
    Höstaster skrev 2017-04-29 17:22:37 följande:

    Våra hamstrar har gått ut och hämtat mat några ggr under dagen ibland, men inte varit igång. Vi har vant våra vid att bli väckta en stund lite tidigare på kvällen, någon gång mellan säg 18 och 19. Då har barnen hanterat dem och de har blivit handtama. När de varit vana vid det har det funkat att ta ut dem en stund även på eftermiddagen om barnen velat aktivera dem eller leka lite. Sen har de (hamstrarna, inte barnen...) gått och lagt sig igen om de velat. De hamstrar vi har haft har det funkat bra med, jag tänker att det hade märkts på dem om de blivit irriterande av att bli väckta. Det enda vi har märkt av om vi väckt dem är att de ibland har kissat på golvet efter en stund om barnen tagit upp dem utan att de varit vakna av sig själva, annars tror jag de går och kissar på lådan när de vaknar.

    Om vi har gjort rätt eller fel vet jag inte men våra hamstrar har varit pigga, glada, friska och blivit ganska gamla så de verkar inte ha tagit skada.


    Ok. Tack för svaret. Så om vi väcker den en gång på em så funkar det? Vore ju bra...annars finns ju ingen chans att dom lär känna varandra.

    Det finns ju massor som har hamstrar...och som verkar kunna gosa med dom. Detta kan väl inte alltid ske nattetid. ...
  • Höstaster
    scrapparlotta skrev 2017-04-29 22:02:40 följande:

    Ok. Tack för svaret. Så om vi väcker den en gång på em så funkar det? Vore ju bra...annars finns ju ingen chans att dom lär känna varandra.

    Det finns ju massor som har hamstrar...och som verkar kunna gosa med dom. Detta kan väl inte alltid ske nattetid. ...


    Ja våra barn har vartefter hamstern blivit tam fått ta ut den sen em/kväll och lekt med den. I början försökte vi hålla det till mer kvällstid, typ runt 19, men nu brukar de få ta ut även på em. Det är alltid någon kompis som vill prova att hålla och även om vi är noga med att påpeka att det är ett djur och ingen leksak så är det ju bra om djuret blir aktiverat. De brukar bygga labyrinter, legohus och gosa. Så länge hamstern inte verkar bli irriterad eller orolig så tänker jag att det borde gå bra. Det har dock hänt någon gång att den helt sonika somnat i ett legohus, då har den ju såklart fått komma tillbaka in i buren.

    Uppfödaren vi har köpt våra hamstrar av tipsade om att man kan städa lite i buren, lägga in mat och fixa lite ungefär den tiden på kvällen man vill att hamstern ska vakna så kan man, om man har tur, "lära" hamstern att vakna vid den tiden och av ljudet av maten.
Svar på tråden Sover hamstrar HELA dagarna?