• Anonym (kåvepenin)

Överdoserade kåvepenin.orolig

hej. jag råkade ta jätte hög dos av kåvepenin. har flytande kåvepenin och min dos är 2g.  tog 2g och efter en timme skulle jag ta min hostmedicin och råkade få i mig kåvepenin istället på ca 2g. alltså totalt ca 3.5g. detta hände en gång och jag gjorde så att jag inte tog någon kåvepenin alls resten av dagen (överdoserade å morgonen alltså). 

Ringde giftinformationscentral så sa de att det inte var någon fara och att jag inte ska vara orolig. 

jag är dock fortfarande orolig och tänkte fråg om någon som har liknande erfarenheter och berätta hur det gick? eller någon kunnig inom området som kan besvara min oro?

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-29 17:24
    tog 4g totalt menade jag*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-29 17:26
    jag vet att det var dumt av mig men jag var nyvaken och flaskorna liknade varandra jätte mycket.

• Svar på tråden Överdoserade kåvepenin.orolig
  • Anonym (kåvepenin)
    Tofflans skrev 2017-04-29 17:30:00 följande:

Det är INGEN fara!

är du säker? utveckla gärna ditt svar är du jätte snäll Skäms
  • Anonym (kåvepenin)

snälla hjälp 

• Påven Johanna II
    Anonym (kåvepenin) skrev 2017-04-29 18:22:50 följande:

snälla hjälp 

Om du har ringt giftinformationen och de berättat för dig att det inte är någon fara och du ändå är orolig så tvivlar jag på att du blir lugnare av att älta saken här. Sådan irrationell oro brukar bero på något slags ångesttillstånd eller tvångstankar.
  • Anonym (.)

Det var dumt av dig att inte ta nästa dos. Kåvepeninet försvinner ur kroppen även om du tagit för hög dos, så för bra effekt mot bakterierna är det viktigt att ta regelbundet.

• Anonym (Ej läkare)

Det är ingen fara för dig, men den dubbla dosen gör inte att medicinen verkar längre tid. Det bästa hade varit om du hade tagit övriga doser som vanligt.
    Det omvända gäller också, om man glömmer att ta en dos är det ingen mening med att ta dubbel dos nästa gång.

Fortsätt ta medicinen enligt ordination så blir allt bra.

• Anonym (Maria)

Jag lovar att det inte är någon fara. Det är ett antibiotika och jag har ätit fulla doser, kombinerat upp till tre olika antibiotika i fulldos samtidigt. Och då av starkare antibiotika än så :)

• Mymlan82

Det är ingen fara. Antibiotika har vad man på läkarspråk kallar "stor terapeutisk bredd" vilket betyder att det går att överdosera mycket utan att det blir farligt.

• Harvester

Det enda jag kan tänka mig är väl att du kan bli lite kass i magen.

Hoppa inte över fler doser!

• Anonym (Ingen fara.)

Oroa dig inte.

När jag hade bihåleinflammation tog jag kåvepenin 2 g/3 ggr dag alltså 6 g /dag.

Blev bara lite dålig i magen.

Som skrivits ovan, hoppa inte över ngn dos.

• Anonym (doktorn)

Det är ingen som helst fara. Vid vissa tillstånd kan man ge 3-4 g intravenöst för att få ordentlig och snabb effekt. Den enda anledningen att man inte alltid doserar så högt är för att det inte behövs, och för att det ökar risken för biverkningar, ffa trasslig mage. 

• monkees
    Anonym (kåvepenin) skrev 2017-04-29 17:24:02 följande:

hej. jag råkade ta jätte hög dos av kåvepenin. har flytande kåvepenin och min dos är 2g.  tog 2g och efter en timme skulle jag ta min hostmedicin och råkade få i mig kåvepenin istället på ca 2g. alltså totalt ca 3.5g. detta hände en gång och jag gjorde så att jag inte tog någon kåvepenin alls resten av dagen (överdoserade å morgonen alltså). 

Ringde giftinformationscentral så sa de att det inte var någon fara och att jag inte ska vara orolig. 

jag är dock fortfarande orolig och tänkte fråg om någon som har liknande erfarenheter och berätta hur det gick? eller någon kunnig inom området som kan besvara min oro?

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-29 17:24
    tog 4g totalt menade jag*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-29 17:26
    jag vet att det var dumt av mig men jag var nyvaken och flaskorna liknade varandra jätte mycket.

När du tillfrisknat från din infektion så tycker jag du ska be att få tala med ngn angående din fruktansvärt överdrivna oro! Antar att detta inte är första gången som du "goes peanuts" för sådant som du innerst inne vet är fullständigt onödigt?
  • Anonym (Lugn)
    parentesen skrev 2017-04-30 05:51:06 följande:

Ringer du inte 1177 i sjukvårdsfrågor!?

Du är så okunnig.

Snarare du som är okunnig! 1177 ger rådgivning av sjukdomar, symtom osv, INTE om överdosering av mediciner. Det är Giftinformationscentralen man ska ringa om msn misstänker att man överdoserat ett läkemedel, vilket även står i bipacksedeln. Kanske ska komma upp fakta innan du kastar ur dig otrevligheter?
  • Anonym (kåvepenin)

Tack snälla ni för att ni svarat, det lugnade mig rejält. 

Jag har sedan den dagen haft starkt illamående att jag inte ens har aptit att dricka vatten. kan det bero på det och när brukar det gå över isf?

• Påven Johanna II
    Anonym (kåvepenin) skrev 2017-04-30 09:05:04 följande:

Jag har sedan den dagen haft starkt illamående att jag inte ens har aptit att dricka vatten. kan det bero på det och när brukar det gå över isf?

Sedan den dagen? Det var ju igår? Hur som helst skulle jag tro att illamåendet beror på oro. För vad äter du Kåvepenin?
  • Anonym (Ingen fara)

Det är ingen fara!

Fyll på med lite snälla bakterier efter kuren bara, gärna många olika stammar och olika märken så din normalflora får lite hjälp att återhämta sig, det gäller egentligen alla som ätit antibiotika oavsett dos:)

• Anonym (Maria)
    parentesen skrev 2017-04-30 05:51:06 följande:

Ringer du inte 1177 i sjukvårdsfrågor!?

Du är så okunnig.

Okunnig? Om man är okunnig så kan man ju ringa 1177. Men är man okunnig för att man inte ringer 1177? Ja, då kan man ju ta och ringa 1177! Eller giftinformationscentralen...
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (kåvepenin) skrev 2017-04-30 09:05:04 följande:

Se till att du fortsätter ta hela kuren precis som föreskrivet. Bakterieresistens kommer sig av att folk inte tar hela sin kur eller hoppar över doser under dagen. Hoppa inte över fler doser nu! 
Svar på tråden Överdoserade kåvepenin.orolig