• Anonym (Kan inte)

Enskild firma, mat vid tjänsteresa

Hej!

Jag undrar hur reglerna för avdrag är vid tjänsteresa? Jag har enskild firma och läste nånstans att någon sa att vid tjänsterresa får man dra av de faktiska kostnaderna för mat.  Men jag hittar ingen mer info om det när jag letar runt. Om jag är på tjänsteresa på annan ort långt bort, får jag då dra av de faktiska kostnaderna för lunch och middag på restaurang? Även om jag går ut och äter själv? 
    Till skillnad från "representation" alltså. 

Tacksam om någon kan reda ut vad som gäller. 

• Svar på tråden Enskild firma, mat vid tjänsteresa
  • Anonym (Ekonomen)

Traktamentet täcker upp för dina kostnader.

• Anonym (Kan inte)

Ok, det är rimligt.  Men när jag äter lunch tillsammans med kollegor, tex på en fortbildningskurs, så kan jag dra av lunchen som "representation"? Eller måste jag ha bjudit någon annan? Räcker det med att vi ätit tillsammans? 

• Anonym (Ekonomen)

Är du bortrest så får du traktamente, som ska täcka för din mat.

• Anonym (xyz)

Du måste bjuda någon annan för att det ska vara representation.

Du måste skriva på kvittot vem du bjudit, och det bör vara en nuvarande eller tänkbar framtida kund, leverantör eller samarbetspartner till ditt företag.

• Anonym (Kan inte)

Ok. Ja, de är ju självklart samarbetspartners. Men fattade inte att man måste bjuda. Så om man äter lunch med samma människa två gånger är det alltså smartare att man bjuder varsin gång än att båda betalar var för sig? 

• Anonym (Representation)

Fast representationer inte avdragsgill, däremot har du avdragsrätt på en del av momsen.

• Anonym (Ekonomen)
    Anonym (Representation) skrev 2017-04-29 21:33:10 följande:

Fast representationer inte avdragsgill, däremot har du avdragsrätt på en del av momsen.

Fel. Representation är avdragsgill upp till 90 kr + moms per person.
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-04-29 21:38:45 följande:

Fel. Representation är avdragsgill upp till 90 kr + moms per person.

Om du nu är ekonom behöver du läsa på om de nya reglerna sen årsskiftet
  • Anonym (Kan inte)

För år 2016 får man väl fortfarande dra av? 

Men inte för 2017

Anonym (Kan inte) skrev 2017-04-29 22:07:59 följande:

För år 2016 får man väl fortfarande dra av? 

Men inte för 2017

Japp för 2016, det är bara räkenskapsår som börjar efter 31/12 där de nya reglerna gäller. Har man förlängt eller brutet år får man nyttja de gamla reglerna även in på nya året
Svar på tråden Enskild firma, mat vid tjänsteresa