• Anonym (X)

Ihopbakslån?

Hej!

Jag har ett par krediter som drar ner hur mkt jag kan låna till bostad hos banken. Tror ni det är bättre chans att få högre lånelöfte om man frågar om ett ihopbakslån hos banken med aggressiv avbetalningsplan? Eller om man betalar av krediterna med vinst man gör vid lägenhetsförsäljning och säger till dem att det är så man tänkt göra? 

Jag kan också redovisa alla krediter och min plan för att betala av dem för banken men jag vet inte vad som är mest taktiskt.. hur banken funkar. Tänker att de borde ju på ett sätt bli nöjdare om jag lägger mina lån hos dem enbart.

Tittar banken enbart hos UC eller ser de all historik och annat som inte syns på "min UC"?

• Svar på tråden Ihopbakslån?
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Är det samma bank där du redan har ditt bostadslån?
    Eftersom du tydligen kommer göra en vinst när du säljer din lägenhet bör du först öka ditt bostadslån så mycket att du kan betala av de andra krediterna, som förmodligen har mycket högre ränta.
    Då kan du välja själv om du ska "amortera aggresivt" eller spara pengarna på annat sätt.

Att enbart ha ett bostadslån bör vara positivt ur bankens synvinkel.
    Att ha en massa krediter tyder på att man inte kan sköta sin ekonomi.

• Anonym (X)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-04-29 20:53:58 följande:

Är det samma bank där du redan har ditt bostadslån?
    Eftersom du tydligen kommer göra en vinst när du säljer din lägenhet bör du först öka ditt bostadslån så mycket att du kan betala av de andra krediterna, som förmodligen har mycket högre ränta.
    Då kan du välja själv om du ska "amortera aggresivt" eller spara pengarna på annat sätt.

Att enbart ha ett bostadslån bör vara positivt ur bankens synvinkel.
    Att ha en massa krediter tyder på att man inte kan sköta sin ekonomi.

Det är samma bank, men jag delar bolånen nu med mitt ex så jag kan inte höja något nu innan jag behöver få ett lånelöfte själv.

Jag har dragit på mig krediter när jag varit näst intill utbränd under lång tid (sjukskrev mig aldrig) och inte orkat göra saker på rätt sätt (vilket inte känns smart att säga till banken) men jag mår bra nu och ska "städa upp". Hade jag bara haft ett par månader till så hade jag blivit skuldfri förutom studielån och bolån, men jag måste flytta innan jag hinner dit .
  • Anonym (Bankkvinnan)

Men om det bara tar några månader att betala tillbaka krediterna så kan det ju inte vara någon större summa. Din bank ser ju att du håller på att betala av dem. Ett nytt ihopbakslån känns helt tokigt i det läget. Bättre att bara säga till banken att du löser dem när ni sålt er lägenhet. Jag tror inte att det kommer att påverka ditt lånelöfte så mycket (om du inte har misskött dina betalningar förstås).

• Anonym (X)
    Anonym (Bankkvinnan) skrev 2017-04-30 00:22:09 följande:

Men om det bara tar några månader att betala tillbaka krediterna så kan det ju inte vara någon större summa. Din bank ser ju att du håller på att betala av dem. Ett nytt ihopbakslån känns helt tokigt i det läget. Bättre att bara säga till banken att du löser dem när ni sålt er lägenhet. Jag tror inte att det kommer att påverka ditt lånelöfte så mycket (om du inte har misskött dina betalningar förstås).

Tack!

Tror du det gör skillnad, så det vore värt det, att hyra bostad tills jag betalt av krediterna helt istället som ett alternativ?

Vet du om banken kollar på annat än UC? Försöker prioritera i vilken ordning jag betalar av och då har jag prioriterat det som syns hos UC.
  • Anonym (Bankkvinnan)
    Anonym (X) skrev 2017-04-30 15:02:04 följande:
    Tack!

Tror du det gör skillnad, så det vore värt det, att hyra bostad tills jag betalt av krediterna helt istället som ett alternativ?

Vet du om banken kollar på annat än UC? Försöker prioritera i vilken ordning jag betalar av och då har jag prioriterat det som syns hos UC.
    Ja betala av det som syns i UC först, finns inget annat sätt för banken att kolla dina skulder. Kan vara bra att hyra bostad först men det skadar ju inte att kolla med banken redan nu angående lånelöfte.
Svar på tråden Ihopbakslån?