• Anonym (L)

Kan man själv ansöka om att bli omplacerad på jobbet?

Jag har själv inga problem med att samarbeta utan är saklig, öppen och lyssnar på mina kollegor. Jag har samordningsansvar för ca 15 anställda och har enbart fått positiv feedback från dem och mina chefer. 

Nu kommer jag att börja på en ny avdelning inom min enhet vilket hade varit roligt om det inte vore för en person som är ökänd för sitt temperament. Ena stunden kan hon vara trevlig och nästa överlägsen, mästrande och direkt otrevlig. Hon är inte min chef men beter sig som om hon vore det.Vi kommer tyvärr att samarbeta mycket tätt.  

Till saken hör att min förra chef inom samma enhet också är en svår person. Även hon har rykte om sig att vara knepig. Hon har varit mycket nöjd med mitt arbete och anser själv att vi samarbetar jättebra. Hon förstår inte att det har fungerat eftersom jag har ett oändligt tålamod och väljer mina fajter.

Jag var glad över att byta avdelning men nu är jag rädd att det ska bli samma sak igen. Jag har nyligen varit sjukskriven eftersom jag har gått igenom svåra saker privat och gick in i en tung depression. Jag är på väg tillbaka men känner att jag inte orkar lika mycket som förut. Det är dessutom fortfarande tufft privat av olika skäl. 

Jag har inte fått någon form av rehabilitering eller anpassning på jobbet, tvärtom har de pressat mig till max, särskilt den här nya kvinnan. Jag är ingen mes utan kan säga ifrån på ett tydligt och sakligt sätt men jag vet inte om jag orkar hålla på med meningslösa konflikter på jobbet. Jag har hög arbetskapacitet, levererar alltid i tid och bidrar till att utveckla verksamheten men jag blir trött av intrigerande och folks prestigeproblem.

Mot bakgrund av ovanstående undrar jag om jag skulle kunna ansöka om att bli omplacerad på eget initiativ? Jag har gjort mitt yttersta för att komma tillbaka - går i terapi, medicinerar och försöker ta hand om mig själv men risken är att stressen över situationen ska försvåra processen.     
    Är det någon som har erfarenhet eller vet hur det fungerar?
    Jag har ett kontorsjobb inom en större kommun med många verksamheter- 

• Svar på tråden Kan man själv ansöka om att bli omplacerad på jobbet?
  • Anonym (N)

Jag har inga egna erfarenheter hur man gör. Men hade en kollega som skadade axeln (privat) som ledde till operation. När hon väl läkt och och jobbat ett tag fick hon väldigt ont igen.
    Där försökte man anpassa arbetet men de är svårt då vi måste vara beredda på att kunna klara tunga lyft osv.
    Hon kämpade på men blev sjukskriven vid några tillfällen pga stress och nedstämdhet då hon kände sig som en börda för oss andra.

Hon sa tillslut att de inte funkade längre och beslöt sig att bli omplacerad.
    Jag vet dock inte om hon ansökte helg själv eller om det var våra enhetschef som fixade det efter (fd) kollegans önskemål. Vi har visserligen en underbar chef som alltid lyssnar och hjälper på alla de sätt hon kan.

Du säger att den nya chefen är knepig men finns det möjlighet för dig att prata med han/hon omplacering? Hon/Han borde isf kunna hjälpa eller förklara dig.
    Om du inte vill de kanske du man kontaktas de "stora chefen".
    Eller rådfråga facket alt. arbetsmiljöombudet? Dom kanske vet vad du kan göra.

Håller tummarna att det det går bra för dig!

Svar på tråden Kan man själv ansöka om att bli omplacerad på jobbet?