• Åke Vilse

Hur har folk råd med mobiler?

I dagens tidning så var det med ett reklamblad från 3.
    Det gjorde reklam för bla en ny fin musikmobil med en massa jättefina tillbehör. Wow! Jättefränt.
    MEN
    Hur kan folk ha råd att binda upp sig i 18 månader och betala närmare 5.500kr för det???
    Och sedan sitter man och påstår att man inte har råd att åka utomlands, spara pengar till barnen, stanna hemma längre med sina småbarn osv.
    Eller är det bara "rika" höginkomsttagare som har dessa mobiler?

Jag har i alla fall sett alla möjliga människor (inkomstklasser) med sådana telefoner.

Är mobiltelefon en livsnödvändighet? Måste man finnas tillgänglig dygnet runt som privatperson? Måste man kunna lyssna på musik i kön på ica osv?

Självklart är det praktiskt att ha en när olyckan är framme, men hur ofta är den det

• Svar på tråden Hur har folk råd med mobiler?
  • miss aiv

jag förstår inte heller hur folk har råd med de allra senaste mobilerna jag nöjer mig med en äldre samsung som inte har kamera utan bara sms och ring unktion.

jag är visserligen student men för ett halvår sedan tjänade jag pengar
    men ansåg mig själv inte ens då ha råd.

Miss Aiv

• Kattfot

Jag har inte heller kommit på detta med mobiltelefoner. Tycker gott att det räcker att man kan ringa med dem

• 201201232

Det är billigare än att ha en fast telefon som kostar 100 kr i månaden oavsett om man använder den eller inte. Jag betalar strax under 250 kr i månaden till 3 och det täcker alla mina telefonsamtal och min flashiga mobil. Skulle jag ha en fast telefon hos telia så skulle den plus en billig mobil kosta lika mycket.

• gemelli

Jag har svårt att motstå alla nya mobiler som kommer på marknaden. Tyvärr en lite last som jag har...

• 3barnsmor35

Jag är också torsk på nya mobiler
    Längtar efter SE K800i...

• Lisa T

Jag HAR inte ens mobil! Vägrar bli beroende och fattig på kuppen. Min mor kan mer än jag - pinsamt. Näe, men en kuf tycker vissa.

• 201201232

Hur har folk råd att röka eller dricka alkohol förresten? ;)

• KaiN

håller med den över mig, det är inga problem att köpa sprit och tobak för mycket mer pengar än en mobil...=) fast det kanske är viktigt att ha en ask cigaretter... vad vet jag

• 3barnsmor35

Ja, det där med cig är intressant,

När jag och min man båda rökte (slutade för många år sen nu) så lade vi ca 2000 kr på cig ihop per månad!!! Jeeez!

De pengarna har man ju bättre nytta av, helt klart!

//Mama B.

• Åke Vilse

Det är väl en femma om man inte har en vanlig fast telefon, men annars?

Alla gör ju som de vill, jag bara undrar. Är det nödvändigt att binda upp sig med ett dyrt abonemang med en cool telefon? Måste man byta telefon en eller flera gånger om året osv och sedan påstå att man inte har pengar till vissa andra saker?
    Måste man skicka flera sms, mms m.m om dagen? Jag tror många gör det bara för att de har en pott som ska gå åt.
    Man kunde kanske valt något annat aboneman då, eller?

Sedan står ju en del av ägarna till dessa telefoner och röker när man ser dem
    Eller har de som har dessa telefoner bojkottat rökning och alkohol?
    Nu undrade jag väl inte över alla icke nödvändiga utgifter utan just mobilabonemang och telefoner

Svar på tråden Hur har folk råd med mobiler?