• Densomvetdenvetvem

    Hjälp åkte fast för snatteri

    Hej!

    det är nämligen så här att igår när jag var ute med min kompis så var vi inne på Ica maxi och köpte godis. Hon ville ha något lim så vi gick till avdelningen med smink och hon bad mig ta limmet. Jag öppnade en förpackning och tog limmet och även en liten puder. När vi betalat för godiset och ska ut så kommer en ordningsvakt fram och bakom oss kommer två civilklädda. Dom ber oss att hänga med till ett rum där de känner igenom oss och hittar grejerna. Vakten är en rent ut sagt en riktig fitta han står och säger saker som "gråt mer", han anklar mig även för att ha snattat förut och jag är helt ärlig med att säga att jag hängt med folk som gjort det men att det var första gången jag själv prova. Tjejen som var med hade åkt fast en gång förut. Jag vet att det jag gjort är fel och bara genom att erkänna det sa vakten att halva mitt straff e borta. Polisen kom och gjorde en anmälan. Polisen kände även igen mig då jag försökt rymma hemifrån min mamma ett antal gånger (är nu familjehemsplacerad) det jag undrar är vad jag kan få för straff, är 15 år gammal snart 16. Det vi snodde gick på 239 kr och ingenting blev förstört sa dom. Dom sa att vi kommer bli inkallade på förhör och möte med soc. Men kan det här stå i något register?

  • Svar på tråden Hjälp åkte fast för snatteri
  • Anonym (Lessman)

    Du begår ett brott men vakten är en fitta... intressant

  • Densomvetdenvetvem
    Anonym (Lessman) skrev 2017-04-30 11:08:20 följande:

    Du begår ett brott men vakten är en fitta... intressant


    Drt jag menade med att han var fitta var att han bad mig gråta mer och kommenterade saker om min familj!
  • Anonym (Cyanid)

    Tråkigt att du åkte fast. Hör ofta om folk som åker fast för snatteri på just Ica Maxi och i stort sett alltid av civilklädda butikskontrollanter. De kanske har fler kontrollanter eller mer kontrolltid än andra butiker? Eller folk kanske snattar mycket i den butiken? Eller så är det bara en slump. Hur som helst, angående straff lär det bli som nån annan skrev - böter och prick i registret.

  • Gizmo

    Det är bra att de som snattar åker dit. Snatterier och stölder kostar samhället mycket pengar varje år. 

    Snattade själv mycket i tonåren och åkte dit när jag var 16 år och har inte snattat sedan dess! 

  • Vixen90

    Det var väl inte mer än rätt att du åkte fast.

    Du får ta konsekvenserna av det du gjort. Så är det.

  • Anonym (Aklagare)

    Om du inte är straffad tidigare och har erkänt snatteriet kommer du förmodligen få nåt dom kallas straffvarning. Det är enkelt uttryck en prick i brottsregistret som är kvar där tre år men inga böter eller annat. Om du inte erkänt eller inte vill få en straffvsrning är det troliga istället att du får böter. 30 gånger 50 kr och också då en prick i brottsregistret som istället är kvar fem år.

  • Equalizer

    Du är 15 år gammal och således straffmyndig,vilket innebär att du kan bli dömd för ett brott,en dom som sedan kommer återfinnas i ditt belastningsregister.

  • Anonym (Samhällsmedborgare)

    Kanonbra att du åkte fast. Nu har du en chans att bryta ditt destruktiva beteende och bli en bra samhällsmedborgare som gör rätt för sig precis som alla andra skötsamma samhällsmedborgare. Du kommer då att känna dig delaktig i samhället och hur bra och kul det är att leva i ett samhälle där allla gör rätt för sig istället för ett samhälle där man låter andra betala för ens felaktiga, destruktiva och kriminella handlingar.

  • Karlington
    Densomvetdenvetvem skrev 2017-04-30 10:53:29 följande:

    Hej!

    det är nämligen så här att igår när jag var ute med min kompis så var vi inne på Ica maxi och köpte godis. Hon ville ha något lim så vi gick till avdelningen med smink och hon bad mig ta limmet. Jag öppnade en förpackning och tog limmet och även en liten puder. När vi betalat för godiset och ska ut så kommer en ordningsvakt fram och bakom oss kommer två civilklädda. Dom ber oss att hänga med till ett rum där de känner igenom oss och hittar grejerna. Vakten är en rent ut sagt en riktig fitta han står och säger saker som "gråt mer", han anklar mig även för att ha snattat förut och jag är helt ärlig med att säga att jag hängt med folk som gjort det men att det var första gången jag själv prova. Tjejen som var med hade åkt fast en gång förut. Jag vet att det jag gjort är fel och bara genom att erkänna det sa vakten att halva mitt straff e borta. Polisen kom och gjorde en anmälan. Polisen kände även igen mig då jag försökt rymma hemifrån min mamma ett antal gånger (är nu familjehemsplacerad) det jag undrar är vad jag kan få för straff, är 15 år gammal snart 16. Det vi snodde gick på 239 kr och ingenting blev förstört sa dom. Dom sa att vi kommer bli inkallade på förhör och möte med soc. Men kan det här stå i något register?


    Eftersom du är under 18 så har du rätt till en gratis advokat (offentlig försvarare) trots att det är ett så lindrigt brott. Utnyttja det, säg till dem att du vill ha det. Stå på dig om de avråder, du har allt att vinna och inget att förlora på det. Då får du någon som står 100% på din sida, och kan lagen mycket väl (definitivt bättre än vi på Familjeliv :) ).

    Brott som begåtts när man är under 18 år gammal gallras från belastningsregistret efter tre år.
  • Firenze
    Karlington skrev 2021-06-15 02:04:24 följande:

    Eftersom du är under 18 så har du rätt till en gratis advokat (offentlig försvarare) trots att det är ett så lindrigt brott. Utnyttja det, säg till dem att du vill ha det. Stå på dig om de avråder, du har allt att vinna och inget att förlora på det. Då får du någon som står 100% på din sida, och kan lagen mycket väl (definitivt bättre än vi på Familjeliv :) ).

    Brott som begåtts när man är under 18 år gammal gallras från belastningsregistret efter tre år.


    Nog för att det svenska rättssystemet kan vara långsamt, men förhoppningsvis är detta avslutat och begravet nu med tanke på att det gått mer än 4 år.
  • Karlington
    Firenze skrev 2021-06-15 06:59:48 följande:
    Nog för att det svenska rättssystemet kan vara långsamt, men förhoppningsvis är detta avslutat och begravet nu med tanke på att det gått mer än 4 år.
    För närvarande så är behandlingstiden för ringa stöld (snatteri)-ärenden 7 år, så det tror jag inte.

    Okej, det där vara bara struntprat. :) Jag erkänner, såg bara datumet på senaste kommentaren och inte originalinlägget. Ber om ursäkt för mitt deltagande i denna onödiga nekro.
Svar på tråden Hjälp åkte fast för snatteri