• Viv

Hur känns det när man får havandeskapsförgiftning?

Jag är nu i v. 38 och har mått så fruktanvärt dåligt hela gårdagen och gör det fortfarande. Det känns som att jag har fått influensa fast utan feber. Detta är min andra graviditet och hittills har allt gåt enligt skolboken (=bra!)

• Svar på tråden Hur känns det när man får havandeskapsförgiftning?
  • Långbenopluto

Man kan få en väldig huvudvärk. Ring din BM så kan de ta blodtrycket och urinprov, för de syns på dessa tester om man har havadeskapsförgiftning.

Lycka till!

• Snusan

Huvudvärk, flimmer för ögonen samt ont i magen ovanför bebismagen. Det är som Tines skriver att man kan kolla med testerna ovan.

• enilorac

Många får ju havandeskapsförgiftning utan att veta om det. Men de vanligaste symtomen är svullna ben/fötter, kraftig huvudvärk, yrsel/flimmer för ögonen, högt blodtryck och värk precis under revbenet på höger sida.

Kram C

• Önskan

Högt BT och protein i urinen visade tydligt på mig. Jag hade precis varit förkyld, så jag kände inte de andra symptomen. åk och ta prover omedelbums!

• Mariina

Kan man ha HF så tidigt som i vecka 24?

• kärleksbaby

Mariina,
    Ja, man kan ha havandeskapsförgiftning så tidigt som i v. 24. Känner en som har haft det.

• silhuett

Viv:

Ja, ungefär så kändes det för mig.. Kände mig oerhört tung i huvudet, trött, hängig.

• Nyctophilia

Var hos Bm idag och det visade sig att jag hade lite för högt BT och protein i urinen, +1 hade jag. Men jag har ej märkt nåt av det innan som att jag tex skulle haft huvudvärk eller flimmer för ögonen. Ska på koll igen nästa vecka. Men nu går man nästan och "känner efter" om man har några symptom! =/ Min mamma hade så då hon gick med mig. Läste att man själv kunde få lika om ens mor haft samma. Hon blev inlagd sista tiden på sjukhus, men jag hoppas värdena ska vara ok nästa vecka!

• Kajak

En klasskompis till mig hade +7 i urinprov utan att få symptom...

Hon mår såå bra men det syns på hennes journalen att det inte stämmer på nåt sätt för SF mått var kraftig under kurvan hela tiden så hon bestämde att ta blodtryck o det var lite för hög än normalt. så hon tog urinprov +7...

Illfart till sjujhuset o det slutade med kejsarsnitt 3 dagar efter upptäckt.
    Hon var ca vecka 32

Läkaren misstänkte att hon hade HF länge utan att ha fått symptom.
    Så hennes kroppen blir van vid det så bebisen blev undernärd hela tiden o födds ca 1000gr.

Idag är hon snart 4 år o har inte nåt "men" utom att hon kommer att bli liten.

Hon had jättetur som fick just den BM som tyckte att allting var konstig trots mamman mådde såå bra!!!

Svar på tråden Hur känns det när man får havandeskapsförgiftning?