• nath987

Ta bort leverfläck i ansiktet

Hej!

Jag har en utåtbucklande leverfläck i mitt ansikte som jag hade velat ta bort. Föddes inte med den utan den har växt fram mellan åren och nu på det senaste året inbillar jag mig att den växt ytterligare. Är det någon här inne som upplevt samma sak? Eller som har tagit bort en leverfläck i ansiktet? 

Hade uppskattat tips på kliniker som tar bort leverfläckar i ansiktet. Är väldigt nervös över ärr så vill gå till den bästa.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-01 09:32
    Bör lägga till att jag bor i Stockholm
  • Svar på tråden Ta bort leverfläck i ansiktet
  • Anonym (Ellie)

Har du tagit bort något annan leverfläck/opererat dig någon gång?

Jag skulle också vara livrädd för ärr. Oftast läker det fint i ansiktet men det finns situationer när det kan bli riktigt fula ärr

T.ex:

- Sårinfektion (händer en liten andel av alla oavsett var och vem som opererar)

- Individen som opereras har tendens att bilda t.ex keloider eller har generellt sämre läkningsförmåga

Jag skulle verkligen tänka mig för innan jag tog bort något i ansiktet och skulle nog inte göra det om inte vården tyckte det skulle bort av medicinska skäl. Men det är för att jag sett skräckexempel.

Bara man är medveten om (den minimala) risken att det kan bli ett fult ärr.

Tyvärr har jag inget tips på någon bra klinik. Var bor du? Eller kan du tänka dig åka långt?

• nath987

Har inte tagit bort något förr. Men känner mig ful i ansiktet, som när man har en finne och man vill inte att folk kollar på en. 

Bor i Stockholm.

• Anonym (Ellie)

Bara du är medveten om att det finns en risk att det blir ett fult ärr. Speciellt om du inte tagit bort något innan och inte vet hur din hy reagerar. Vissa individer har en tendens att få fulare ärr än andra. Googla t.ex keloider eller hypertrofiskt ärr, så du vet vad jag pratar om. Finns en anledning att man generellt är restriktiv att ta bort märken utan medicinsk indikation på känsliga ställen. Ett ärr kommer det ju bli oavsett men det antar jag du är medveten om.

Tips om du ändå vill chansa och ta bort den är att inte ta bort den innan sommaren. Ärr ska inte få sol på sig. Och de är mest känsliga i början. Så precis efter sommaren är mest optimalt.

Svar på tråden Ta bort leverfläck i ansiktet