Mensliknande blödning v 11-12? :/ Orolig
Är i vecka 11 nu. Idag fick jag början på mensliknande blödning. Är jätterolig. Är detta normalt lr missfall? Vill bara gråta
Är i vecka 11 nu. Idag fick jag början på mensliknande blödning. Är jätterolig. Är detta normalt lr missfall? Vill bara gråta
Tyvärr går det inte att veta utan att göra ultraljud och se hur det ser ut där inne.
Jag fick en störtblödning med klumpar i v9, åkte in och de kunde inte se var blödningen kom från men fostersäcken var hel.
Sen blödde jag som en vanlig mens i 6 veckor innan blödningen upphörde.
Min kusins fru var gravid samtidigt och hade också kraftiga blödningar, fast de började i v14.
Båda barnen är 4 år gamla nu och mår hur bra som helst.
Jag har även haft en graviditet helt utan blödningar som slutade som MA.
Åk in och kolla hur det ser ut, du kan inte göra något som ändrar på förloppet, men det är alltid enklare att veta.
Hoppas det går bra för dig!
Hur mycket blod handlar det om? Droppar eller riktigt mensflöde?
Mitt första missfall började med småblödningar, det andra var bara som om jag fick mens.
Åk till gynakuten och kolla. Många blöder under hela graviditeten dock utan att det är någon fara.
Hur mycket blod handlar det om? Droppar eller riktigt mensflöde?
Mitt första missfall började med småblödningar, det andra var bara som om jag fick mens.
Åk till gynakuten och kolla. Många blöder under hela graviditeten dock utan att det är någon fara.
En tesked låter helt normalt, så blödde jag då och då när jag var gravid med mitt första barn som idag är 9 år, men om det fortsätter och börjar bli mörkrött och rikligt så skulle jag åka in och kolla.
Nu kom de lite mer när jag torkade mig :(
Hur vet jag om det är missfall lr vanlig blödning, kan man åka till någon slags jour och kolla?
Hej
Omöjligt att säga, du får se hur det utvecklar sig. Brunt blod är ofarligt, det är gammalt blod. Färskt blod kan antingen bero på något blodkärl som brustit eller att man har någon annan ofarlig blödning på t ex livmodern, därför är det ofta fråga om mängden. Lite blod är ofta ofarligt, men ett missfall börjar ofta med lite blod som kanske är brunt och sedan blir det rött...och sedan ökat det...
Jag fick missfall i vecka 12. På fredagen hade jag brun blödning under dagen, sedan lite rött. Gick och la mig och på lördagmorgon kom det mycket blod. På söndagen låg jag i sängen med störtblödningar och på kvällen kom moderkaka och foster ut.
Vecka 11-12 är en riskvecka eftersom navelsträngen då ska klara av att ta över hela jobbet med att ge fostret näring, men så länge du inte blöder mycket kan det var något kärl som gått sönder.
Jag håller tummarna att allt går bra. Ofta är det ingen idé att göra VUL, utan sjukvården ser helst att man stannar hemma, för är det missfall på G kan de ändå inte göra något åt det.
Hur vet jag om det är missfall lr vanlig blödning, kan man åka till någon slags jour och kolla?
Glömde skriva att du kan ju ringa 1177 om du vill, men jag läste på nätet att vid små blödningar före v 13 så vill sjukvården att man stannar hemma. Även missfall före vecka 13 tycker de man ska sköta själv hemma.
Åker du till akuten kan du i händelse av kö får vänta väldigt länge och det kanske inte är så jättekul att sitta i väntrummet om blödningarna drar igång ordentligt. Så resonerade jag och det var skönt att istället vara hemma. Men jag förstår att du är orolig och helst vill veta pronto vad som pågår, en blödning som gravid känns alltid jättedramatisk. Men som sagt finns det inte så mycket att göra, mer än att avvakta och se.