• Anonym (Bubblan)

    Stämd på vårdnad och umgänge

    Har blivit stämd på vårdnad och umgänge..

    Jag har ensam vårdnad om barnet (4 år) och haft det från start. Hade ingen relation till pappan och han har valt bort barnet från första stund. De har aldrig träffats och han har aldrig varit delaktig i barnets liv.

    Han vill ej ha kontakt med mig så han har skickat in en stämning om att han ska ha vårdnaden alt gemensam vårdnad med halvtid umgänge med start på en gång.

    Jag nekar inget umgänge mellan far och barn men tycker att det ska ske på barnets villkor och att det görs av rätt anledning, dvs att han verkligen vill ha kontakt med sitt barn och inte för att hans nya har fått för sig något.

    Umgänge ska ske på ett varsamt sätt. Lugnt och försiktigt, då barnet är en mycket grubblande person och är väldigt känslig vid nya kontakter, som gör att barnet behöver tid på sig att lära känna personen och framför allt för att barnet ska känna sig trygg. (Flera gånger har vi jobbiga stunder när det är nya vikarier på förskolan bland annat. Känns hemskt att behöva tvinga sitt barn till en person de aldrig träffat).

    Eftersom han som sagt inte vill ha kontakt med mig så ska jag nu skicka in ett svar på hans stämning.

    Med hänsyn till barnets vardag, rutiner och trygghet samt att det är en helt främmande person som valt bort barnet och inte varit intresserad av barnet på över fyra år, vad anses vara rimligt umgänge till att börja med?

    Har talat med familjerätten och de säger olika.. det är allt från 1 timme en dag i veckan under ett par månaders tid, eller 1 timme en-två dagar per vecka under ett par månaders tid.

    En tredje jag talade med tyckte jag skulle lämna barnet ca 5 timmar ensam med en främmande människa?!

    Allvarligt vem lämnar bort det finaste man har till en människa man inte känner?! Inte jag i alla fall. Jag tänker vara med under de första träffarna, gärna en kontaktperson också.

    Men vill höra om någon varit i liknande situation och vad ni gjorde/hur ni löste umgänge?

    Tacksam för alla tips och råd.

  • Svar på tråden Stämd på vårdnad och umgänge
  • Anonym (m)

    Är barnet så osäker på en vikarie på förskolan så är det till 99% för att barnet känner DIN oro och tveksamhet.

  • Anonym (Cissi)

    Ta hjälp av en jurist omgående! Juristen skriver svaret och skickar det.

  • Anonym (Vira)

    Att du och en kontaktperson ska vara med första gångerna tycker jag att du kan kräva. Och att umgänget börjar i mindre skala för att ökas på successivt. Men utelämna det där om att han skulle vilja ha kontakt för att det är något hans nya fått för sig!

Svar på tråden Stämd på vårdnad och umgänge