• mamita

nyfödd som fått stroke?

Hej

Undrar om det finns någon här på fl vars barn drabbats av stroke? Min nyfödda dotter har fått en för några dagar sedan och nu när hon är stabil så börjar jag känna ett behov att prata med någon som varit i liknande situation. Vill så gärna höra positiva historier.

• Svar på tråden nyfödd som fått stroke?
  • Anonym (Rimma)

Beklagar och hoppas du hittar någon som kan ge dig lugnande svar.

Hur märkte ni det?

• mamita

Vi märkte det då hon kräktes och fick svårt att andas, blev stel och krampade, vi ringde ambulans.

Hur mår din son idag?

• Långbenopluto
    mamita skrev 2017-05-02 09:21:04 följande:
    Vi märkte det då hon kräktes och fick svårt att andas, blev stel och krampade, vi ringde ambulans. Hur mår din son idag?
    Han har autism, ADHD och en lindrig utvecklingsstörning som läkarna säger beror mestadels på denna blödning.

Han blir 11 år i sommar
  • sagakarlsdotter

Vår dotter hade en hjärnblödning under sin första vecka i livet. Född vecka 28. Läkarna sa att en sådan liten blödning inte skulle märkas av. Men vid 2-års åldern upptäckte vi att hon haltade. Undersökningar gjordes och det konstaterades att hon har en lindrig CP-skada. Hon är normalintelligent och fixar skolan utan problem men har motoriska svårigheter.

• mamita

Tack för era svar, vet inte vad jag ska skriva, blir lite ledsen för er skull. När det gäller min dotter så säger läkare att de tror att hon kan bli helt frisk, trist om det inte stämmer, men det får tiden utvisa. Just nu är jag mest tacksam att hon lever, jag är så glad att hon är på bättringsvägen.

• Anonym (Tess)

Vår son hade två blödningar som upptäcktes redan första veckan. De satt på var sida om ventriklarna. De var inte orsakade av en propp. Vart sitter blödningen hos ert barn och vad är fet för grad?

Vår kom undan med en grad 1 och en grad 2 blödning och har idag vid 4 års ålder inga men alls.

• ssa123

Min systers flicka född v 34 fick 3 små hjärnblödningar under första 4 veckorna. Inte samtidigt alltså.

Hon är fyra år i sommar. Hon är go och glad men har mycket dåligt utvecklat tal och är helt vild :)

Springer hoppar klättrar och far all vaken tid.

Hon har ingen diagnos ännu, men ska utredas i höst på bup.

• Snöviolen

Min systers son fick stroke när han var 3 dagar gammal. Samma dag som de skulle bli utskrivna. Han har inga men i dag och han är 7 år nu.

• Anonym (Linda)

Jag fick 3 hjärnblödningar som nyfödd.

Det enda men jag har fått av det är att jag behöver mer sömn än andra.

I stimmiga miljöer med mycket ljud och intryck så "stänger jag ute omvärlden" en stund, ungefär som man gör när man dagdrömmer.

Det har jag alltid gjort antagligen för att hjärnan blir trött och behöver vila. Jag har inte haft några inlärningssvårigheter, tvärtom har jag alltid haft lätt för att lära (förutom ekvationer hehe)

Hoppas allt blir bra med din dotter!

• mamita

Svarar efter flera dagar. Vi har fått komma hem nu efter tolv dagar på sjukhus, först skuten sedan intensivvård och slutligen vanlig avdelning. Vi har varit på flera sjukhus också, en fruktansvärd tid, men nu kan det bara bli bättre.

Tack för fler svar, det känns ändå som att det finns goda chanser att hon klarar sig utan större men. Min dotter fick ingen blödning utan bara en propp i hjärnan som brast och orsakade en stroke. I sin tur orsakade det kramper (epilepsiliknande). Skönt att höra att även andra klarat sig ok.

Svar på tråden nyfödd som fått stroke?