• sandra29

Vattkoppor

Det är såhär att min son har vattkoppor. Jag jobbar i hemtjänsten. Kan det vara så att jag bär på smittan och för den vidare och kan smitta dom äldre jag hjälper i mitt jobb som inte haft vattkoppor? Jag har inte vattkoppor, hade det när jag var liten.

Tacksam för svar!!

Mvh Sandra

• Svar på tråden Vattkoppor
  • 87malin

hejsan sandra29. du kan inte smitta vidare. det är en luftburen smitta som endast den smittade kan föra vidare. har du dessutom redan haft det finns det ingen möjlighet för dig att föra smittan vidare. där emot ska man tänka på att hålla sitt barn hemma då det smittar otroligt lätt luftvägen. det finns tom fall där ett helt hus med lägenheter fick det som en epidemi pga ventilationen. alla små barn i huset fick vattkoppor.

• 87malin
    sandra29 skrev 2017-05-02 08:48:57 följande:

Det är såhär att min son har vattkoppor. Jag jobbar i hemtjänsten. Kan det vara så att jag bär på smittan och för den vidare och kan smitta dom äldre jag hjälper i mitt jobb som inte haft vattkoppor? Jag har inte vattkoppor, hade det när jag var liten.

Tacksam för svar!!

Mvh Sandra

hejsan
    du kan inte smitta vidare. det är en luftburen smitta som endast den smittade kan föra vidare. har du dessutom redan haft det finns det ingen möjlighet för dig att föra smittan vidare. där emot ska man tänka på att hålla sitt barn hemma då det smittar otroligt lätt luftvägen. det finns tom fall där ett helt hus med lägenheter fick det som en epidemi pga ventilationen. alla små barn i huset fick vattkoppor.

• sandra29

Tack så jättemycket för informationen. / Sandra

• Långbenopluto

När min son hade vattkoppor så fick jag INTE hälsa på en familj där ena barnet var svårt sjuk, just för att jag kunde bära med mig smittan.

Jag har haft vattkoppor som barn.

Svar på tråden Vattkoppor