• Veggiesan

    Är Marabou mjölkchoklad inte vegetarisk?!

    Jag har lite svårt att få en entydig bild av det här, men det verkar alltså som att marabou mjölkchoklad innehåller vassle som är ett enzym från komagar. 

    Min värld rämnar Förvånad

    Kan någon som vet bättre bekräfta om jag förstått saken rätt?

  • Svar på tråden Är Marabou mjölkchoklad inte vegetarisk?!
  • Monchichier
    Rymdmoln skrev 2017-05-02 13:55:06 följande:

    Nej du blandar ihop vassle med löpe


    Man kan inte garantera att vasslen är fri från löpe dock. Och därför brukar många räkna produkter som innehåller vassle som ej vegetariska.
  • äldreochklokare

    Löpe är ett enzym från komagen.

    Vassle är den vätska som blir från mjölk när man gör ost . Eftersom det kommer från komjölken är det inte vegetarisk eftersom mjölk inte är vegetariskt.

    sv.wikipedia.org/wiki/Vassle

  • glutten

    Vegetarisk lär den väl vara, dock ej vegansk. Att det heter "mjölkchoklad" borde kanske ge en hint om det :)

  • Rymdmoln
    glutten skrev 2017-05-02 14:15:51 följande:

    Vegetarisk lär den väl vara, dock ej vegansk. Att det heter "mjölkchoklad" borde kanske ge en hint om det :)


  • Monchichier
    glutten skrev 2017-05-02 14:15:51 följande:

    Vegetarisk lär den väl vara, dock ej vegansk. Att det heter "mjölkchoklad" borde kanske ge en hint om det :)


    Den är inte vegetarisk heller.
  • froggiz71

    Om du är lakto-Ovo-vegetarian (äter ägg och mejeri) kan du äta marabou med vassle. Vassle eller vassla är den klara vätskan som avskiljs från mjölkens fasta delar vid osttillverkning. Vasslen består av vatten, vattenlösliga proteiner, mjölksocker (laktos) samt en del mineraler och vitaminer. Är du vegan finns ju choklad utan mjölk. Gott det med!

  • Veg

    En vegetarian drker mjölk men inte en vegan alså kan en vegetarian dricka vasle eller om nu schoklad innehåller vasle.

  • glutten
    Monchichier skrev 2017-05-02 14:49:03 följande:
    Den är inte vegetarisk heller.
    Det beror ju på hur man definierar "vegetarisk".
Svar på tråden Är Marabou mjölkchoklad inte vegetarisk?!