• Bomboni99

Går det att få bättre humor/ändra vad man tycker är roligt?

Har en kompiskrets som jag umgås med men tycker inte dom är så roliga och det är nog inte många som gör det. Det är ganska låg nivå på skämt och det är inte ofta jag genuint skrattar. Jag skulle kunna byta kompiskrets till några jag tycker är roliga och som jag faktist brukar genuint skratta åt.

Dem pratar och umgås på ett mer moget sätt som jag egentligen vill. Tex om någon av mina kompisar skulle påpeka något om en i min grupp som den brukar göra som ett tix skulle alla tycka det var roligt. Jag gör inte det. Inte heller dom killarna som jag pratar och beskrivit innan. Dom skulle prata om något roligare som typ något roligt som hänt. Jag tror inte jag helt är på deras nivå men samtidigt högre än min nuvarande.

Jag kan uppskatta deras skämt och uppskatta deras sätt att prata och umgås men jag har svårt att själv kunna vara och skämta på det sättet.

Den gruppen jag är i nu kan jag skämta och uppskattas som rolig, men jag tycker inte själv att dem och mig själv är rolig isånnafall.

Frågan är:

Går det att ändra sin personlighet så man blir en roligare person skämtvis samt vad man tycker är roligt generellt?

( är mycket charismatisk annars bara att jag inte skämtar så mycket.) guldstjärna till den som förstår vad jag menar för det kanske blev lite rörigt och bullshit att förstå vad jag menar.

• Svar på tråden Går det att få bättre humor/ändra vad man tycker är roligt?
  • Anonym (analys)

Jo det tror jag man kan.

Observation 1: humor åldras. Vissa roliga filmer eller gamla stå-upp inslag är inte kul längre. 
    Observation 2: enligt min erfarenhet så skrattar alla 7-åringar när man säger "Prutt!", men väldigt få 30-åringar drar ens på smilbanden. 

Övning ger färdighet och du kan säkert betinga dig att tycka mer mogna skämt är roligare genom att helt enkelt lyssna/läsa/titta på den typen av humor du vill ha mer.  Gärna i sällskap med folk som tycker att det är genuint roligt för skratt är smittsamma.

• Anonym (Nej)
    Bomboni99 skrev 2017-05-03 16:25:53 följande:

Jag låter nog helt dum i huvet

Har inte Asperger

Inte dum i huvudet, bara väldigt ung.

Lek med dem du tycker om helt enkelt
  • Ascendere

Ja, oftast blir man mer lik de man umgås mycket med.

Men satsa helt enkelt på att umgås med människor du trivs med och tycker om (ömsesidigt) och fundera inte för mycket  

Svar på tråden Går det att få bättre humor/ändra vad man tycker är roligt?