• jkl789

Väntetid?

Hej!

Jag och min man (28 & 25 år) har nyligen fått veta att hans spermier är både få och "slöa". Vet inte mängder osv, men blev rekommenderade IVF då läkaren inte trodde att det skulle gå stt bli gravid "på naturlig väg". Han har fått remiss skickad till andrologen (?) men nu vet vi inte alls vad som händer.. vi har inte försökt i 1,5 år men frågan är om det behövs när det ändå rekommenderats att göra IVF? Eller ICSI var det kanske... känner oss rätt lost då man inte har en aning om vad som är nästa steg/vem man ska vända sig till. Undrar också om det finns någon som har en aning om utredning behöver göras på mig? Spelar ju liksom inte roll om jag är fungerande när vi åndå behöver göra ivf menar jag..

Är det någon som vet hur det ser ut?? Med t ex väntetider? Tid för själva utredningen, tid innan vi ställs i kö "på riktigt" tid innan själva ivf:en genomförs? Vi bor i Stockholm ????

• Svar på tråden Väntetid?
  • Linnis92

Kan egentligen inte svara på dina frågor men min syster och hennes kille 24&34 var till läkaren då de visste redan från början att hans kvalité på spermierna var kass. De gjorde en snabb undersökning med ultraljud på henne samt blodprov och han lämnade spermaprov, sen tog det någon månad så fick de komma tillbaka för provresultaten och ja, hans sperimer är kassa och de skickade en remiss om IVF. Från de att remissen skickades så tog det 3 veckor så hade de fått svar att de blev godkända, och en läkartid två veckor senare. Efter läkartiden så gick det en månad innan hon började med sprutorna(för att invänta ägglossningen tror jag det var) som hon ska ha och sen görs plocket och befruktning inom 10-12 dagar tror jag hon sa, så det gick relativt fort.

• Mjbo

Allt är ju såklart individuellt men jag kan dela med mig av min egen resa.

Började utredning i juni 2016.

Läkarbesök/prover och spermiecheck september 2016.

Äggspolning oktober 2016.

Bekräftat stopp i äggledarna, remiss skickas till Ivf oktober 2016. Samtidigt skickas remiss för operation.

Operation borttagning av äggledare utförd i februari 2017

Första möte på Ivf kliniken Mars 2017

Nu, Maj 2017 är jag igång med första försöket ivf, och är på första veckan av sprutorna!

All lycka till i din resa!

• Tiinuli
    Linnis92 skrev 2017-05-03 18:06:54 följande:

Kan egentligen inte svara på dina frågor men min syster och hennes kille 24&34 var till läkaren då de visste redan från början att hans kvalité på spermierna var kass. De gjorde en snabb undersökning med ultraljud på henne samt blodprov och han lämnade spermaprov, sen tog det någon månad så fick de komma tillbaka för provresultaten och ja, hans sperimer är kassa och de skickade en remiss om IVF. Från de att remissen skickades så tog det 3 veckor så hade de fått svar att de blev godkända, och en läkartid två veckor senare. Efter läkartiden så gick det en månad innan hon började med sprutorna(för att invänta ägglossningen tror jag det var) som hon ska ha och sen görs plocket och befruktning inom 10-12 dagar tror jag hon sa, så det gick relativt fort.

Omg det va snabba puckar! Var nånstans och betalade dem själv eller via landsting?
  • Linnis92
    Tiinuli skrev 2017-06-12 16:20:44 följande:

Omg det va snabba puckar! Var nånstans och betalade dem själv eller via landsting?

Uppsala och det var via landstinget. Tyvärr drog de ut lite på tiden men äggen då hennes kropp svarade lite för bra på hormonbehandlingen så dom fick frysa ner 2 befruktade ägg och invänta nästa naturliga ägglossning, så de sätter in äggen i denna vecka istället för en månad sedan.
Svar på tråden Väntetid?