• Sidewalks

Hur skickar jag brev/paket 'steg för steg' till USA?

Hej hej jag är en tjej 17 snart 18 och har ingen idé hur man skickar utomlands. Jag vill skicka en hoodie och lite godis till min kompis som bor USA fast jag har ingen aning om hur jag ska göra. Jag mailade posten och de sa något med REK osv men förstod ändå ingenting. Jag såg att det fanns "förpackningar med porto" i olika storlekar i mitt postombud, ska jag välja en av dem och lägga sakerna som jag ska skicka i den och skriva ber adressen? Är det någon som kan förklara exskt hur jag ska göra och vilka postförpackningar jag ska köpa och hur mycket priserna blir? Det blir mindre än ett kilo.

• Svar på tråden Hur skickar jag brev/paket 'steg för steg' till USA?
  • Mascaraklumpar
    Sidewalks skrev 2017-05-04 08:45:54 följande:

Hej hej jag är en tjej 17 snart 18 och har ingen idé hur man skickar utomlands. Jag vill skicka en hoodie och lite godis till min kompis som bor USA fast jag har ingen aning om hur jag ska göra. Jag mailade posten och de sa något med REK osv men förstod ändå ingenting. Jag såg att det fanns "förpackningar med porto" i olika storlekar i mitt postombud, ska jag välja en av dem och lägga sakerna som jag ska skicka i den och skriva ber adressen? Är det någon som kan förklara exskt hur jag ska göra och vilka postförpackningar jag ska köpa och hur mycket priserna blir? Det blir mindre än ett kilo.

Påse blir generellt lite dyrare men är smidigare. Förutom priset på påsen ska du lägga till 21-130 kr beroende på vilken storlek du väljer (så en L-påse kostar alltså exempelvis 69+90 kr totalt). Packar du själv kostar upp till ett kg 130 kr+13 kr för skrymmande. Säkerhetsdeklaration och tulldeklaration ska fyllas i. Enklast är att packa det du ska skicka och ta med det till inlämningsstället så hjälper de dig.
  • Carambolan

Jag skulle göra som Mascaraklumpar föreslår, att helt enkelt gå till postombudet och be om hjälp. Tänkte bara lägga till att du absolut inte måste köpa en speciell påse. Det går jättebra att packa i en påse eller låda som du redan har hemma, till exempel nån gammal skokartong. Se till att tejpa igen den riktigt ordentligt bara och att adressen är väl synlig och inte riskerar att ramla av.

• Wazp

Du har ju redan fått svar i din förra tråd, dög inte dom?

• äldreochklokare

ursäkta men har du inga föräldrar som kan gå med dig till posten och visa hur man gör när man ska skicka ett paket? 

• Glinda från Oz

Det billigaste är att köpa en påse utan porto i rätt storlek eller tillverka en själv av en papperskasse. Sedan skriver du din kompis adress på påsen, glöm inte att skriva USA också.

Väg paketet om du har en våg, annars ber du om hjälp att väga där du köper dina frimärken. Följ portotabellen och köp frimärken efter det. Här ser du portotabellen: www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/priser-och-porto/portotabeller/brev-utrikes

Sen är det bara att posta paketet.

• Glinda från Oz

Tulldeklaration som några pratar om här behövs inte om du skickar det som brev, ska du däremot skicka det som paket behöver du fylla i det.

Svar på tråden Hur skickar jag brev/paket 'steg för steg' till USA?