• Pågång

Lekhörna till barnrum- tips på madrass?

Hej,

Vi har precis köpt hus och har en ny bebis på gång och jag är därför i fullt gång med att boa ????

I nya huset vill jag i barnens rum (4 och 5 år gamla) ha en lek/myshörna och söker nu efter skummadrasser med avtagbart madrassfodral helst i liknande stil (se bild) storlek ca 90cmx200cm

Hittar inget snyggt när jag söker på nätet. Nån som har tips på sida eller butik? Bor i Stockholm.

Stort tack på förhand ????

• Svar på tråden Lekhörna till barnrum- tips på madrass?
  • Pågång

Opps uppenbarligen nybörjare här. Ser att mina smileys visst blev "??? "

• Lena

De i bilden är inte avtagbara. Varför inte vanlig madrass och drapå-lakan?

• Almina

Blir nog svårt att få till ett avtagbart fodral med sådana knappar, som ju sätts fast rakt genom madrassen...

Eller vad är det du gillar med just de madrasserna?

• Pågång

Hej igen,

Jag villl ha ett fodral som sitter bra eftersom jag misstänker att madrasserna kommer dras runt och lekas med varför dra på lakan ideen nog inte är optimal.

Håller med om att just den här modellen kanske är svår med knappar men tänker att jag vill ha lite grövre tyg (än tex frottestretch), helst i beige/grått.

Många utemöbler brukar ju ha avtagbar klädsel men hittar ingen madrass som är stor nog.

Sy fodral hade varit ide men har varken tid eller tålamod tyvärr...

Andra kloka tips?

• nnnnnnnn

Kolla upp "Sömmerska" eller kanske ännu hellre "Tapetserare" på Eniro eller liknande info-sajter.

Ring/mejla och kolla om de kan göra något och vad det skulle kosta.

Borde finnas massor i Sthlm...

• Mapapama

Bemz har överdrag till vanliga madrasser med "piping" (alltså den utanpåliggande sömmen runtom), dock inte med knappar. Men de är snygga och finns i olika linnetyg.

• Bro

Det går att måttbeställa på olika företag, som t ex www.dyn-madrassinredning.se/ (Solnas dyn- och madrassinredning). Sök även på båtdynor så får du upp en mängd företag. Det är dock inte billigt. Arbetskostnaden i sig kostar ju, men även skumgummi (som kallas kallskum eller polyeter) är dyrt. Ju tyngre personen som ska sitta på dynan är desto högre antal kg/m3 ska den klara. Priset stiger i takt med vikten (antal kg/m3). Men i detta fall är det ju barn som ska sitta på dynorna och de väger ju inte så mycket. Så billigast lär vara att köpa en skumgummimadrass på t ex IKEA eller Jysk och sy ett överdrag själv. Möbeltapetserare är ju inte heller billiga.

Nu skrev du inget om den tänkte budgeten, men om det är en parameter så är ett alternativ att köpa en eller flera begagnade resårbottnar på t ex Blocket. Montera bort benen och lägg resårbotten direkt på govet. Klä den med ett madrassöverdrag i passande färg och lasta på med kuddar av olika storlekar i olika färger. Resårbotten är ju så pass tung att barnen inte lär dra iväg med den. De får nöja sig med kuddkrig.

• 59TT44

Vi har en bäddmadrass som lekmadrass. Och så sydde jag ett fodral till av tyg med fint tryck. Fodralet har kardborreband vid ena kortsidan. Jag använde IKEAs grova bomullskvalitet och det har hållt formen väldigt bra.

• Pågång

Så många bra tips - största tacken!!! Önskar er alla en mysig kväll och helg ????

Svar på tråden Lekhörna till barnrum- tips på madrass?