Glinda från Oz skrev 2017-05-05 20:49:12 följande:
Källa på det tack! Det är inget jag har hittat då jag har kollat på deras hemsida och jag har kollat ganska noggrant.
Datorerna är inte en separat fråga, de ville att en dator skulle räknas som en TV mottagare så alla som hade en dator skulle alltså betala licenspengar. Hade man varit undantagen från TV licensen så slapp man betala för datorerna.
Ja, hittar du inget så får du väl ringa och fråga....... Min källa är mitt hela liv och bekantskapskrets.
Och, jo, datorer (som dessutom kan släppas helt, eftersom Radiotjänst fick på fingrarna där) ÄR en separat fråga, eftersom det var först med den idén som de började kräva synskadade med dator på pengar, trots att de haft TV lääääääääänge (och de flesta även dator med internet länge....).
Hela grejen var ju att de ville testa och se om de kunde få liscenspengar för dator (som du ju skriver själv), och då strök även synskadade som använder dator som hjälpmedel med i den räden. RIKAB har inte någon liten notis vid alla i sverige huruvida de är synskadade eller inte. Antingen så betalar man för TV eller så gör man det inte, och då, när de skickade kravbreven om datorerna, skickade de helt enkelt ut en hög till ett antals som inte betalade. Att sedan just en blind man blev tidningarnas stötepelare beror helt enkelt på att det finns fler aspekter i att ha en dator än att se på TV med den, och att Peter Bergman är bra på att tala för sig och andra synskadade.
Men dra iväg ett mejl eller ring RIKAB och fråga. För självklart kan ju hela SRF ha fel i frågan.