• Anonym (Kaffedraken)

    Hjälp mig och min dotter ang efternamn!

    Vill ha hjälp med något som äru viktigt för min dotter. Min dotter är 12 i sommar. Hon vill lägga till mitt efternamn som mellannamn eller helt ta bort pappans. Vi bor inte ihop men har gemensam vårdnad. Han vägrar båda. Vad kan jag göra? Kan jag ansöka till tingsrätten så att de tar beslut i frågan? Min dotter har sina skäl till varför hon vill byta/lägga till mitt efternamn. Hur kaN jag göra när han totalvägrar?

  • Svar på tråden Hjälp mig och min dotter ang efternamn!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ni får vänta tills hon fyller 18 år och kan bestämma själv.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Inget hon kan göra nu.

    Men hon kan slippa honom och namnet om 6 år.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Så jag kan inte ens ansöka om prövning i tingsrätten?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om det anses vara för barnets bästa kan man få domslut på att namnet byts mot förälderns vilja. Så jodå, det går :)

    OM det är barnets bästa.

    Har du fått ditt efternamn genom giftermål krävs även din mans tillstånd.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det lugnaste är att vänta tills hon är 18 och kan göra det utan förälders tillstånd. 

    Ett litet tips ev, men det beror på hur dottern orkar ta det om pappan blir sur:

    Jag hade en kompis när jag gick i skolan som så gärna ville byta namn men inte fick. Hon började helt enkelt säga till alla vänner att hon hette det andra namnet. Sa tom till lärarna att hon ville de skulle säga det andra namnet. De kunde givetvis inte ändra på klasslistor osv, men de accepterade hennes önskan och sa det andra namnet (detta var på högstadiet). 
    När vi slutade åk 9 trodde alla att hon hette det andra namnet och när hon senare blev myndig ändrade hon så fort hon kunde så att det även blev formellt riktigt. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kan tycka pappan skulle kunna gå med på att hon lägger till namnet som mellannamn ändå. Det är ju en större sak att ta bort hans helt, det kan jag förstå, men ett mellannamn är ju inte samma sak och har inte samma tyngd. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har pappan angett varför han vägrar låta henne byta namn?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det går att driva igenom ett namnbyte men om det inte är så att hennes nuvarande namn är "stötande" (hennes pappa har gjort något olagligt/felaktigt) eller olämpligt på annat sätt så är det nog enklast att vänta tills flickan fyller 18 år. Då kan pappan protestera bäst han vill.

    (Vad är det med pappor som vägrar namnbyte på barnen? Jag känner två som bara väntar på sin 18 årsdag för att kunna ta bort sina fäders namn. En i släkten valde bort sitt ovanliga (mycket vackra efternamn) direkt när han blev 18 då hans pappa aldrig har brytt sig alls. Mer än att klaga på sin son då, de lilla de träffades. Idag har de ingen kontakt alls då "farfar" inte ens hörde av sig när sonen fick barn. Så dåligt.

Svar på tråden Hjälp mig och min dotter ang efternamn!