• erijon

gravid med syskon

Hej! Vore kul med en tråd för alla som skaffar syskon till sina små.

Jag själv har inte Facebook där alla hänger, så vore kul om fler ville prata här. Om egentligen allt rörande barn, graviditet och allt som kommer med det.

Kort presentation av mig själv; jag är 23 år. Har en son på 6 år, som jag fick när jag var 17. Pappa där är inte med i bilden sedan va 1,5 år pga missbruk (som började när vi levde ihop och sonen var ca 2år).
    Lever idag ihop med min sambo som är 31 år, och har en 5årig grabb. Vi ä förlovade och väntar syskon till våra killar. 2a oktober är D-dagen :)

Jag är gravid i vecka 19 just nu. Mår bra förutom att jag fortfarande ofta kräks på morgonen. Men det där hemska illamåendet har släppt. Lindrigt ont i fogarna i perioder, men just nu ingenting. Jobbar i förskola och har därför inte tid att ha ont haha!

Vilka är ni? :)

• Svar på tråden gravid med syskon
  • Bfjuli17

Hej!

Har också en son på 6 år som jag fick som 19 åring, har sparsam kontakt med pappan. Hade turen att träffa världens bäste man och bonuspappa så nu väntar vi på lillebror som är beräknad i juli. Ungefär samtidigt som bebis kommer flyttar vi till hus i Mölndal (utanför göteborg). Vart bor du?

Har precis fått reda på att förskoleklassen som börjar i höst kommer sluta 11.30 varje dag. Så funderar över hur jag ska aktivera äldre sonen varje dag när vi är nyinflyttade och inte har hunnit träffa kompisar ännu.. måste vara skönt med två äldre som kan leka ihop, kommer de bra överrens?

• erijon
    Bfjuli17 skrev 2017-05-08 11:23:40 följande:

Hej!

Har också en son på 6 år som jag fick som 19 åring, har sparsam kontakt med pappan. Hade turen att träffa världens bäste man och bonuspappa så nu väntar vi på lillebror som är beräknad i juli. Ungefär samtidigt som bebis kommer flyttar vi till hus i Mölndal (utanför göteborg). Vart bor du?

Har precis fått reda på att förskoleklassen som börjar i höst kommer sluta 11.30 varje dag. Så funderar över hur jag ska aktivera äldre sonen varje dag när vi är nyinflyttade och inte har hunnit träffa kompisar ännu.. måste vara skönt med två äldre som kan leka ihop, kommer de bra överrens?

Åh! Min son har inte haft någon kontakt med riktiga pappa sedan han var 4,5 år. Han fyller 6 år imorgon. Känns skönt för hans pappa spårade ur och började missbruka ordentligt när sonen var ca 2 och vi separerade. Sedan dess (2014) har sonen bott enbart hos mig. Nu har jag äntligen ensam vårdnad också.

Träffade mitt livs kärlek därikring men av hur livet såg ut DÅ så väntade jag allt för långe men nu har vi varandra sedan 1,5 år tillbaka ich är förlovade och väntar vårt gemensamma 2 oktober. Sonen fick en fantastisk bonuspappa och en bonusbror på 5 år. Dem går ihop jättebra! Bonusbror är van att vara lillebror då han har äldre syskon hos sin mamma. Men min son tog det rätt hårt i början. Der var många tillsägelser om att vara snäll osv. Men nu är dem som bästisar (som även bråkar som riktiga syskon!) och har vart LÄNGE.

Riktigt roligt att se!
    Vi bor i Eskilstuna. Hade svårt att hitta hus så vi köpte en lägenhet för att investera lite.
    Har ingen koll alls på hur sonen kommer gå förskoleklass. Bonusen kommer gå 15h/veckan 17 ut sedan ökas det till 25h/veckan. Sen får vi de hur mycket jag kommer utnyttja så.. han däremot behöver massor av stimulans och behöver verkligen förberedas inför skolan. Så även om jag skulle vilja ha honom hemma mest hela tiden så kan jag inte ge honom alla bra saker som förskolan med alla kompisar och aktiviteter (övning med andra barn. Att vara kompis. Lära sig förstå. Prata bättre osv.) kan.

Min son är alldeles för aktiv för att vata hemma med bebis bara. Han typ klättrat på väggarna och bara gapar efter "kompisaaar och fröknarna och jag vill lära mig läsa nuu!!" Han är väldig intresserad av att kunna allt. Vi över massor oå att räkna här hemma så vi jar två snillen. Dem frågar ALLT. Hela tiden. Ofta helt orimliga siffror plus eller minus andra. Så man får ta fram miniräknqren Hahw!
Svar på tråden gravid med syskon