• Anonym (Lämnad)

Vi ska skiljas, men relationen blommade upp?

För snart två veckor sedan kom min man hem och berättade att hans känslor för mig som livspartner hade försvunnit. Han var dessutom övertygad om att jag kände samma sak. Han ville skiljas (vi har varit ett par i 15 år och gifta i 7 år). Självklart har jag också vetat att vi har haft problem i förhållandet, men det här var så överraskande. Jag blev jätteledsen och kunde inte förstå, men jag höll mig samlad och försökte resonera kring saker. Nu är jag självklart superledsen, men försöker ändå kontrollera mig och har inte haft några känsloutbrott. 

Vi tror att vi har tappat bort varandra i alla normer och krav. Vi har inte tagit oss tid för varandra och intimiteten hade nästan försvunnit. Vi kommunicerade inte längre runt saker utan undvek dem.

Nu har det gått nästan två veckor och vi har börjat kommunicera med varandra på ett nytt och djupare sätt. Vi har haft gudomligt sex (i mina ögon) nästan varje dag. Vi kramas och håller om varandra. Men vi ska ändå skiljas. Är det någon annan som har varit i en sån här situation och hur gick det för er? Hittade ni tillbaka eller blev det skilsmässa och hur har det gått sedan?

• Svar på tråden Vi ska skiljas, men relationen blommade upp?
  • Anonym (ppp)

det är supervanligt att man har en massa (bra) sex i det här läget. Känslor blommar upp men man kanske ändå ska skiljas. Däremot om det bara gått två veckor kanske ni inte alls är säkra på att skilsmässa är rätt? Har ni gått i nån terapi tidigare? 

• Anonym (Lämnad)

Jag vill inte skiljas alls, men min man vill verkligen det. Han säger att känslorna inte finns kvar. Jag tror inte riktigt på det när man ser honom, men han säger att han känner så...
    Vi har varit hos familjerådgivningen, men det framkom inte så mycket nytt direkt. Men skönt att få prata med en annan människa tillsammans.

Jag önskar ju bara att vi skulle hitta tillbaka till varandra igen, men det känns som att han har stängt dörren för det .

• Anonym (Ut)

Sluta kontrollera dig! Visa dina känslor!! Gråt, var arg, visa allt!

Om något skapar det connection. Man kan inte ha äkta intimitet med någon som döljer sina känslor och "kontrollerar sig".

Dessutom skapar det bitterhet.

• nebukanessar

Har man inte sex med varandra så ofta så tappar man känslorna för varandra. Har man sex ofta så kommer de tillbaka. Så det är bara att välja hur man vill ha det. Det är ingen raketforskning. Men vad är det som säger att ni kommer att fortsätta att ha sex igen? Det vanliga är att den ena är tröttnar och börjar prioriterar annat.

• Tavelramen

Vill du ha honom? Visa i så fall inga känslor och ha för fan ingen sex.

Visa honom istället vad han lämnar. Klä dig snyggt, gå ut och träffa vänner, SMS:a (låt han inte se till vem). Styr upp det praktiska och stressa på separationen.

Han kommer krypa tillbaka.

Förmodligen har han fått "känslor" (blivit kåt) på en kollega det är extremt vanligt, pressa honom lite. Män tappar inte känslorna så. Men när han inser att du klarar dig utan honom kommer känslorna tillbaka.

• ge mig hopp 2018

Oj vad jag känner igen mig i din situation! Hur har det gått för er?

Vi har också varit ett par i 16 år med tre små barn, och min man vill tydligen skiljas. Jag är helt förstörd och fattar inget. Visst har vi en svacka men detta? Han har tydligen känslor för en annan men det har inget med separationen att göra enligt honom,

• Anonym (Den som går)

Hej! Jag kanske inte kan ge hopp men...jag är den som vill gå. Jag älskar min man men tror inte att han någonsin kan leva upp till det jag och barnen behöver men efter 2 mån som separerade ser jag en ljusning. Då han tagit tag i massa problem. Därför har jag stoppar skilsmässan och avvaktar.

Svar på tråden Vi ska skiljas, men relationen blommade upp?