• Anonym (spiral)

Ökat 10 kg på 3 månader efter insättning av spiral! Hjälp!? Vad gör jag??

I Februari satte jag in en hormonspiral (mirena) och sedan dess har jag gått upp 10 kg!! Förvånad Från 62-63 kg till 72! 

Kommer inte i kläderna alls. Jag har inte varit jätteaktiv med träning, det har jag aldrig varit, men jag rör ändå på mig rätt okej i vardagen tycker jag. Jag har stegmätare och utan att jag aktivt tänkt på att röra mig eller motionerat kommer jag lätt upp i 10000 steg per dag. Har inte ändrat mina matvanor alls. Trivs fantastiskt bra med spiralen i övrigt och vill gärna behålla den men att gå upp såhär mycket var ju inte roligt... Gråter 

Vad gör jag? Kan jag börja träna tokmycket och hoppas att man kan stävja denna hysteriska uppgång eller ska jag prova ta ut spiralen och hoppas kilona försvinner med den ?? Samtidigt är den ju så toppen och jag var så himla glad över att jag äntligen hittat något som inte ställer till mens och humör och annat.... Så jag vill ju gärna ha den kvar, men inte om man ska gå och svälla på detta sätt... Gråter

• Svar på tråden Ökat 10 kg på 3 månader efter insättning av spiral! Hjälp!? Vad gör jag??
  • Anonym (Anna)

Har du tagit gravtest? Är viktuppgång en känd biverkning på hormonspiral?

• Anonym (Linnea)

Hade exakt samma problem. Eller snarare, har fortfarande ...

Skillnaden är att jag ändå rör på mig rätt mycket, mellan 1,5-4 timmar träning per dag.
    Men likväl fortsätter jag att stadigt öka i vikt... Och jag vet inte vad man kan göra. Jag äter som förr, och tränar ännu mera än förut. Det är svårt att sluta äta helt, och dygnet räcker inte till för så mycket mer tränande/motionerande.

Det är en känd biverkning i den mån att det är en ofta inrapporterad biverkning, om man ska tro vad många på nätet har skrivit att de har upplevt och rapporterat. Dock minns jag inte att jag fick höra om den biverkningen när jag satte in spiralen för ca 4 år sedan.

• Anonym (spiral)

Jag har inte gjort något test men är rätt säker på att jag inte är gravid, finns inga sådana symptom som skulle få mig att misstänka det. 

• Anonym (Samma!)

Har exakt samma problem! Satte in min i november förra året. Gått upp drygt 7 kg sen dess (59-66,5) och då har jag inte ändrat något, äter lite mindre till och med sen jag märkte att jag började lägga på mig. Aldrig skräpmat eller godis/chips, lagar all mat hemma, matlåda till jobbet. Rör mig mycket i vardagen. Blir helt uppgiven.

Förutom viktuppgång har jag fått en massa finnar.. Pratade med gynekologen och hon sa att det är välkänt att spiralen ger viktuppgång. Kroppen reagerar som vid en graviditet. Extravikten försvinner inte automatiskt för att man tar bort spiralen, man får pina sig som vid en vanlig bantning.

Har bestämt mig för att ge det en månad till då det faktiskt verkar ha planat ut nu senaste veckorna. Går jag inte upp mer har jag kvar den och kör en pulverdiet eller nåt tills jag är tillbaka där jag började. För jäkla jobbigt, nästan så man önskade att det fanns någon att skälla på!

• Anonym (Cu)

Byt till kopparspiral. Gissningsvis tål du inte hormonerna.

• Anonym (hahahaha)

Skyller du din vikt på en hormonspiral?? Som har lika lite hormoner som ett minipiller i veckan?

• Anonym (Ce)

Är du säker på att viktuppgången är kopplad till spiralen? Har du ändrat matvanorna?

• Anonym (Z)

Det där hände mig med. Rasade upp i vikt. Var smal när jag satte in mig, är jag inte längre. Jag har haft min i 4 år, har inte haft mens på dessa 4 år så något positivt har den gjort. Men vikten, spelar ingen roll om jag lever på vatten en månad, vikten står fast. Lever för övrigt hälsosamt så vikten ligger knappast i kosten. Viktuppgången började direkt när jag satte in min, bara rasade upp.

• Anonym (Z)
    Anonym (hahahaha) skrev 2017-05-05 18:11:51 följande:

Skyller du din vikt på en hormonspiral?? Som har lika lite hormoner som ett minipiller i veckan?

Alla reagerar olika på diverse läkemedel. Det är bara att googla på mirena hormonspiral så får man upp väldigt många olika biverkningar och komplikationer kvinnor haft av spiraler trots en sk låg hormonhalt.
  • Anonym (Z)

På 1117 står det att en biverkning kan vara förändrad vikt och eftersom det står där är det en känd biverkning.

Svar på tråden Ökat 10 kg på 3 månader efter insättning av spiral! Hjälp!? Vad gör jag??