Vad gäller?
Avslutningar i skola/dagis...Vad gäller om ena föräldern inte vill ha med sitt ex nya partner? Antar att det inte finns något "förbud" för bonusföräldrar?
Avslutningar i skola/dagis...Vad gäller om ena föräldern inte vill ha med sitt ex nya partner? Antar att det inte finns något "förbud" för bonusföräldrar?
Klart det inte finns något förbud, man kan ju pinna dit som styvförälder om man vill. Men, man måste vara beredd på att man ställer till det för barnet och för föräldrarna.
Jag är bonusförälder sedan 11 år tillbaka och det är många skolavslutningar etc som jag har avstått då biomamman inte velat ha mig där. Det tycker jag att man får respektera. Klart att det kan vara infekterat.
Sedan skulle jag aldrig utsätta mina bonusbarn för det, det kan ju bli jättejobbigt för dem om de känner av att det blir dålig stämning.
Nej, tyvärr är det nog något man får hacka i sig som bonusförälder, även om det som sagt inte finns några formella förbud.
Nej. Det som gäller är att exet utan ny partner får bita ihop helt enkelt.
Det är ingen personal som kommer stoppa en bonusförälder från att komma in på avslutningen.
Man får väl bestämma sinsemellan, klart det inte finns några regler om sånt
Mina barns skola tex, har alltid avslutningar i stadsparken där det är helt fritt för folk att komma förbi så det kan sitta folk där med picknick eller vad som helst. I såna lägen kan givetvis alla vara där oavsett om de "får" eller inte.
Det bästa för barnet är ju att man inte käbblar om det.
Jag har själv både egna barn och bonusbarn och har aldrig varit med på någon avslutning eller uppvisning bonusarna haft. Om något av barnen säger de vill att jag ska gå med kommer jag göra det, eller om barnens pappa vill ha mig med. Som det varit, har jag haft fullt upp med mina egna barn så vi har låtit det vara så, bara.
I vårt fall är jag ganska säker på att barnens mamma inte skulle säga nåt om jag var där, men det har gått några år nu. I början tror jag kanske hon skulle ha reagerat mer.
Det beror kanske på var i "processen" man är.
Sen kan jag tycka att om man är "ny", att man inte till varje pris ska med på bonusbarnens avslutningar etc, bara för att man ska visa att man hör ihop. Det kommer med tiden ändå.
Om bonusbarnen vill att man kommer, då tycker jag man ska göra det även om den andra föräldern blir sur. Om barnen däremot inte visar något intresse i den vägen kan man vänta tills nästa år för att se om det är mindre känsligt då.
Tror många "nya" så gärna vill visa att de tycker om sina bonusbarn och även vill markera inför klasskompisars föräldrar osv att man är ihop med barnets förälder, men sånt är lite småaktigt. Man vet ju själv inom familjen och det är väl nog?
Klart det inte finns något förbud, man kan ju pinna dit som styvförälder om man vill. Men, man måste vara beredd på att man ställer till det för barnet och för föräldrarna.
Jag är bonusförälder sedan 11 år tillbaka och det är många skolavslutningar etc som jag har avstått då biomamman inte velat ha mig där. Det tycker jag att man får respektera. Klart att det kan vara infekterat.
Sedan skulle jag aldrig utsätta mina bonusbarn för det, det kan ju bli jättejobbigt för dem om de känner av att det blir dålig stämning.
Nej, tyvärr är det nog något man får hacka i sig som bonusförälder, även om det som sagt inte finns några formella förbud.
Får se hur det blir. Jag har ingen ny men givetvis ska samma regler gälla åt båda håll. Verkar som att mina barn vill ha med bonusföräldern så isf får jag stå ut...Tråkigt bara att exet o den nya är så otrevliga o spydiga mot mig...Kan bli väldigt intressant o stelt förmodar jag dessvärre. Inte från mitt håll då jag skärper till mig för barnens skull...Men från deras håll är jag rädd.
Vi har inte det problemet! Dels för att bonusbarnen vill ha med mig på avslutningar men också för att jag och exet har valt att vara väldigt korrekta och trevliga mot varandra när vi ses i sociala sammanhang.
Sen att både hon och jag kanske inte skulle umgås med varann privat är en annan femma. Det måste vara som så att man får bete sig som vuxna.
I vissa fall har man i skola/förskola satt max två "gäster" per barn. Detta pga platsbrist. En förskola jag arbetade på hade tex det vid Lucia, vi fick knappt plats ändå. Vid en sådan gräns är det naturligtvis självklart (borde vara iallafall) föräldrarna som har "första tjing".
I övrigt så får barnen självklart ha med vilka familjemedlemmar som helst. Mamma, pappa, bonusförälder, morfar, bonusfarmor, mammas kompis som är som en moster osv.
Står barnet sin bonusförälder nära så ja, då borde bonusföräldern få följa med. Barnet borde inte behöva välja eller säga vilka barnet vill ha där. Även där relationen är relativt ny borde den nya bjudas med om den nya och barnet tycker bra om varandra. Barnet borde vara i fokus, inte föräldrar som inte kan acceptera att det finns fler människor i barnets liv.
Får se hur det blir. Jag har ingen ny men givetvis ska samma regler gälla åt båda håll. Verkar som att mina barn vill ha med bonusföräldern så isf får jag stå ut...Tråkigt bara att exet o den nya är så otrevliga o spydiga mot mig...Kan bli väldigt intressant o stelt förmodar jag dessvärre. Inte från mitt håll då jag skärper till mig för barnens skull...Men från deras håll är jag rädd.