• gnipökåms

Robotdammsugare

Funkar verkligen robotdammsugare eller blir det så att man måste springa efter den hela tiden för att passa den?

De ser ju så himla lockande ut i alla reklamer men man blir ju skeptisk

Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden Robotdammsugare
  • Linnis92

Jag tyckte absolut det var smidigt, framförallt eftersom vi hade katt, de värsta håren försvann. Sen kom den såklart inte åt i hörn och andra svåråtkomliga plaster så lite då och då får man släpa fram den vanliga damsugaren också.

• Anonym (SåÄrDet)

Helt värt det. Har en Neato Botvac Connected hur nöjd som helst , den tar upp massor med skit, och konmer åt överallt. Ställer in ett städ schema och så kör den när du inte är hemma eller så kan man sätta på den genom telefon via en app. Skillnaden mellan den här och Irobot som är populära är att Neaton scannar av rummet hela tiden och planerar sin städning medans Irobot kör slumpvist och på så sätt ska den ha åkt överallt...

• matben

Vi har en "billig" från Vileda, men även den gör sitt jobb ganska bra. Fundera dock på hur ditt hus ser ut. Har du många olika rum med höga trösklar? Flera våningar? På vår nedervåning behöver vi lyfta den från rum till rum, så där är den ganska värdelös. Övervåningen med öppen planlösning gör den däremot ett hyfsat jobb på. Vi har dock ganska många hörn, och bland annat en trappa som går upp mitt i rummet (rena labyrinten för stackars roboten), så den brukar missa en del just på grund av det, dock.

• gnipökåms
    Linnis92 skrev 2017-05-05 15:45:31 följande:

Jag tyckte absolut det var smidigt, framförallt eftersom vi hade katt, de värsta håren försvann. Sen kom den såklart inte åt i hörn och andra svåråtkomliga plaster så lite då och då får man släpa fram den vanliga damsugaren också.

hur funkar den med katten då? blir katten livrädd eller bryr den sig inte om den, eller kanske ännu värre försöker den att spöa upp dammsugaren?

Min katt är så himla harig så om vi tog hem en robot så skulle vi nog inte se henne något mer under dagen
  • gnipökåms
    matben skrev 2017-05-05 18:49:04 följande:

Vi har en "billig" från Vileda, men även den gör sitt jobb ganska bra. Fundera dock på hur ditt hus ser ut. Har du många olika rum med höga trösklar? Flera våningar? På vår nedervåning behöver vi lyfta den från rum till rum, så där är den ganska värdelös. Övervåningen med öppen planlösning gör den däremot ett hyfsat jobb på. Vi har dock ganska många hörn, och bland annat en trappa som går upp mitt i rummet (rena labyrinten för stackars roboten), så den brukar missa en del just på grund av det, dock.

ja, sånt kan ju vara bra att tänka på om det nu blir aktuellt att köpa en, funkar de billigare varianterna bra annars, scannar de av möbler eller kör de in i allt möjligt?
  • Linnis92
    gnipökåms skrev 2017-05-05 20:19:40 följande:

hur funkar den med katten då? blir katten livrädd eller bryr den sig inte om den, eller kanske ännu värre försöker den att spöa upp dammsugaren?

Min katt är så himla harig så om vi tog hem en robot så skulle vi nog inte se henne något mer under dagen

Katten vande sig och gick undan när den körde igång
  • gnipökåms
    Linnis92 skrev 2017-05-05 20:28:38 följande:
    Katten vande sig och gick undan när den körde igång
    Skönt att höra, här kan jag inte ens gå runt i mina tofflor som har halkskydd för katten får panik av ljudet som uppstår och springer och gömmer sig.
  • Lahm11hh

Min är toppen, har en ganska billig variant av Scantic. Kör den en gång om dagen då katten fäller som tusan. Min katt brukar bevaka dammsugaren så han har nåt att göra en timme. Den tar ju inte alla hörn så en gång i veckan drar jag fram min vanliga dammsugare till hörnen men jag slipper tussar av katthår som fanns innan.

Svar på tråden Robotdammsugare