• Anonym (Ångest)

Närä att kollapsa idag,efter"samarbete"

Efter år av hot och trasserier ,så börjar min kropp reagera negativt.Är orolig hur jag ska orka många år till med detta.Kände mig yr i huvudet och svag i kroppen och var tvungen att åka hem och vila.Men för mitt barns skull måste jag orka,enda skälet i detta värld.Det här handlar om mitt ex med nån störning.Vi är skilda.Ändå styr han mitt liv .Ja,jag fick betala hög pris av mitt misstag(trodde inte han kunde vara sån ).Nu får jag lida.Kan ta det att det är mitt eget fel,men måste jag lida resten av livet?

• Svar på tråden Närä att kollapsa idag,efter"samarbete"
  • Anonym (jo)

Ja, du har ju barn med honom.

Så acceptera hur livet ser ut och tänk positivt, annars kommer du gå under.

• Brumma

På vilket sätt styr han ert liv?

Jag skulle vilja påstå att nej, du behöver inte styras av ditr ex resten av ditt liv.

Se till att få ett minutiöst bestämt umgängesavtal. Där varje helg, sommarlov, julafton osv ingår tills barnet fyller 18.

Minimera all kontakt till ett minimum. Ha byten på förskola/skola. Använd mail att utbyta information gällande barnet. Läs av en bestämd dag i veckan.

Ringer han - lägg på direkt han inte håller sig till att diskutera nödvändiga saker gällande barnet. Är han otrevlig - lägg på. Diskuterar han saker som inte är brådskande - hänvisa till mailen. Försöker han ändra umgänget- hänvisa till domen.

Ja, ni har barn tillsammans MEN man kan faktiskt fungera utan att ha mer kontakt än nödvändigt med den andra föräldern.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (jo) skrev 2017-05-05 17:52:39 följande:

Ja, du har ju barn med honom.

Så acceptera hur livet ser ut och tänk positivt, annars kommer du gå under.

Försöker tänka positivt,men orken finns inte där just nu.Är ju medveten att det här kommer fortsätta många år till.Är rädd få depression /bli sjuk och det vill han väl ochså.Då är det lätt att ta barnet ifrån mig ochså ,bara för att ha makten och kontrollen .
  • Anonym (Ångest)
    Brumma skrev 2017-05-05 18:09:53 följande:

På vilket sätt styr han ert liv?

Jag skulle vilja påstå att nej, du behöver inte styras av ditr ex resten av ditt liv.

Se till att få ett minutiöst bestämt umgängesavtal. Där varje helg, sommarlov, julafton osv ingår tills barnet fyller 18.

Minimera all kontakt till ett minimum. Ha byten på förskola/skola. Använd mail att utbyta information gällande barnet. Läs av en bestämd dag i veckan.

Ringer han - lägg på direkt han inte håller sig till att diskutera nödvändiga saker gällande barnet. Är han otrevlig - lägg på. Diskuterar han saker som inte är brådskande - hänvisa till mailen. Försöker han ändra umgänget- hänvisa till domen.

Ja, ni har barn tillsammans MEN man kan faktiskt fungera utan att ha mer kontakt än nödvändigt med den andra föräldern.

Tack för ditt svar.Försöker verkligen minimera all kontakt,eftersom det är skadligt .Han styr mitt liv så att jag mår dåligt och försöker hålla vanliga normala saker hemliga från honom bara för att slippa problem.Jag går till psygolog och tar lugnande medicin ibland.
  • Anonym (Ångest)

Ändå är det en del kontakt man måste ha,om semester,fritidsaktiviteter,hälsofrågor.Och då passar han på skriva/säga saker som inte ha med barnet att göra.Skälla på mig,pressa mig ,prata om advokatkostnader .Känns som man håller på att drunkna ,men hinner ta några andetag ,innan det är dags igen.Han vill ochså att barnet ska välja honom och strunta i mig i framtiden.Så att jag ska vara ledsen.

• Brumma
    Anonym (Ångest) skrev 2017-05-06 08:36:41 följande:

Ändå är det en del kontakt man måste ha,om semester,fritidsaktiviteter,hälsofrågor.Och då passar han på skriva/säga saker som inte ha med barnet att göra.Skälla på mig,pressa mig ,prata om advokatkostnader .Känns som man håller på att drunkna ,men hinner ta några andetag ,innan det är dags igen.Han vill ochså att barnet ska välja honom och strunta i mig i framtiden.Så att jag ska vara ledsen.

Nej. Även detta går att minska med ett utförligt umgängesavtal. Semester skall ni inte behöva prata om - ha fasta veckor. Fritidsaktiviteter kan skötas helt på den egna tiden, man behöver inte blanda in varandra.

Försök att inte träffa honom alls. Även om det är svårt att få ihop.
  • Anonym (Ångest)
    Brumma skrev 2017-05-06 08:51:22 följande:

Nej. Även detta går att minska med ett utförligt umgängesavtal. Semester skall ni inte behöva prata om - ha fasta veckor. Fritidsaktiviteter kan skötas helt på den egna tiden, man behöver inte blanda in varandra.

Försök att inte träffa honom alls. Även om det är svårt att få ihop.

Fritidsaktivitet:Han kan bara boka nån idrottsaktivitet utan att fråga mig,och det påverkar mina veckor ochså,för jag måste ta mig dit.Och jag jobbar sent ibland,och har svårt att få det fungera.
  • Brumma
    Anonym (Ångest) skrev 2017-05-06 09:18:14 följande:

Fritidsaktivitet:Han kan bara boka nån idrottsaktivitet utan att fråga mig,och det påverkar mina veckor ochså,för jag måste ta mig dit.Och jag jobbar sent ibland,och har svårt att få det fungera.

Då får du låta bli att åka dit. Förklara för barnet varför.

Visst det är trist men art du ändå viker dig ut o in och GÖR sakerna ändå visar ju bara att det är ok att han bestämmer.

Sluta låta honom göra det. Ocj ja, då innebär det att DU bestämmer på dina veckor. LÅT BLI att rätta dig efter hans i bokningar och påhitt.
  • Anonym (Ångest)
    Brumma skrev 2017-05-06 09:22:10 följande:

Då får du låta bli att åka dit. Förklara för barnet varför.

Visst det är trist men art du ändå viker dig ut o in och GÖR sakerna ändå visar ju bara att det är ok att han bestämmer.

Sluta låta honom göra det. Ocj ja, då innebär det att DU bestämmer på dina veckor. LÅT BLI att rätta dig efter hans i bokningar och påhitt.

Ja,jag går gärna på nån aktivitet om barnet vill det.Men när han bokar tider,då jag inte kan (jobbar),då kan jag inte.
  • Anonym (Hmmm)

Så ledsen att du ska behöva kämpa mot honom själv. Vet vart i samma situation som dig. Men jag kom i kontakt med en grupp på Fb som heter pappavarför en underbar grupp som verkligen ställer upp för en.
    Så nu är jag inte ensam och min ex dansar lite efter min pipa .

Svar på tråden Närä att kollapsa idag,efter"samarbete"