Anonym (Kickan Kock) skrev 2017-05-08 02:36:07 följande:
Man kan översätta det till andra yrken då. En som är intresserad av att fixa hår kan bli en fantastisk frisör utan utbildning. Och den som är intresserad av att köra tåg kan bli bäst av att gå bredvid och lära sig även om hen inte har annan utbildning. Den som är intresserad och driven kan bli en bra präst, även om hen saknar utbildning. Vi borde kanske slänga bort utbildningssystemet för det verkar inte behövas. Är man bara intresserad och driven så blir manen bra läkare utan utbildning i skola. Det blir väl bra?
Nja, för att bli präst krävs ganska omfattande universitetsstudier som innefattar bl a teologi, koine (nytestamentlig grekiska), bibelvetenskap, filosofi mm.
Men jag förstår din poäng. Jag är journalist och det är en bransch som är överfull av så kallad "läsarjournalistik". Och jo: det finns jätteduktiga skribenter. Jätteduktiga! Jag var själv skribent i många år innan jag faktiskt utbildade mig. Med utbildningen kom fördjupningen - kanske inte så mycket HUR som jag redan kunde, men VARFÖR. Etiska regler, branschkunskaper - bara en sådan enkel sak som hur man ska värdera sitt arbete och ta betalt! - det där fundamentet jag ändå tycker att man borde ha.