• Anonym (Kickan Kock)

varför tror alla att de kan baka/laga mat utan utbildning?

Jag ser ofta amatörer som tror att de kan laga mat och baka som proffs. Inte sällan köper de café eller restaurang och inbillar sig att de kan laga mat/fika som lever upp till restaurangstandard.

Varför har så många så stora egon gällande att driva café/restaurang? Inser du inte hur stor skillnad det är att laga mat hemma och att laga god mat yrkesmässigt?

Obs känsligt ämne så låt stå kvar i känsliga rummet.

• Svar på tråden varför tror alla att de kan baka/laga mat utan utbildning?
  • Lena

Jag tror mycket ligger i att folk när de berömmer gärna säger saker som "det är så gott du borde öppna bageri". Jag brukar svara att jag skulle få så dåligt betalt då.

Sakerna jag bakar blir inte sämre än det man kan köpa men det tar mycket längre tid och skulle därför aldrig bli lönsamt...

• Anonym (Qwe)

Efter 15 år inom krogbranschen måste jag säga att nyexade kockar med tre års utbildning på gymnasienivå inte har mycket kunskap dessvärre... oftast är egot större än kunskapen och jag föredrar engagerade hemmakockar framför uppblåsta egen varje gång!

• Anonym (Qwerty)

Du tycker att det är ett problem att amatörer köper på sig cafén?

Att öppna en restaurang eller ett café är en av de lättaste rörelserna när det kommer till att driva eget. Visst skulle du kunna bli franchisetagare och driva en 7eleven, men med det kommer väldigt många nackdelar. En restaurang kräver inte att du har ett lager, lönenivåerna är låga, Du behöver inget större startkapital att prata om etc etc.

Jag tror inte att det är så att dessa personer har matlagning som passion och det är just därför de öppnar en restaurang. Utan jag tror att de här personerna vill driva eget och då är restaurangbranschen väldigt lätt att förstå sig på och slå sig in på.

• Anonym (Emma)

Uppenbarligen kan de laga mat såpass bra att det fungerar för eras verksamhet. Varför så bitter?

• Anonym (Tygtrasan)

Jag kan sy och upplever samma sak. Grejer som folk står och säljer på marknader mm är inte sällan av samma kvalitet som det jag gjorde i högstadiet.

Jag tror att det har att göra med att det är saker som de flesta, iaf många, kan göra för husbehov. Förmodligen är de bättre än sina kompisar och tror då att det duger.

• Aniiee
    Anonym (Qwe) skrev 2017-05-05 18:07:49 följande:

Efter 15 år inom krogbranschen måste jag säga att nyexade kockar med tre års utbildning på gymnasienivå inte har mycket kunskap dessvärre... oftast är egot större än kunskapen och jag föredrar engagerade hemmakockar framför uppblåsta egen varje gång!

Jag tänkte skriva något liknande. Med tillägget att de flesta riktiga stjärnkockar som jag känner och känner till inte har en dag formell utbildning, eller har fått den på samma sätt som jag själv - efter flera år i branschen utan utbildning. 

Nu har ju jag en utbildning, men den föregicks av 7 års arbete utan.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Kickan Kock)
    Anonym (Qwe) skrev 2017-05-05 18:07:49 följande:

Du är inte lite elak du. Jag vet många som har haft stort intresse som valt att utbilda sig och sen arbeta inom matbranschen. Alla utbildade är inte ointresserade och värdelösa.
  • Anonym (Kickan Kock)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-05-05 18:10:18 följande:

Du tycker att det är ett problem att amatörer köper på sig cafén?

Att öppna en restaurang eller ett café är en av de lättaste rörelserna när det kommer till att driva eget. Visst skulle du kunna bli franchisetagare och driva en 7eleven, men med det kommer väldigt många nackdelar. En restaurang kräver inte att du har ett lager, lönenivåerna är låga, Du behöver inget större startkapital att prata om etc etc.

Jag tror inte att det är så att dessa personer har matlagning som passion och det är just därför de öppnar en restaurang. Utan jag tror att de här personerna vill driva eget och då är restaurangbranschen väldigt lätt att förstå sig på och slå sig in på.

Ja det är ett problem pga att de håller bristande hygien, serverar skitsaker och ljuger för kunderna.
  • Anonym (Kickan Kock)
    Aniiee skrev 2017-05-05 19:54:22 följande:
    Jag tänkte skriva något liknande. Med tillägget att de flesta riktiga stjärnkockar som jag känner och känner till inte har en dag formell utbildning, eller har fått den på samma sätt som jag själv - efter flera år i branschen utan utbildning. 

Nu har ju jag en utbildning, men den föregicks av 7 års arbete utan.
    Även lärlingsarbete räknas som utbildning så jag tvivlar på att du känner någon toppkock om du kallar dem outbildade.

Däremot är det många utan kunskap som väljer att ge sig in i branschen och som lurar både kunder och sig själva på vägen. Det är oetiskt och det borde inte vara tillåtet. Det tar tyvärr lång tid innan myndigheterna stoppar dem och de hinner göra mycket skada på vägen.
  • sextiotalist

Att driva en verksamhet behövs det utbildning för pga regelverket.

Men vissa individer behöver inte utbildning för att t.ex bli en duktig kock. Titta bara på de unga mästerkocken. Dessa barn kan ju laga maträtter som man aldrig skulle fixa, detta utan utbildning alls.

• MsM84

Många duktiga kockar har ingen utbildning och många utbildade kockar har inget intresse av matlagning egentligen. Självklart finns de som har både och vilket ju är bäst, men en outbildad med ett intresse av matlagning kan ta sig längre än den ointresserade. Däremot förstår jag inte hur någon kan få för sig att jämföra matlagning hemma med restaurang till den nivån att man startar egen verksamhet utan erfarenhet. En intresserad som har jobbat något år i ett kök och fått lära sig hur man jobbar, förbereder och sköter hygienen tror jag däremot kan ta sig långt.

• Aniiee
    Anonym (Kickan Kock) skrev 2017-05-06 08:10:26 följande:
    Även lärlingsarbete räknas som utbildning så jag tvivlar på att du känner någon toppkock om du kallar dem outbildade.

Däremot är det många utan kunskap som väljer att ge sig in i branschen och som lurar både kunder och sig själva på vägen. Det är oetiskt och det borde inte vara tillåtet. Det tar tyvärr lång tid innan myndigheterna stoppar dem och de hinner göra mycket skada på vägen.
    Ingen formell utbildning, skrev jag faktiskt. 
  • Anonym (Kickan Kock)
    Aniiee skrev 2017-05-06 15:14:10 följande:
    Ingen formell utbildning, skrev jag faktiskt. 
    Lärlingsarbete räknas väl till formell utbildning idag eller gäller det inte köksbranschen? Inte formell som i universitet utan formell som i kunskap. Ber om ursäkt om jag missförstått något.
  • Anonym (Kickan Kock)
    Anonym (Emma) skrev 2017-05-05 18:56:21 följande:

Uppenbarligen kan de laga mat såpass bra att det fungerar för eras verksamhet. Varför så bitter?

Problemet är att de sällan kan det och att vissa av dem driver företag svart. Vissa säljer mat och bakade produkter via grupper på FB. Andra startar företag och serverar pulvermos och pulversås till färdigpanerade frysta snitzlar...Jag tror att du förstår vad jag menar.
  • taquine
    sextiotalist skrev 2017-05-06 08:16:01 följande:

Men vissa individer behöver inte utbildning för att t.ex bli en duktig kock. Titta bara på de unga mästerkocken. Dessa barn kan ju laga maträtter som man aldrig skulle fixa, detta utan utbildning alls.

Precis vad jag tänkte.Dessa ungar kommer vara helt otroliga om några år och det utan utbildning. Samma med vuxna mästerkockarna , vilken talang dom uppvisar.
    Goodness me
  • Anonym (Jo)
    sextiotalist skrev 2017-05-06 08:16:01 följande:
    Så tänker jag också
  • Anonym (Kickan Kock)
    MsM84 skrev 2017-05-06 08:40:14 följande:

Många duktiga kockar har ingen utbildning och många utbildade kockar har inget intresse av matlagning egentligen. Självklart finns de som har både och vilket ju är bäst, men en outbildad med ett intresse av matlagning kan ta sig längre än den ointresserade. Däremot förstår jag inte hur någon kan få för sig att jämföra matlagning hemma med restaurang till den nivån att man startar egen verksamhet utan erfarenhet. En intresserad som har jobbat något år i ett kök och fått lära sig hur man jobbar, förbereder och sköter hygienen tror jag däremot kan ta sig långt.

Man kan översätta det till andra yrken då. En som är intresserad av att fixa hår kan bli en fantastisk frisör utan utbildning. Och den som är intresserad av att köra tåg kan bli bäst av att gå bredvid och lära sig även om hen inte har annan utbildning. Den som är intresserad och driven kan bli en bra präst, även om hen saknar utbildning. Vi borde kanske slänga bort utbildningssystemet för det verkar inte behövas. Är man bara intresserad och driven så blir manen bra läkare utan utbildning i skola. Det blir väl bra?
  • sextiotalist
    Anonym (Kickan Kock) skrev 2017-05-08 02:36:07 följande:

Man kan översätta det till andra yrken då. En som är intresserad av att fixa hår kan bli en fantastisk frisör utan utbildning. Och den som är intresserad av att köra tåg kan bli bäst av att gå bredvid och lära sig även om hen inte har annan utbildning. Den som är intresserad och driven kan bli en bra präst, även om hen saknar utbildning. Vi borde kanske slänga bort utbildningssystemet för det verkar inte behövas. Är man bara intresserad och driven så blir manen bra läkare utan utbildning i skola. Det blir väl bra?

Nja, så fungerar det inte för alla yrken. Två av yrkena du beskrev krävs legitimation för stt utöva. Däremot finns det många yrken med flera ingångar, varav formell utbildning är en väg, praktik och erfarenhet är en annan väg.

Både jag och sambon arbetar inom områden där man hittar folk med formell utbildning och folk som gått andra vägar.
  • Anonym (Journalist)
    Anonym (Kickan Kock) skrev 2017-05-08 02:36:07 följande:
    Nja, för att bli präst krävs ganska omfattande universitetsstudier som innefattar bl a teologi, koine (nytestamentlig grekiska), bibelvetenskap, filosofi mm.

Men jag förstår din poäng. Jag är journalist och det är en bransch som är överfull av så kallad "läsarjournalistik". Och jo: det finns jätteduktiga skribenter. Jätteduktiga! Jag var själv skribent i många år innan jag faktiskt utbildade mig. Med utbildningen kom fördjupningen - kanske inte så mycket HUR som jag redan kunde, men VARFÖR. Etiska regler, branschkunskaper - bara en sådan enkel sak som hur man ska värdera sitt arbete och ta betalt! - det där fundamentet jag ändå tycker att man borde ha.
Svar på tråden varför tror alla att de kan baka/laga mat utan utbildning?