• gerbilbråk

    Ensam gerbil

    En av mina gerbiler är nu ensam i sin bur eftersom hennes kompis har dött. Jag har försökt introducera en ny kompis åt henne, men det går inget vidare. Hon är ca. 9 månader gammal och jag har försökt introducera en ca. 2-3 månader gammal hona enligt split cage method. I praktiken har jag en bur i en bur, med en gerbil i den mindre buren och den andra på utsidan i den större buren. Byter plats på dem 4-5 gånger per dag. Den äldre gerbilhonan är en fantastisk hoppare och så fort jag öppnar burlocket så hoppar hon över till den andra delen och om jag inte är tillräckligt snabb så attackerar hon den yngre gerbilen. Har blivit biten flera gånger medan jag försökt separera dem. Den yngre gerbilen attackerar inte tillbaka men springer för livet. En gång per dag låter jag den yngre gerbilen vara med sin mamma och sina syskon så att de inte glömmer bort varandra och hon kan sättas med ett syskon ifall det inte fungerar med den äldre honan. Har försökt nu i flera veckor men hon attackerar ändå den yngre gerbilen. Har även försökt med en annan yngre gerbil men det fungerar inte heller. Vad gör jag för fel? En gerbil ska ju inte vara ensam men hur ska jag göra i det här fallet?

  • Svar på tråden Ensam gerbil
  • Bimbim79

    Har ingen aning hur man gör med just gerbiler, men har haft samma problem med barnens marsvin. Den stackarn som nu är ensam fungerar inte med nån annan. Han blir utträngd, mobbad, biten. Försökt med äldre, yngre men samma resultat. Enda gången det fungerar är med fertil hona, tyvärr blir de ju fantastiskt många då vilket inte är nåt jag är intresserad av. Även då när hon är befruktad så är han slagpåse. Försökte med en kanin som sällskap, tänkte de e bättre än inget men då slutar han äta å sitter bara å trycker i ett hörn. (I övrigt en social liten herre, nyfiken o framåt) så vi har helt enkelt han i egen bur, mitt i köket där alla pratar med honom, och han får total uppmärksamhet från alla i familjen.
    Innan nån hojtar djurplågeri, vi har försökt ALLT! Tycker det är värre att utsätta honom för alla mobbnings försök av artfränder, än att vi aktiverar honom o myser med honom hela familjen. Han är gladare, äter bra, vågar va nyfiken å framåt.
    Precis som vissa hundar, vargar mm tänker jag att det finns kanske individer som hellre är ensamma? Jag vet att i vilt tillstånd hade han nog blivit bortkörd och antagligen dött.

  • cattus

    Det är mer plågeri att försöka tvinga på ett "ettrigt" djur en kompis, både för sin egen och den stackars "kompisens" skull. Ni har försökt och det fungerar inte. Så då får hon vara ensam istället. Varför utsätta dom för mera? man skall inte riskera att någon skadar sig.

Svar på tråden Ensam gerbil