Aska123 skrev 2017-05-06 13:26:59 följande:
Jag har varit hos två olika gyn men de kollar liksom standardgrejer och skickar bort mig när de gått 25 minuter typ.
Nej inga preventivmedel..
Järnvärde ska jag kolla upp absolut :)
Vad säger din gynekolog om din mens? (om det är ok att jag frågar, ignorera annars)
Kanske är värt att testa cyklo-f då?
Inte OK, får känslan av att de behandlar det som en bagatell, vilket det ju verkligen inte är! Som sagt, inte humant att gå runt och blöda på det viset.
Min mamma och syster har liknande blödningar, så jag har alltid själv förmodat att det bara är så jag är och att jag helt enkelt får lära mig stå ut.
Blödningarna har dock blivit ännu mer oregelbundna av diverse hormonella preventivmedel, vilket jag försökt ta upp med diverse olika barnmorskor hos umo, men alla säger att "det är heeelt normalt med p-stav/alla möjliga former minipiller" = stå ut med det, kvinna. Typ. Man blir ju lite bitter efter ett tag.
Därför gick jag in och kollade upp tranexamsyra, det var den sista lösningen.
För mig som student är det liksom inte rimligt att stanna hemma pga blödningar, eller köpa 2-3 askar tamponger-1-2 paket bindor i månaden år ut och år in, för att inte lägga till diverse smärtstillande som inte är helt billiga, och allt annat man behöver... samt aldrig kunna ha sex för ja - man vet ju aldrig ifall en blödning skulle dra igång mitt under roligheterna så man blöder ner hela sängen inklusive pojkvännen.. Inte alls roligt, som sagt, inte humant.
Ja, men som sagt, hade satsat på Tranexamsyra, det är billigare och behöver man använda det ofta så blir det helt enkelt för dyrt med Cyklo-F. Känner jag iaf. Är ju samma grej, har testat båda och båda funkar lika bra. Vad jag uppfattat det som så minskar de dock inte smärtorna, så vill du ha en så bekväm blödning som möjligt så köp någon ask smärtstillande och en ask tranexamsyra (och choklad, och vin, och glas, och chips, och en boxsäck, och popcorn...)