• Anonym (Pernilla)

Riklig mens i tre veckor varje månad

Hej, glad om någon har något sorts svar om mens.

När jag först fick mens så var den oregelbunden och va det ganska länge. Till 20 ungefär (6 år). Sen hade jag mens i 7 dagar, som ökade till 8 sen 9 osv. Nu är jag 31 och jag har blödningar i tre veckor ungefär. Det kan komma en liten skvätt per dag typ men ändå tydligt blod. Sen kommer den riktiga mensen. Sen småskvättar igen.

Jag har varit hos gynekolog, inga könssjukdomar, ingen cancer eller graviditet (vill för övrigt bli gravid men de e svårt). Nu har jag i hittills 9 dagar har haft såpass riklig mens att kan blöda igenom tampong efter 45 minuter- 3 timmar kanske. Mycket blodklumpar. Såpass stora att jag hör plasket i toan om de ramlar ut när jag kissar.

Mensvärken är stor i mage och rygg.

Men inte så att jag måste vanka eller va sängliggande.

Vad kan detta vara? Jag är så orolig..

• Svar på tråden Riklig mens i tre veckor varje månad
  • Anonym (Fy)

Har du testat att besöka fler än 1 gyn? Vad 1 säger behöver ju inte nödvändigtvis stämma med vad en annan säger. Så mitt första råd är att du går till en annan, om du inte redan gjort det.
    Du säger att du vill bli gravid, så jag förmodar att du inte går på några hormonella preventivmedel? 
    Tipsar om Tranexamsyra och Cyklo-F (samma sak, men den sistnämnda är dyrare) som gör så att blodet koagulerar och blödningen inte är lika intensiv. Är verkligen en räddare i nöden för min del som också har väldigt oregelbundna blödningar och kunnat blöda flera veckor precis som du. Är verkligen hemskt att ha det så, det är inte humant att gå runt och blöda på det viset. Har du sådana blödningar så gå och få ditt järnvärde uppkollat också, ifall det skulle ha blivit drabbat. 

• Stuppis

Det kan vara progesteronbrist. Jag fick samma problem eftr en graviditet, det löste sig med progesterontabletter. Fråga din gyn! Lycka till!

• Aska123

Jag har varit hos två olika gyn men de kollar liksom standardgrejer och skickar bort mig när de gått 25 minuter typ.

Nej inga preventivmedel..

Järnvärde ska jag kolla upp absolut :)

Vad säger din gynekolog om din mens? (om det är ok att jag frågar, ignorera annars)

Kanske är värt att testa cyklo-f då?

• Anonym (Fy)
    Aska123 skrev 2017-05-06 13:26:59 följande:

Jag har varit hos två olika gyn men de kollar liksom standardgrejer och skickar bort mig när de gått 25 minuter typ.

Nej inga preventivmedel..

Järnvärde ska jag kolla upp absolut :)

Vad säger din gynekolog om din mens? (om det är ok att jag frågar, ignorera annars)

Kanske är värt att testa cyklo-f då?

Inte OK, får känslan av att de behandlar det som en bagatell, vilket det ju verkligen inte är! Som sagt, inte humant att gå runt och blöda på det viset. Rynkar på näsan

Min mamma och syster har liknande blödningar, så jag har alltid själv förmodat att det bara är så jag är och att jag helt enkelt får lära mig stå ut.
    Blödningarna har dock blivit ännu mer oregelbundna av diverse hormonella preventivmedel, vilket jag försökt ta upp med diverse olika barnmorskor hos umo, men alla säger att "det är heeelt normalt med p-stav/alla möjliga former minipiller" = stå ut med det, kvinna. Typ. Man blir ju lite bitter efter ett tag.
    Därför gick jag in och kollade upp tranexamsyra, det var den sista lösningen.
    För mig som student är det liksom inte rimligt att stanna hemma pga blödningar, eller köpa 2-3 askar tamponger-1-2 paket bindor i månaden år ut och år in, för att inte lägga till diverse smärtstillande som inte är helt billiga, och allt annat man behöver... samt aldrig kunna ha sex för ja - man vet ju aldrig ifall en blödning skulle dra igång mitt under roligheterna så man blöder ner hela sängen inklusive pojkvännen.. Inte alls roligt, som sagt, inte humant. 

Ja, men som sagt, hade satsat på Tranexamsyra, det är billigare och behöver man använda det ofta så blir det helt enkelt för dyrt med Cyklo-F. Känner jag iaf. Är ju samma grej, har testat båda och båda funkar lika bra. Vad jag uppfattat det som så minskar de dock inte smärtorna, så vill du ha en så bekväm blödning som möjligt så köp någon ask smärtstillande och en ask tranexamsyra (och choklad, och vin, och glas, och chips, och en boxsäck, och popcorn...) 
  • Anonym (Pernilla)

Tack för alla tips och svar, men framförallt känns det skönt att jag inte är ensam. Det känns bra att läsa era historier även fast jag inte önskar er de här problemen alls:)

Jag ska testa allt.

Ja gynekologerna jag varit hos liksom viftar bort allt. "är det stressigt på jobbet" nej svarar jag och då har de liksom inte sagt något mer. Inga tips. Men de har väl de rätt stressigt. Den senaste ringde mig i efterhand för att ställa vissa frågor hon glömt ställa och sen sa hon att hon skulle höra av sig efter nyår. (ingen har hört av sig men jag vill ändå byta gyn igen)

Så btw! Har någon tips på en bra gynekolog i Stockholm? :)

Ja sex vågar jag numer ha med min man utan att oroa mig längre för att han tar det inte som en grej utan bara checkar av hur det är för mig. Om jag vill sluta så städar han rent och pussar mig så allt är tryggt och fint även fast man skäms. Så skönt att han inte tar de som en byggde.

Men när jag har mens redan så finns det inte på kartan att jag vill ha sex så det är riktigt tråkigt att "passa på" en vecka i månaden.

Hur kan man bli med barn när man jämt har mens? Går de ens?

• taquine

Jag hade som dig ts när jag var i 25-årsåldern. Blödde jämt och mycket.Blev skrapad och det blev så mycket bättre. Något du kan föreslå för gyn. kanske.
    Så ska du inte behöva ha det.

Goodness me
  • Olovia

Hej, jag följer tråden för jag har precis samma problem!

Jag undrar över Stupis svar om progesterontabletter, hur länge tog du dem och när i cykeln startade du?

Jag har använt progesteronkräm ett tag och fått ned blödningsmängden men har fortfarande väldigt kort cykel, kan vara 16-21 dagar, känns som att jag blöder jämt.

• Olovia
    Stuppis skrev 2017-05-06 13:20:41 följande:

Det kan vara progesteronbrist. Jag fick samma problem eftr en graviditet, det löste sig med progesterontabletter. Fråga din gyn! Lycka till!

Min gyn ville inte skriva ut dessa men jag har fått tag på såna ändå. Men när i cykeln ska jag börja, och hur många dagar?
  • Stuppis1
    Olovia skrev 2017-05-06 14:56:00 följande:

Hej, jag följer tråden för jag har precis samma problem!

Jag undrar över Stupis svar om progesterontabletter, hur länge tog du dem och när i cykeln startade du?

Jag har använt progesteronkräm ett tag och fått ned blödningsmängden men har fortfarande väldigt kort cykel, kan vara 16-21 dagar, känns som att jag blöder jämt.

Jag tar 200 mg vaginalt från ca 2 dagar efter ägglossning och tio dagar framåt. När jag sen slutar med dem kommer mensen inom 3 dygn. Har funkat superbra för mig. Det viktiga är att man tar dem EFTER ägglossning, annars kan de förhindra att ägglossning sker. I mitt fall är det enkelt, jag ägglossar altid på cykeldag 17 och känner av ägglossningen tydligt. Annars får man nog ta ägglossningstester för att vara säker på att man inte stör cykeln.

Tar dem kvällstid innan jag går och lägger mig. 

Om man plussar ska man fortsätta med tabletterna till v 8-12 (olika bud från olika läkare) och inte sluta tvärt utan trappa ner.

Lycka till!
  • Stuppis1

Kan tillägga att jag innan jag började med progeteronet blödde upp till 25 dagar per månad, och det var omöjligt att ha koll på cykeln, visste aldrig när jag hade riktig mens, när jag hade spotting, vad som var mellanblödningar. Helt omöjligt att ha ett normalt sexliv också.

• EnAnonumius

Ett annat alternativ kan ju vara att du har endometrios.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Riklig mens i tre veckor varje månad