• narie24

Barnmigrän??

Två lördagar har det varit exakt likadant med vår 8 åriga tös. Hon vaknar och är rätt seg, efter en timme klagar hon på huvudvärk i bakhuvudet. Huvudvärken ökar, hon gäspar och ser allmänt krasslig ut. Nämner att synen blir konstig.

Förra lördagen kräktes hon två ggr och somnade sen i tre timmar. När hon vaknade var hon precis som vanligt.

Än så länge har hon inte kräkts men vi är beredda. Lagt henne med en kall handduk och försöker få henne att blunda och vila.

Ngn som har erfarenhet av detta? Vad kan man göra?

• Svar på tråden Barnmigrän??
  • Fru Ve

Båda mina äldsta söner har migrän. De är 5 samt 9 år. 5-åringen fick det redan som 2-åring och åt förebyggande medicin ett tag (Betablockerare). Han har dock blivit bättre sedan han fick glasögon så han medicinerar inte nu. Vi ger värktablett typ Ipren eller Alvedon och så får de vila om de får ett anfall. Viktigt att tänka på mat och sömn för rubbningar där utlöser ofta migrän. Mina barn är tex sällan uppe sent, inte på helgerna heller.

• Imsevimse77

Min son fick sitt troliga första migrän anfall redan vid 7 månader.
    Sedan hade han anfall ca var 6e månad. Vi trodde först att det var hjärnskakningar han åkt på då han var överallt och ingenstans men läkaren har diagnostiserat det som migrän. Som tur är så kommer inte anfallen ofta.

• jsws134

tycker det låter som 1177 ska svara på denna fråga. kan vara stopp i hjärnan...

• Det kommer bli bra

Jag har själv som barn lidit av barnmigrän. Det finns en viss ärftlighet så jag är vaksam angående mina barn. Än så länge verkar de klarat sig. Det du ska göra är att gå till Vårdcentralen och få det utrett. 

Rent förebyggande föreslår jag att du för dagbok över mat och andra faktorer som verkar utlösa migränen. Tex kunde jag inte äta choklad (vanlig faktor för utlösning), stress, resor, stark parfym, samt tv-flimmer, etc gjorde att migrän uppstod. Vanliga faktorer för migrän är just stress, för lite eller för mkt sömn, choklad, citrusfrukt, starka dofter, ljus och flimmer, tv-tittande, solljus.

Behandling är att få vila i mörkt svalt rum, huvudvärkstablett i tidigt skede för att bryta av det värsta. Jag fick också speciell migrän-medicin utskriven. 

Men som sagt, är det migrän ska du vända dig till vårdcentralen och läkare där, så ditt barn får skräddarsydd behandling.  

• Mandel

Jag hade migrän och kräktes som barn, men det blev bättre när jag fick glasögon!
    Äldsta sonen klagade tidigare över mycket huvudvärk så han fick gå till optikern och fick glasögon och huvudvärken försvann.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • gammelget

Jag hade det som barn, det slutade när jag fick träffa en vettig ögonläkare som sa att ungen har dyslexi, inget synfel, så sluta tvinga på honom glasögon.

Svar på tråden Barnmigrän??