• anas998

hjälp oss sluta slösa pengar

Jag är föräldraledig just nu och min man jobbar, vi får snart ett barn till och jag vill fortsätta hålla mig till 3-4dagar/vecka för att kunna vara hemma med barnen länge.
    Vårt problem just nu är att vi aldrig vet vad vi ska göra när vi är lediga tillsammans och då slutar det oftast med att vi åker och shoppar eller köper saker till huset/trädgården.
    Vi behöver hjälp och tips på hur vi ska sluta lägga 4-5000kr på övrigt varje månad.
    Egentligen så ska vi klara oss på 1000kr utan problem men pga tristess så blir det mycket mer.
    Vad har ni för tips till oss?!

• Svar på tråden hjälp oss sluta slösa pengar
  • Ellie

Åk och shoppa, men utan bankkort. Tag bara med någon hundralapp eller så, och istället penna och papper. Skriv upp precis vad ni vill köpa, affär, pris, och sedan tar ni med lappen hem... och åker tillbaka för att köpa just de sakerna en annan dag (om ni fortfarande tycker de är viktiga). Ni får då inte köpa något mer än just vad ni har på lappen. Ser ni annat ni vill ha får ni skriva upp det på en ny lapp. Ta bara med rätt summa pengar i kontanter.
    På så vis kan ni shoppa loss ordentligt, men utan att ta med sakerna hem, ni hinner tänka över era val så det inte blir spontan-köp, och ni slösar förhoppningsvis mindre pengar på det viset.

Eller så bestämmer ni er helt enkelt för att göra andra saker, som utflykter till lekplatser, lek i skogen, cykelturer mm.

• anas998
    Ellie skrev 2017-05-06 20:56:53 följande:

Åk och shoppa, men utan bankkort. Tag bara med någon hundralapp eller så, och istället penna och papper. Skriv upp precis vad ni vill köpa, affär, pris, och sedan tar ni med lappen hem... och åker tillbaka för att köpa just de sakerna en annan dag (om ni fortfarande tycker de är viktiga). Ni får då inte köpa något mer än just vad ni har på lappen. Ser ni annat ni vill ha får ni skriva upp det på en ny lapp. Ta bara med rätt summa pengar i kontanter.
    På så vis kan ni shoppa loss ordentligt, men utan att ta med sakerna hem, ni hinner tänka över era val så det inte blir spontan-köp, och ni slösar förhoppningsvis mindre pengar på det viset.

Eller så bestämmer ni er helt enkelt för att göra andra saker, som utflykter till lekplatser, lek i skogen, cykelturer mm.

Gud vilken bra ide!! Klockren!
    Tusen tack för tipset det ska jag ta vara på.
    Det blir förhoppningsvis lite lättare nu när det blir bra väder så man kan vara ute mer.
  • nnnnnnnn

Ni kan börja peppa varandra till att spara till ert gemensamma mål.
    Gör en utmaning varje vecka och ägna ledig tid åt sådant som gör att ni kommer närmare målet.
    Ex:

Vecka 1:
    Läsa in sig på billiga och nyttiga recept och göra veckomenyer för några veckor.

Vecka 2:
    Baka eget matbröd eller fikabröd och frysa in

Vecka 3:
    Gå igenom förråden och börja lägga ut sådant man aldrig använder på säljsidor.

Vecka 4:
    Laga sådant som gått sönder.

Vecka 5:
    Läsa in sig på billiga och nyttiga recept och göra veckomenyer för några veckor.

Vecka 6:
    Titta över sparformer och ändra vid behov.
    Kanske ha tex fonder = pengar vi inte rör förrän vi har hittat drömhuset
    + sparkonto = hit för vi över alla pengar som inte gått till räkningar, förutom tex 750 kr/pers som man får ha som fickpengar under månaden, blir det kris så tar man tillbaka lite från detta kontot, men bara om det är något riktigt viktigt tex att man måste gå till tandläkaren (inte att en snygg tröja har kommit in i butiken...)
    I slutet på månaden så för ni över det som finns på sparkontot till fondkontot och börjar om.

Vecka 7:
    Titta över räkningarna de 3-6 senaste månaderna och se om man kan dra ner på något. Kanske byta från pappersfaktura till autogiro eller e-faktura och spara fakturaavgifter? Kanske byta abonnemang? Kanske byta bank? Försäkringsbolag? Avsluta prenumerationer? Osv.

Vecka 8:
    Baka eget matbröd eller fikabröd och frysa in

Osv.
    Så hjälper ni varandra genom att göra saker tillsammans tex planera mat, baka, rensa förråden, leta prisvärda alternativ, samtidigt som ni är sysselsatta = slösar ej och faktiskt har trevligt tillsammans.

• gbgumman

Promenera på olika vackra platser. Sedan åker ni hem sätter på kaffe och njuter av ert hem och de saker ni redan köpt. Baka en kaka till kaffet.

• gbgumman

Ta ett långt fotbad och fila fötterna.
    Laga långkok
    Tvätta yllekläder eller duntäcken som kräver lite omsorg så kan du njuta av hur fint det blir och det tar tid.
    Lite slow living liksom.

• sanja89

Bästa sättet att spara pengar är att ni slänger in pengar på någon bra fond och låter det bara växa några år. Eller så öppnar ni ett sparkonto hos 4spar som har väldigt hög sparränta. Bra sida som jämför olika sparkonto hittar du r :) 

• K Kalle
    anas998 skrev 2017-05-06 20:44:25 följande:

Jag är föräldraledig just nu och min man jobbar, vi får snart ett barn till och jag vill fortsätta hålla mig till 3-4dagar/vecka för att kunna vara hemma med barnen länge.
    Vårt problem just nu är att vi aldrig vet vad vi ska göra när vi är lediga tillsammans och då slutar det oftast med att vi åker och shoppar eller köper saker till huset/trädgården.
    Vi behöver hjälp och tips på hur vi ska sluta lägga 4-5000kr på övrigt varje månad.
    Egentligen så ska vi klara oss på 1000kr utan problem men pga tristess så blir det mycket mer.
    Vad har ni för tips till oss?!

Eftersom ni shoppar för att ha nåt att göra och som ett nöje råder jag er till att skaffa en annan typ av hobby. Gärna en som inte kostar så mycket. Jag gillar att läsa. Kostar inte mycket. Min man gillar att kolla film och då via Netflix. Inte jättedyrt. Ni får väl börja leka med barnen sen när de blir större.
  • anas998

Haha ja det är sorgligt :/
    Min man har många hobbies som typ fiska, bilar och golf. Problemet är att jag inte har några hobbies som inte är superdyra, jag älskar att resa, åka skidor osv. Men inget sådär vardagligt. Visst gillar jag att läsa men med en 1 åring och en bebis påväg så är det orealistiskt sålänge de inte sover :)
    På vardagarna är jag ju hemma med dottern och vi leker och går på öppna fsk osv. På helgen när mannen är hemma så leker vi ju såklart också men sen vill jag gärna komma hemifrån lite och se något annat. Det blir bättre nu när värmen kommer för då kan man vara i trädgården :)
    Vi älskar att renovera och fixa och dona. Men nu när jag är fl så får vi mindre pengar och problemet är att sluta göra detta :)
    Sparande i säg är inga problem det gör vi.

Svar på tråden hjälp oss sluta slösa pengar