• RandigaRonja

Från hunk till gubbe

Hej,

Jag är ihop med en kille (vi kan kalla honom Adam) som tidigare var i bra form men som nu har börjat bli tjock. 

Sen vi träffades har han gått upp ca 20 kg och jag tänder inte alls på honom längre. Jag gillar honom fortfarande, men jag vill kunna visa upp honom och vara stolt inför familj och vänner. Nu är alla hans kläder för små och han ser löjlig ut. När vi har sex och han lägger sig på mig kan jag knappt andas. Jag försöker undvika missionären, men det är hans favoritställning, så det är svårt. 

Adam är 15 år äldre än jag, vilket tidigare var lite sexigt då han var en snygg äldre kille. Nu känns han bara som en tjock gubbe.

Vad ska jag göra för att få honom att förstå att han inte kan hålla på så här? Vad ska jag säga för att motivera honom att gå ner i vikt utan att han ska bli arg? 

Tacksam för all hjälp jag kan få!

//Ronja

• Svar på tråden Från hunk till gubbe
  • Anonym (alltid attraktiv)

Så tragiskt med den mänskliga kroppen. Att den ska förfalla så snabbt och kräva så mycket underhåll för att vara attraktiv...helst hade alla ju bara sluppit och ägnat sig åt bättre saker om att se världen, vidga sitt intellekt, förbättra sina vänskapsrelationer mm. Man har hela tiden graviteten och kalorier att kämpa emot..
    Lämna honom om han inte gör något åt det och tar dig för given. Bilden du beskriver låter ju direkt grotesk och avtändande! Alla måste vi kämpa för att vara värda något...även killar och Adam! Kvinnor har ju mer krav på sig redan från födseln och vet detta och har ju utöver det barnafödande att ursäktas för. Men vad är männens ursäkt???

• Anonym (OjOjOj)

Men Gud, det här låter helt galet! Stackars "Adam" som åldras och blir en "gubbe" med åldern... du trodde säkert att han skulle vara samma hunk som du träffade i början, i resten av hans liv. Riktigt fult gjort av honom att svika dig på det sättet! Fattade han inte att han enbart skulle fungera som en trofé som du stolt skulle visa upp för vänner/familj? Vilken rackare!

• Anonym (Envine)

Köp ett gymkort, nya träningsskor och träningskläder åt honom som en present ungefär för att få igång honom lite, Jag tror att han har blivit alldeles för bekväm för att komma igång på egen hand. Dra med honom ut på en promenad, lätt joggingtur och börja laga mer nyttig mat åt er båda. Sedan när han gör framsteg så beröm honom lite fram och framGlad

• RandigaRonja
    Anonym (OjOjOj) skrev 2017-05-06 23:36:03 följande:

Men Gud, det här låter helt galet! Stackars "Adam" som åldras och blir en "gubbe" med åldern... du trodde säkert att han skulle vara samma hunk som du träffade i början, i resten av hans liv. Riktigt fult gjort av honom att svika dig på det sättet! Fattade han inte att han enbart skulle fungera som en trofé som du stolt skulle visa upp för vänner/familj? Vilken rackare!

Förstår inte riktigt om du är ironisk eller inte, men ja känner mig lite sviken.
  • RandigaRonja
    Anonym (Envine) skrev 2017-05-06 23:36:39 följande:

Köp ett gymkort, nya träningsskor och träningskläder åt honom som en present ungefär för att få igång honom lite, Jag tror att han har blivit alldeles för bekväm för att komma igång på egen hand. Dra med honom ut på en promenad, lätt joggingtur och börja laga mer nyttig mat åt er båda. Sedan när han gör framsteg så beröm honom lite fram och fram

Gud, det lät jättejobbigt. Jag är inte så mkt för att träna själv, är smal av naturen och äter massa godis och skräpmat utan att bli tjock. Känner inte att jag behöver träna.
  • Anonym (Julia)

Att kunna visa upp honom för familj och vänner låter hårt på något vis men jag förstår absolut att du själv vill attraheras av honom. Tror du att han är missnöjd med sej själv och vill gå ner egentligen eller är han mer okritisk mot sej själv och tycker att det kvittar? Om han egentligen är ledsen och missnöjd så ta det försiktigt. Få ut honom på cykelturer, välj nyttig god mat när du lagar. Försök att inte ha godis och sånt hemma, vad det nu är han äter för mycket av. Beröm hans snygga delar.

Om han däremot är typen som gillar sin pondusmage och inte vill förändra något utan är nöjd med att bara fortsätta gå upp så skulle jag nog lämna till slut. Jag har svårt för tjocka män, jag gillar inte ens när min man gått upp typ 5 kg när allt blivit en mjuk mage och han får kärlekshandtag i sidorna. Jag vill inte ge honom oralsex när jag slår huvudet i en mjuk degig mage, det går bara inte, så avtändande är det. Man har sina preferenser, så är det bara.

• Anonym (mimmi)

Dilemma. Tror på ärlighet och rättframhet. Varför inte bara fråga om han kan gå ner i vikt för din skull?

• Anonym (Abs)

Jag kan faktiskt förstå dig. Jag är med en äldre sambo och hade inte klarat att han blir en tjock gubbe. Jag förväntar mig att han ska sköta.kost motion och sådant precis som han förväntar sig detsamma av mig.

Vi är dock öppen och ärliga om vi tycker den andra börjar bli tjock:)

• Frontline
    RandigaRonja skrev 2017-05-06 23:43:05 följande:
    Gud, det lät jättejobbigt. Jag är inte så mkt för att träna själv, är smal av naturen och äter massa godis och skräpmat utan att bli tjock. Känner inte att jag behöver träna.
    Ja gud ja det lät ju jobbigt, vill du ha din sambo i trim kan du väl för fasen själv ställa upp och hjälpa till...
    Även om du är smal fast du äter skräp så dör du inte av att träna du med...
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Moa)

Hur länge har ni varit tillsammans?
    Hur gammal är du?

• Anonym (Tröttsamt)

Jag förstår dig!!

Min fd va också jättefin när vi träffades. Vi åt hälsosamt, tränade, mådde väl. Sen kom barnen... jag fortsatte i vår tidigare bana. Han fuskade o gick säkert upp 20-25 kg. Brydde sig inte ett dugg om sitt yttre. Måste erkänna att jag i flera år kände mig missnöjd. Försökte få igång honom men slutade med att jag drog mig undan. Tände inte på honom längre. Hans glada positiva personlighet förändrades ju också. Han blev mer trött o ville spendera alla kvällar i soffan. Slutade med att vi knappt aldrig pratade. En dag kröp det fram att han träffat en annan kvinna...

• Canadasvensk
    RandigaRonja skrev 2017-05-06 15:43:05 följande:
    Nu låter du ju bara lat! Tror fan du oxå behöver träna för att må bra. Garanterat att du oxå kommer bli precis lika fet som han när åldern hinner ifatt dig. Då kan ni sitta där feta båda två och gnälla på varandra...

Antingen det eller hjälp han att börja träna genom att träna med honom.
  • Anonym (Emmeli)

Ts du låter inte som någon vidare trevlig partner.. Min kille har också gått upp 20 kg sedan vi träffades som 20 åringar för omkring 13 år sedan. Det är livets gång att man förändras. Man älskar ju en människa för dess personlighet, inte för att man vill ha en vältränad maskot att visa upp för sina vänner. Kan du inte älska din kille för den han är bör du lämna honom och ge honom chansen att träffa någon som kan älska honom för den han är. Jag tycker att min kille är het och åtråvärd för han är en underbar människa och han klär sig snyggt och tar hand om sig. Så trots att han inte har kvar sin 6 pack på magen längre älskar jag honom ändå. Men så är vi jämngamla och dras med dylika åldersrelaterade tecken och har lärt oss genom åren att utseende inte är allt trots att vi båda är väldigt ytliga och på gränsen till fåfänga.

• Anonym (ppp)
    RandigaRonja skrev 2017-05-06 23:41:16 följande:
    Förstår inte riktigt om du är ironisk eller inte, men ja känner mig lite sviken.
    förstår du inte? haha, förlåt men kan inte låta bli 
  • Anonym (LL)

Hade det varit det omvända att ett man tyckte hans fru blitt ful efter att ha gått upp 15kg hade det varit ett helt annat draaaaag i den här tråden...

• Anonym (Julia)

Anonym (Emmeli) skrev 2017-05-08 21:42:22 följande:[/quote-nick]Ts du låter inte som någon vidare trevlig partner.. Min kille har också gått upp 20 kg sedan vi träffades som 20 åringar för omkring 13 år sedan. Det är livets gång att man förändras. Man älskar ju en människa för dess personlighet, inte för att man vill ha en vältränad maskot att visa upp för sina vänner. Kan du inte älska din kille för den han är bör du lämna honom och ge honom chansen att träffa någon som kan älska honom för den han är. Jag tycker att min kille är het och åtråvärd för han är en underbar människa och han klär sig snyggt och tar hand om sig. Så trots att han inte har kvar sin 6 pack på magen längre älskar jag honom ändå. Men så är vi jämngamla och dras med dylika åldersrelaterade tecken och har lärt oss genom åren att utseende inte är allt trots att vi båda är väldigt ytliga och på gränsen till fåfänga.[/quote]

"Livets gång" att gå upp 20 kg??

Det är fint att du o din kille helt står över ytliga saker som 20 kg fett men det är ett faktum att väldigt många tänder även visuellt. Dessutom är det sexigt i sej att partnern tar hand om sej med hälsosam mat och motion likaväl som hygien och klippta tånaglar. Att inte ta sin partner så för given att man inte bryr sej om hur man ser ut. Att hålla vikten om inte annat så för hälsans skull är för de flesta en attitydfråga och det är attityden som är lika osexig som själva fettet.

( bortser från metaboliska sällsynta sjukdomar nu).

• Ingenjören

Fruktansvärt mycket tramsande i denna tråden. Man åldras, man blir oattraktiv, lathet kan detta översättas till. 

Givetvis spelar den fysiska attraktionen roll, även längre in i ett förhållande. Enligt mig så samtalar du helt enkelt med honom, du berättar hur du känner och att du vill att detta skall funka långsiktigt. Han kommer troligtvis bli sur i början men efter några dagar så har han lugnat ner sig. Du kan då föreslå att ni skall träna tillsammans, och göra detta till en paraktivitet.

• Anonym (MissPerfect)

Laga nyttig mat och träna tillsammans!

Svar på tråden Från hunk till gubbe