• Vinterbaby

Svårare bli gravid m glidmedel?

Grattis till er som är gravida! Tänkte bara fråga om ni lyckats trots att ni använt glidmedel eftersom jag hört att det ska vara svårare/omöjligt. Har ni använt silikon eller apotekets klick isådanafall?

• Svar på tråden Svårare bli gravid m glidmedel?
  • Paksenarion

*puffar* Har själv de funderingar....

• örebromamma

Vi använde barnolja i flera år och det blev inte barn förrän den gången vi bestämde oss för att köra utan! Några andra glidmedel har jag inte erfarenhet av..

• MayaS

Vi använder klick och blev gravid på 3:e försöket... inga problem här inte....

• Mijjo

vi har anv apotekets klick och inte några bekymmer här inte tvärtom ,,,, väntar nr 6 till sommaren.

• diskus

Det ska finnas ett glidmedel som heter "Pre seed" eller "Preseed", som ska vara helt ofarligt för spermierna.

Annars tror jag att man inte kan garantera de andra glidmedlens effekt, men det verkar ju ha funkat på Mijjo...

• Guldpärlan

Kör stenhårt på glidmedel (klick).

Väntar mitt andra nu som blev till på tredje försöket.

Kanske tvärt om, att de halkar in lättare!!

• Magiska under

Även vi använder "klick" och det var inga problem=)!!

• mästerkattenistövlar

Använde också Klick den gången bebisen blev till. Hittils verkar det ju ha funkat, är i vecka 8.

• mästerkattenistövlar

Oj, nu blev jag nästan lite orolig... Kan det vara nått fel på fostret bara för att vi använt glidmedel?
    Jag inser att ni kanske skrattar åt min fråga, men jag har noll koll kokosboll på det här med bebisar osv.

• listo

Nej, glidmedel orsakar inte några missbildningar eller så. Det som möjligen kan hända är att glidmedlet tar död på några spermier eller försvårar för dem att ta sig fram till ägget, men i de fallen så blir det ju ingen graviditet överhuvudtaget.
    Du behöver INTE oroa dig.

• Neko

Använde också apotekets, fast det står att den ska vara spermiedödande... men det fungerade visst inte :P

• Ina75

undrar detsamma, vi använde icke spermiedödande glidmedel under våra försök att bli gravida och lyckades inte förrän på försök 12 då vi av någon anledning struntade i glidmedlet. Så för vår del känns det som att det var glidmedlet som hindrade....:)

• lillälva

Har använt (mycket) klick och blev gravida på tredje-fjärde försöket. Min bm sa att glidmedlet "stannar" medan spermierna kommer med sån fart att de hittar sitt mål ändå, och så långt upp kommer aldrig glidmedlet. Om några spermier är långsamma kan de påverkas av medlet, men å andra sidan kanske det är ett tecken på att de inte är helt friska från början. Hon menade på att glidmedel med spermiedödande effekt var långt ifrån ett säkert p-medel.

• Neko

lillälva,

nej jag vet men vi trodde det skulle minska risken något, hade ju också ses en vecka efter beräknad ÄL så tänkte att det skulle vara ganska säkert totalt sett men tydligen inte :P

• Sugardynamite

Har använt Klick i flera år. Både nu och förra gången blev jag gravid på en gång, på första försöket så jag har då aldrig haft några problem pga glidmedel.

Svar på tråden Svårare bli gravid m glidmedel?