• emis95

SPRINGMASK PANIK - HJÄLP!?

Hej!

För 2 veckor sedan upptäckte jag att jag fått springmask. Jag är i 20-års åldern och bor tillsammans med min sambo, inga barn. Jag har ingen aning om var masken kommer ifrån då jag är väldigt hygienisk av mig. Men ja, det kan väl hända alla.

Jag behandlade mig & sambon. Städade hemmet, tvättade allt från kuddfodral i soffan till underkläderna i byrån. Masken försvann & jag var lättad. En vecka senare känner jag av mask IGEN. Panik utbryter då jag tycker detta är så fruktansvärt äckligt. Tar ännu en kur av Vanquin. Städar, tvättar osv.

Jag städar toaletten och golven DAGLIGEN sedan jag upptäckte det. Dammtorka & försäker tvätta undan. Allt tvättas i så höga grader som bara går. Men sedan min sista behandling har masken inte försvunnit, har alltså haft det i över en vecka nu utan resultat. I mellan åt är det lugnt & sedan känner jag av dem igen. VAD GÖR JAG FÖR FEL? Behöver jag byta dammsugarpåsen efter varje gång? (Dvs dagligen) nytt filter? Lever de i dammsugardammet? Behöver jag tvätta allt jag har i garderoben?? Det lär ta år & dar med 1 tvättmaskin & ingen tumlare...

Detta tär på mig något så fruktansvärt då man tyvärr känner sig smutsig & ofräsch när man vet att det krälar runt maskar i tarmöppningen.

HJÄLP & TIPS MOTTAGETS GLADELIGEN!

• Svar på tråden SPRINGMASK PANIK - HJÄLP!?
  • Vickan I

Men du skriver att du "känner dem". Har du sett dem också så du inte inbillar dig?

• Miriami

Varför vänder du dig inte till vårdcentralen om att få hjälp?

Det kanske behövs någon starkare medicin.

Mask kommer vanligen av någon rå mat man ätit.

• narie24

Som ngn skrev, har du sett dom eller känner du bara? Det kan ju klia länge efteråt. Kanske du ska testa det där tejp-tricket och se om det fastnar ngt?

Det finns en starkare variant av medicin att få på recept. Boka en tid hos vc.

• Hpe

Kläder och tyger behöver tvättas i minst 60 grader.. maskarna kryper ut ur ändtarmsöppningen på natten och lägger ägg(och du kliar troligen i sömnen) så ha trosor och pyjamas på dig när du sover samt tvätta händerna noga på morgonen. Byt lakan. Äggen lever i dammet så håll efter precis som du gör. Det tar ca 2 veckor innan äggen kläcks, medlet dödar bara dom levande maskarna och därför ska behandlingen upprepas. Det finns starkare receptbelagd medicin att få men husmorsknep(om vad för mat som gör att maskarna inte ska trivas i din tarm) kan ju vara värt att prova. Lycka till!

• emis95
    Vickan I skrev 2017-05-07 02:15:00 följande:

Men du skriver att du "känner dem". Har du sett dem också så du inte inbillar dig?

Från början såg jag dem, nu när jag kollar så tycker jag mig se dem men inte lika tydligt som förut. Kanske bara är inbillning eftersom att man äcklas så fasansfullt mycket av dem?
  • emis95
    Miriami skrev 2017-05-07 07:34:47 följande:

Jag ska göra det nu på måndag, ville bara se om det är ytterligare något husmorsknep som kan funka fram tills dess. 
  • emis95
    narie24 skrev 2017-05-07 09:13:42 följande:

Som ngn skrev, har du sett dom eller känner du bara? Det kan ju klia länge efteråt. Kanske du ska testa det där tejp-tricket och se om det fastnar ngt?

Det finns en starkare variant av medicin att få på recept. Boka en tid hos vc.

Har inte testat tejp, får kanske göra det för att se. Tack för tipset! 
  • emis95
    Hpe skrev 2017-05-07 11:09:08 följande:

Kläder och tyger behöver tvättas i minst 60 grader.. maskarna kryper ut ur ändtarmsöppningen på natten och lägger ägg(och du kliar troligen i sömnen) så ha trosor och pyjamas på dig när du sover samt tvätta händerna noga på morgonen. Byt lakan. Äggen lever i dammet så håll efter precis som du gör. Det tar ca 2 veckor innan äggen kläcks, medlet dödar bara dom levande maskarna och därför ska behandlingen upprepas. Det finns starkare receptbelagd medicin att få men husmorsknep(om vad för mat som gör att maskarna inte ska trivas i din tarm) kan ju vara värt att prova. Lycka till!

Ja fast man kan ju inte tvätta alla kläder i 60 grader tyvärr. Men underkläder och tighta byxor samt vissa tröjor har gått i omgångar här hemma. Tvättade även handdukar och lakan i 90 de första dagarna.. Får googla fram lite fler husmorstips då. Tack! 
  • emis95
    Decx skrev 2017-05-07 00:36:56 följande:

Tvätta? Kläder behöver brännas.

Haha jo om man hade haft råd till en helt ny garderob så absolut ;) 
  • Hpe
    emis95 skrev 2017-05-07 13:52:43 följande:
    Ja fast man kan ju inte tvätta alla kläder i 60 grader tyvärr. Men underkläder och tighta byxor samt vissa tröjor har gått i omgångar här hemma. Tvättade även handdukar och lakan i 90 de första dagarna.. Får googla fram lite fler husmorstips då. Tack! 
    Dom kläder som inte går att tvätta i 60 grader kan du lägga i en plastpåse i frysen över natten :)
  • Aikido
    Miriami skrev 2017-05-07 07:34:47 följande:

Om man har den rätta tron kan "stark medicin" hjälpa. Dock knappast mot mask.

Svar på tråden SPRINGMASK PANIK - HJÄLP!?