• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 7 May 11:51
    15531 visningar
    18 svar
    18
    15531

    Vet någon vad pleuanära nodulära lung förändringar innebär?

    Har gjort en lungröntgen och svaret visade

    pleuanära nodulära lungförändringar. Är det någon som vet vad det innebär?

  • Svar på tråden Vet någon vad pleuanära nodulära lung förändringar innebär?
  • Anonym (Ja)
    Äldre 7 May 14:07
    #1

    Det betyder runda förändringar i lungan nära lungsäcken, alltså i ytterkanten av lungan.

    Vad förändringarna sedan består av går inte att säga utan att veta mer (och kanske inte ens då). Finns massor av olika tillstånd som kan ge sådana förändringar. Varför undersöktes du? Är du frisk sedan tidigare? Står det i svaret hur stora förändringarna är?

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 7 May 17:58
    #2

    Tack snälla för svar. Förstår ingenting och känner mig orolig.

    Det står i svaret att det är några st på 5 mm.

    De letade efter lungemboli då jag har svårt att andas vid ansträngning samt hjärtklappning.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 7 May 18:01
    #3

    Jag är frisk sedan tidigare.

  • Anonym (Ja)
    Äldre 8 May 07:40
    #4

    Låter som att du då gjort en datortomografi (skiktröntgen) av bröstkorg och lungor. På en sådan ser man mycket mer än vid en vanlig lungröntgen, och många små lungförändringar som annars hade gått oupptäckta hittas (på gott och ont, många är helt godartade, t ex små ärr).

    Ofta följer man upp runda små lungförändringar, t ex om man hittar dem hos en rökare, eller hos någon med en känd/misstänkt cancer, eller om de är stora, eller ser ut att höra ihop med en autoimmun sjukdom. Ibland kan man lämna dem helt utan åtgärd; t ex om de ser infektiösa ut, inget i sjukhistorian är alarmerande och bilden stämmer med besvären (hosta, feber osv).

    Har din läkare sagt något om vad som planerats för dig? Om inte, fråga! Och oavsett - oroa dig inte för mycket över detta, det är nästan vanligare än inte att lungorna innehåller små prickar (iaf om du är över 30 eller däromkring).

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 8 May 09:50
    #5

    Hej igen!

    Tack snälla för dina svar! Det är omtumlande då jag haft besvär med andning och hjärtklappning de senaste 4 månaderna som nu på senaste även blinvit bröst- och ryggsmärtor med tilltagande trötthet och muskelsvaghet.

    Det var en skiktröntgen för att utesluta lungemboli men förväntade mig ingenting. Har tid för långtids ekg med då jag har sinustakykardi.

    Jag har rökt, slutade för 8 månader sedan. Är 26 år.

    Har du ner att skriva så gör det snälla. Har inte fått tag i läkaren än.

  • Anonym (Ja)
    Äldre 8 May 11:06
    #6

    Jag kan inte bidra så mycket mer eftersom jag inte undersökt dig och inte har varken provsvar, EKG eller röntgenbilder att tillgå. Tyvärr.

    Men ett par saker: för det första, oroa dig inte så! Jag förstår att det är lättare sagt än gjort, men ändå. Det är väldigt vanligt med små lungprickar av olika skäl. Ganska ofta är det bara några slemfyllda små luftrörsgrenar, andra gånger är det pyttesmå ofarliga cystor eller lätt vida småkärl. Eller ärr. I din ålder är risken oerhört låg att det här skulle vara något farligt (som i malignt)!

    Samtidigt ska man kanske inte heller helt släppa det, men mest eftersom du har andra besvär också. Du beskriver ryggvärk, muskelsvaghet, trötthet. Har du annan ledvärk eller torra ögon också? Ömma knölar på benen? Har din doktor tittat efter reumatiska sjukdomar/andra autoimmuna inflammationer? Har du något sådant i släkten?

    Bäst av allt är att du förklarar din oro nästa gång du träffar din läkare. Om du inte redan har beskrivit alla problem kan det vara värt att skriva ned dem innan läkarbesöket, så du inte glömmer något. Lycka till (och släpp den värsta oron nu)!

  • Äldre 8 May 11:09
    #7

    Jag har en bekant som hade förändringar, men det var ofarligt.. man gjorde inget åt den cystan.. har de tagit blodprover?

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 8 May 11:37
    #8

    Tack för svar. Nej nästan inget har kollats.

    Okej, jag vet ju inget om detta eller om det kan ge såhär svåra symtom. Men vill gärna bli av med mina symtom så :/

    Jag har några på 5 mm. Kan det verkligen orsaka detta?

    Caerr- hade din bekanta några symtom?

  • Äldre 8 May 11:49
    #9
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-08 11:37:30 följande:

    Tack för svar. Nej nästan inget har kollats.

    Okej, jag vet ju inget om detta eller om det kan ge såhär svåra symtom. Men vill gärna bli av med mina symtom så :/

    Jag har några på 5 mm. Kan det verkligen orsaka detta?

    Caerr- hade din bekanta några symtom?


    Ja ont och tungandad har jag för mig..
  • Anonym (Ja)
    Äldre 8 May 12:31
    #10
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-08 11:37:30 följande:

    Tack för svar. Nej nästan inget har kollats.

    Okej, jag vet ju inget om detta eller om det kan ge såhär svåra symtom. Men vill gärna bli av med mina symtom så :/

    Jag har några på 5 mm. Kan det verkligen orsaka detta?

    Caerr- hade din bekanta några symtom?


    Ett par stycken 5 mm stora prickar i lungorna är inte orsaken till dina besvär. Om det däremot är så att förändringarna hänger samman med en systemisk sjukdom (t ex reumatisk), eller en infektion, så kan de vara en yttring (av flera) av något som ger dig symtom. Men prickarna i sig märker du inte av.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 8 May 18:11
    #11

    Hej igen och tack för svar igen :)

    Har pratat med läkaren som inte heller tyckte jag skulle oroa mig men han skulle skicka remiss till lungmedicin.

    Jag ska lämna fler prover om vi missat något, sa han.

    Men jag har nu en konstant molande bröstsmärta, legat i soffan en timme och pulsen är på 115. Kan andas någorlunda bra just nu.

    Han säger att jag har sinustakykardi. Han har skrivit i journalen "inga egentliga STT-förändringar" innebär det att han skådat någon liten förändring? Och isåfall - vad innebär det?

    Vidare undrar jag om det finns några medfödda- eller förvärvade hjärtfel som ger mina symtom fast med sinustakykardi?

    Tack

  • Anonym (Ja)
    Äldre 10 May 06:04
    #12

    Inga problem :).

    Sinustakykardi kan man få av många olika orsaker. Medfödda små fel i hjärtats retledningssystem kan vara en anledning, men brukar oftast ge plötsliga attacker med väldigt hög puls (upp mot 150-200) under en kortare period. Lite långsammare och mer ihållande takykardi kan bero på t ex problem med sköldkörteln, anemi, stress/oro eller feber/infektioner. Ibland hittar man ingen anledning, och det är då ganska vanligt att problemet försvinner med tiden.

    Vad visade din långtidsregistrering, lite mer specifikt?

    Inga egentliga STT-förändringar tolkar jag som att han kanske sett att du fått små förändringar i samband med hög rytm, vilket är väldigt vanligt och i princip förväntat, men att dessa försvann när rytmen normaliserades. Alltså inget oroande.

    Bra att du blir ordentligt utredd med provtagning och remiss till lungläkare! Har du fått en ultraljudsundersökning av ditt hjärta?

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 11 May 01:01
    #13

    Tack snälla för dina svar! Betyder mkt :)

    Läkaren ville att sköterskorna skulle passa på att ta en puls när jag skulle lämna prover. Pulsen hoppade på sekunder från 116, 128, 108 osv. Ändrade sig hela tiden. Då ville de göra ekg. Sköterskan såg oroad ut och hämtade läkaren, som däremot inte sa något speciellt alls om EKG. Han skickade en påskyndande remiss till hjärtmottagningen. Har ej fått svar på några prover ännu.

    48h Ekg blir på Måndag. Det ska verkligen bli spännande. Vet inte hur hög pulsen kan bli.

    Man kan t.ex. Inte ha ett litet hål någonstans i hjärtat om man har sinustakykardi?

    Har ej fått svar på infektionsprovet ännu men varken stress/oro, anemi eller sköldkörteln är problemet.

    Andningen hör iallafall ihop med pulsen. Det räcker med att jag böjer mig ner eller försöker sjunga en låt för dottern så får jag svårt att andas.

    Är helt slut i kroppen så jag hoppas verkligen att de hittar något snart :(

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 11 May 01:08
    #14

    Det har ännu inte varit prat om ultraljud av hjärtat. Antar att de bestämmer det efter långtids ekg.

    Läkaren har pratat om betablockerare men vill inte ge först jag utretts. Känns så retligt att det finns något som kan hjälpa mig men man ändå inte får det än.

    Jag är väldigt tacksam för denna läkare! Två andra har bara avfärdat mina problem som ångest så sökte inte igen först sköterskan på mitt jobb mer eller mindre tvingade mig.

    Jag är nu sjukskriven på 50% då jag inte har någon ork i kroppen. Det krävs mindre ansträngning för varje vecka. Den senaste månaden har bröst- och ryggsmärtor tillkommit och det sista nu är svettningar. Vaknar blöt av svett på nätterna. Det känns som att jag har varit nära att ramla ihop några gånger på jobbet. Märkligt dock eftersom jag syresätts bra, vilket jag väl inte borde om det är fel på hjärtat?

  • Anonym (Ja)
    Äldre 20 May 12:22
    #15

    Hål i hjärtat brukar inte i sig ge rytmrubbningar, och de större brukar upptäckas i barndomen. Ett mindre hål däremot kan ge besvär som smyger på med hjärtförstoring och ibland rytmrubbning (då inte nödvändigtvis sinustachykardi), men det borde man sett antingen vid EKG eller datortomografin.

    Hjärtat ska bli ganska ordentligt dåligt innan syresättning i vila påverkas för en lungfrisk person. Det betyder dock inte att jag tror det är fel på ditt :).

    Har du fått svar på långtids-EKG?

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 20 May 23:04
    #16
    Anonym (Ja) skrev 2017-05-20 12:22:22 följande:

    Hål i hjärtat brukar inte i sig ge rytmrubbningar, och de större brukar upptäckas i barndomen. Ett mindre hål däremot kan ge besvär som smyger på med hjärtförstoring och ibland rytmrubbning (då inte nödvändigtvis sinustachykardi), men det borde man sett antingen vid EKG eller datortomografin.

    Hjärtat ska bli ganska ordentligt dåligt innan syresättning i vila påverkas för en lungfrisk person. Det betyder dock inte att jag tror det är fel på ditt :).

    Har du fått svar på långtids-EKG?


    Hej!

    Okej, lurigt det är med kroppen.

    Jag har ännu inte fått svar efter ekg. Sista proverna som togs såg bra ut. Men jag tänkte på etta med infektioner och så om det påverkar, de har ju tagit vita blodkroppar (tester) som visar bra. Men inget crp, men det kanske räcker med de vanliga proverna?

    Lungmedicin har kollat på röntgenbilder men ansåg inte att det behövdes utredas vidare. De sa att "förändringarna" hade ett beningt utseende.

    Samtidigt blir man ju lite nervös. Detta kommer ju inte kollas mer och om de har fel kommer ju detta kunna växa okontrollerat.

    Andningen och hjärtat känns lite bättre. Kan bero på att jag knappt rör mig längre förvisso. Är helt sjukt trött dock!

    Vill bara bli "normal" igen. Är så mkt jag vill göra som kroppen säger ifrån nu. Orkar inget.

    Om ekg ser bra ut så lär inte mycket mer hända sen. Har tänkt lite på vad man gör då. Kan detta bero på hormoner? När man läser om hormonell obalans verkar det kunna påverka kroppen helt sjukt mycket. Funderar på att beställa tester via werlabs (kortisol, östrogen, progesteron och tesosteron). Är det tillförlitligt med sådana tester och varför gör man det inte på vc isåfall?

    Mycket tankar och funderingar. Tackar igen för dina svar! Svårt att få någon klarhet i något då man inte kan ta denna "tid" från läkaren.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 20 May 23:16
    #17

    Och om det vore en infektion.. Vad för infektion kan ge bara dessa symtom? Har ju ingen hosta eller så. Däremot började ju detta med andningen i samband med en förjävlig halsfluss som blev eller höll på att bli en halsböld. Fick byta antibiotika iallafall då det inte gav sig. Mina halsmandlar har jag ofta problem med och de sväller och gör ont väldigt väldigt ofta. Säkert 2 gånger i månaden får jag ont i halsen och det blir två knölar utanpå. Sen kan det gå över på eftermiddagen. Konstigt alltså!

    Om dessa förändringar i lungorna skulle bero på infektion, borde jag inte ha feber då?

    Haha vad tjatig jag är! Frustrerande att inte kunna/förstå detta själv.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 26 May 22:46
    #18

    Har idag fått svar på ekg. De ser inget annat än sinustakykardi.

    Lägsta uppmätta puls var 67 och högsta var 147.

    Vill tillägga att jag mer eller mindre bara satt i soffan dessa dagar för att jag var så trött.

    De tror inte att det finns något fel på hjärtat. Vafan är det då? :(

    Sålänge jag inte gör något är det ju bra men så fort jag gör något (t.ex. handlar, städar osv) så går ju pulsen upp och alla problem kommer.

Svar på tråden Vet någon vad pleuanära nodulära lung förändringar innebär?